Connect with us
banner epikhirisis

AUTO-MOTO

Contidrom: «Εισβολή» στο στρατηγείο της Continental στο Αννόβερο

Published

on

Image168Contidrom.jpg

Αποστολή στο Αννόβερο- Του Περικλή Χαλάτση

Οι πίστες δοκιμών ήταν πάντα μέσα στις άμεσες προτεραιότητές μας. Γιατί εκεί διαπιστώνουμε στην πράξη αυτά που πολλές φορές σας λέμε και έχουν να κάνουν με την ασφάλεια μας στους δρόμους.

Πριν μπούμε στο κυρίως θέμα που έχει σχέση με την ασφαλή οδήγηση στο βρεγμένο δρόμο η το φρενάρισμα πανικού, θα σας κάνουμε μια εισαγωγή για να καταλάβετε ποιες έρευνες γίνονται σ αυτό το κέντρο από τους επιστήμονες (κάποιοι είναι με αρκετά μεταπτυχιακά) που ασχολούνται αποκλειστικά με την εξέλιξη των ελαστικών. Δηλαδή με τη δική μας ασφάλεια.

 

Advertisement

Το Contidrom βρίσκεται στο γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, λίγο έξω από το Jeversen. Το 1993 ξεκίνησαν οι πρώτες δοκιμές σε μια έκταση 70 εκταρίων. Γρήγορα η Continental για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών, επέκτεινε τις εγκαταστάσεις της στα 160 εκτάρια. Για να καταλάβετε πόσο μεγάλη είναι η έκταση που γίνονται οι δοκιμές, υπολογίστε ότι τα 160 εκτάρια ισοδυναμούν με 220 γήπεδα ποδοσφαίρου.

Η Continental στο Contidrom, διαθέτει διαφορετικά κέντρα ερευνών – δυστυχώς δεν τα προλάβαμε να τα επισκεφθούμε όλα. Επισκεφθήκαμε όμως και πήραμε μια καλή γεύση από τα βασικότερα κέντρα που θα σας αναφέρουμε.

Ετησίως στο Contidrom γίνονται περίπου 340.000 δοκιμές ελαστικών. Απασχολούνται μόνιμα  100 εργαζόμενοι. Από ερευνητές-επιστήμονες, επαγγελματίες οδηγούς – δοκιμαστές, μηχανικούς που ασχολούνται με τη σωστή λειτουργία των τεχνικών υπηρεσιών.

Ήταν πρωί όταν φθάσαμε στο Contidrom. Η επίσκεψή μας δεν άλλαξε σε τίποτα το ρυθμό των καθημερινών δοκιμών. Δοκιμαστές με διαφορετικούς τύπους οχημάτων, είχαν ξεκινήσει από νωρίς τις μετρήσεις με διαφορετικά αυτοκίνητα σε έξι διαφορετικές πίστες.

Στο αρχικό οβάλ σχήμα και στις δύο πίστες χειρισμού έχουν προστεθεί με την πάροδο του χρόνου αρκετές ακόμα διαδρομές δοκιμών και μέτρησης. Το 1985 ξεκίνησαν δοκιμές φρεναρίσματος και υδρολίσθησης σε διαδρομές με καθοδηγούμενα οχήματα. Δηλαδή αυτά που βρίσκονται χωρίς οδηγούς πάνω σε ράγες και μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών βελτιώνεται η γόμα των ελαστικών για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.

Advertisement

 

Στο Contidrom υπάρχουν δύο κυκλικές διαδρομές διαφορετικού μεγέθους που χρησιμοποιούνται κυρίως για δοκιμές ελαστικών σε βρεγμένες συνθήκες. Ο ένας κύκλος χρησιμοποιείται κυρίως για την προσομοίωση υδρολίσθησης σε στροφές, ενώ ο άλλος διαθέτει διαφορετικά οδοστρώματα που μπορούν να διαβραχούν μέσω συστημάτων καταιονισμού νερού.

Και οι δύο αυτές συνθήκες είναι κρίσιμες στην πραγματική οδήγηση και απαιτούν ιδιαίτερα ενδελεχείς δοκιμές κατά την ανάπτυξη ελαστικών. Μια άλλη δοκιμή που πραγματοποιείται σε κυκλική διαδρομή παρέχει ευρήματα σχετικά με τα όρια ασφαλείας ενός ελαστικού που παρουσιάζει αργή απώλεια αέρα.

Εκεί γίνονται οι δοκιμές εξέλιξης των ελαστικών όχι μόνο για τα Ι.Χ αλλά για τα επαγγελματικά οχήματα, τα φορτηγά και τις μοτοσικλέτες. Η Continental μπορεί να δοκιμάζει με μεγάλη ακρίβεια νέα προϊόντα τόσο για την αγορά πρώτης τοποθέτησης όσο και για την αγορά αντικατάστασης, υποστηρίζοντας έτσι την πρόοδο στην εξέλιξη των ελαστικών.

Προλάβαμε να επισκεφθούμε:

Advertisement

*Την οβάλ πίστα υψηλών ταχυτήτων

Η κατασκευή του Contidrom ξεκίνησε με την οβάλ πίστα, η οποία παραμένει εντυπωσιακή μέχρι και σήμερα. Έχει μήκος 2,8 χιλιομέτρων, με μέγιστη κλίση καμπύλης 58 μοιρών. Βασικά χαρακτηριστικά της πίστας είναι οι ευθείες, στις οποίες πραγματοποιούνται δοκιμές πέδησης και χειρισμού σε άσφαλτο (σκυρόδεμα και κυβόλιθο) καθώς και σε επιφάνεια καλυμμένη με νερό. Το 2021, μια ομάδα της DPD Switzerland, της μάρκας ηλεκτρικών φορτηγών Futuricum και της Continental κατέκτησε το παγκόσμιο ρεκόρ GUINNESS για τη μεγαλύτερη απόσταση που διένυσε ηλεκτρικό φορτηγό χωρίς στάση για φόρτιση: 1.099 χιλιόμετρα σε 23 ώρες.

*Τη μεγάλη πίστα χειρισμού (Ξηρή Επιφάνεια)

Οι πρώτες δοκιμές στη μεγάλη πίστα χειρισμού (ξηρή) ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 1995. Στην πίστα, μήκους 3,8 χιλιομέτρων και πλάτους 7–10 μέτρων, είναι δυνατές ταχύτητες άνω των 190 χλμ./ώρα. Η μεγάλη αυτή πίστα χρησιμοποιείται για δοκιμές οχημάτων υψηλής απόδοσης και συνδέεται με το οβάλ. Οι δοκιμές περιλαμβάνουν υποκειμενικές αξιολογήσεις σε κριτήρια ορίου πρόσφυσης και έμφαση στη σταθερότητα του πίσω άξονα. Προσομοιώνει συνθήκες στεγνού, επαρχιακού δρόμου χωρίς χρονομέτρηση γύρων.

Επιπλέον, το τμήμα Δυναμικής Οχήματος διεξάγει αναλύσεις συμπεριφοράς ελαστικών και οχημάτων σε διαφορετικές συνθήκες.

Advertisement

*Τη μικρή πίστα χειρισμού (Βρεγμένη Επιφάνεια)

Η πίστα χειρισμού σε βρεγμένο οδόστρωμα του Contidrom έχει μήκος 1.835 μέτρα και διαθέτει ειδικό σύστημα άρδευσης για σταθερή στάθμη νερού και συνεπή χαμηλή τριβή. Ένα αντίγραφο της πίστας υπάρχει και στο πεδίο δοκιμών Uvalde στο Τέξας. Παρόλο που άλλες εταιρείες έχουν αντιγράψει τη σχεδίαση, δεν έχουν επιτύχει το ίδιο επίπεδο τριβής. Στην πίστα αυτή πραγματοποιούνται δοκιμές πρόσφυσης και ασφάλειας υπό βροχή, καθώς και δοκιμές ESC και ABS για την αξιολόγηση της αλληλεπίδρασης ελαστικών και συστημάτων ασφαλείας.

*Την πίστα φρεναρίσματος και υδρολίσθησης

Η διαμήκης πίστα υδρολίσθησης και φρεναρίσματος μήκους 500 μέτρων είναι εξοπλισμένη με καθοδηγούμενο σύστημα ράγας, επινόηση της Continental τη δεκαετία του 1980. Περιλαμβάνει λεκάνη υδρολίσθησης με βάθος νερού 8 χιλιοστών.

Οι δοκιμές περιλαμβάνουν αξιολόγηση υδρολίσθησης και φρεναρίσματα σε βρεγμένες επιφάνειες (άσφαλτο και σκυρόδεμα) από 85 χλμ./ώρα έως πλήρη ακινητοποίηση.

Advertisement

*Το μεγάλο κύκλο

Ο Μεγάλος Κύκλος (Hydroplaning Lateral Test Area) έχει εσωτερική διάμετρο 200 μέτρων και περιλαμβάνει λεκάνη νερού 5×20 μέτρων με βάθος 5 χιλιοστά. Η δοκιμή ξεκινά στα 60 χλμ./ώρα και αυξάνεται ανά 5 χλμ./ώρα μέχρι να χαθεί πλήρως η πλευρική πρόσφυση. Παρέχει πολύτιμα στοιχεία για την ασφάλεια και την απόδοση σε συνθήκες υδρολίσθησης.

*Το μικρό Κύκλο

Ο Μικρός Βρεγμένος Κύκλος έχει διάμετρο 55 μέτρα (άσφαλτος) και 45 μέτρα (κυβόλιθος).

Πραγματοποιούνται δοκιμές προ-προετοιμασίας νέων ελαστικών και αντικειμενικές μετρήσεις πλευρικής επιτάχυνσης σε διαφορετικές επιφάνειες.

Advertisement

*Πίστες μέτρησης θορύβου

Η πίστα Coast Down (3.700 μέτρα) και η πίστα NVH (1.000 μέτρα) χρησιμοποιούνται για αξιολόγηση θορύβου ελαστικών και οχημάτων. Οι μετρήσεις περιλαμβάνουν εσωτερικό και εξωτερικό θόρυβο, ενώ οι δοκιμές πληρούν τα πρότυπα ISO και τα κριτήρια του Ευρωπαϊκού Σήματος Ελαστικών.

Η καθιέρωση μιας πιο οικολογικής κινητικότητας απαιτεί τη μείωση της αντίστασης κύλισης των ελαστικών καθώς και τη μείωση του θορύβου από την επαφή ελαστικού/δρόμου. Ο θόρυβος αυτός μετριέται και αξιολογείται σε δύο ηχομονωμένες διαδρομές που βρίσκονται απομονωμένες από τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις. Καταγράφονται τόσο οι εξωτερικοί όσο και οι εσωτερικοί θόρυβοι πάνω σε διάφορες τυποποιημένες επιφάνειες.

Για να εξασφαλιστεί η ακρίβεια της μέτρησης, οι κινητήρες, τα κιβώτια ταχυτήτων και τα συστήματα μετάδοσης κίνησης των οχημάτων είναι πλήρως καλυμμένα, ώστε να καταγράφεται αποκλειστικά ο θόρυβος ελαστικού/δρόμου. Εκεί όταν πέρασε ένα αυτοκίνητο με ελάχιστο θόρυβο στο δρόμο, ο μηχανικός σημείωσε ποιες βελτιώσεις πρέπει να γίνουν. Και όταν του είπαμε ότι δεν αντιληφθήκαμε κάποιο ενοχλητικό θόρυβο μας απάντησε:

«Σκεφθείτε να είναι βράδυ σε μια περιοχή χωρίς κίνηση. Στο πέρασμα του αυτοκινήτου δεν έχουμε το απόλυτο πέρασμα …ύπνου».

Advertisement

Ψάχνουν όχι μόνο την καλύτερη γόμα για την ασφαλή οδήγηση αλλά και το τέλειο ελαστικό που δεν κάνει θόρυβο στο πέρασμά του.

*AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer)

Μία από τις πιο προηγμένες περιοχές δοκιμών στο Contidrom είναι το AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer). Σε αυτήν την κλειστή εγκατάσταση που λειτουργεί ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, μπορούν να πραγματοποιηθούν έως και 100.000 δοκιμές φρεναρίσματος ετησίως σε ξηρές, βρεγμένες και παγωμένες επιφάνειες. Η Continental σημείωσε σταθερή πρόοδο στην ανάπτυξη ελαστικών για επιβατικά αυτοκίνητα, SUV και επαγγελματικά οχήματα χάρη σε αυτήν την εξαιρετικά ακριβή εγκατάσταση μέτρησης.

Ένα μη επανδρωμένο όχημα δοκιμών επιταχύνει αυτόματα έως τα 120 χλμ./ώρα και στη συνέχεια ακινητοποιείται από ένα ρομποτικό σύστημα φρεναρίσματος πάνω σε διάφορες, υδραυλικά εναλλασσόμενες, τυποποιημένες επιφάνειες οδοστρώματος. Από το 2022, χρησιμοποιείται επίσης ένα ειδικό όχημα δοκιμών τριών αξόνων που αναπτύχθηκε από την Continental, το Analytic Vehicle AIBA (AVA). Στο AIBA γίνεται το αυτοματοποιημένο Εσωτερικό Σύστημα Φρεναρίσματος και παρακολουθείται μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024, στο AIBA είχαν πραγματοποιηθεί πάνω από 1 εκατομμύριο δοκιμές πέδησης σε διάφορες επιφάνειες και συνθήκες. Τα αυτοκίνητα μέσω μαγνητικού συστήματος αναπτύσσουν την επιθυμητή ταχύτητα και στη συνέχεια φρενάρουν αυτόνομα. Περίπου τα δύο τρίτα των δοκιμών φρεναρίσματος της Continental γίνονται σήμερα στο AIBA.

Advertisement

Από το 2022 χρησιμοποιείται επίσης το AVA, ένα πλήρως ηλεκτρικό και αυτόνομο όχημα δοκιμών.

*Τον προσομοιωτή Οδήγηση

Ο νέος προσομοιωτής οδήγησης του Contidrom χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη νέων ελαστικών καθώς και για τη συνεχιζόμενη εξέλιξη ελαστικών, κυρίως στον τομέα των ελαστικών πρώτης τοποθέτησης. Οι εικονικές δοκιμές ελαστικών μειώνουν τη χρήση πρώτων υλών και επιταχύνουν τους χρόνους ανάπτυξης. Γνωστός ως “driver-in-the-loop simulator” (DIL), αυτό το προηγμένο σύστημα υπολογίζει με ακρίβεια τις παραμέτρους δυναμικής οδήγησης για τα ελαστικά και το εκάστοτε όχημα δοκιμής. Χάρη στη μεγάλη του κινητικότητα, ο προσομοιωτής παρέχει στους επαγγελματίες οδηγούς δοκιμών υποκειμενικές εντυπώσεις οδήγησης – ακριβώς όπως συμβαίνει και στις πραγματικές δοκιμές στην πίστα. Δυστυχώς δεν είμασταν τυχεροί. Δεν οδηγήσαμε στον προσομοιωτή Οδήγησης. Είπαν ότι την ημέρα της επίσκεψης ήταν εκτός λειτουργίας αλλά οι πλήρεις δοκιμές με 100% αποτελέσματα θα μπορούν να γίνονται από τον Ιούνιο και μετά.

Ο νέος Προσομοιωτής Οδήγησης ελαστικών χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη νέων προϊόντων, ιδιαίτερα για την αγορά πρώτης τοποθέτησης. Με τις εικονικές δοκιμές μειώνουν τη χρήση πρώτων υλών και τον χρόνο ανάπτυξης και με το σύστημα Driver-in-the-Loop (DIL) υπολογίζουν ακριβώς τα δυναμικά χαρακτηριστικά των ελαστικών και του οχήματος.

Οι οδηγοί δοκιμών στον προσομοιωτή Οδήγηση βιώνουν τις έξι βαθμίδες ελευθερίας της δυναμικής κίνησης (πρόσθια-οπίσθια, πλευρική, κάθετη, περιστροφή, κλίση και στροφή). Ο προσομοιωτής επιτρέπει επίσης την εκτενή αξιολόγηση νέων υλικών που χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά στα ελαστικά.

Advertisement

 

Απο την επίσκεψη μας στην πίστα δοκιμων Contidrom της Continental

Δεν προλάβαμε να δούμε τον κύκλο «Drop Circle». Πρόκειται για τον κύκλο Εξώθησης Ζάντας που αξιολογεί την απόδοση ελαστικών σε συνθήκες χαμηλής ή μηδενικής πίεσης. Θα επανέλθουμε όμως με επιμέρους πληροφορίες που αφορούν την ασφάλεια. Γιατί είναι σημαντικό να προλαβαίνουμε το κακό από το να προσπαθούμε μετά να το «θεραπεύσουμε».

 

 

Advertisement

 

Περισσότερα Εδω

Advertisement
dei 03 2025 myHome GasControl 300x250
Advertisement
Dei
455937950 1028081182654240 8041229916307210525 n
Advertisement

ΔΕΙΤΕ ΤΩΡΑ ΣΤΟ ASTRATV

Advertisement
Anassa
Advertisement

Facebook

Advertisement

Δημοφιλή

Διαχειρίστρια- Διευθύντρια : Σοφία Κοντοθανάση
Iδιοκτησία – Δικαιούχος domain name ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΕΠΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ASTRA AE
AΦΜ 094214456
Δ Ο Υ ΒΟΛΟΥ
Εδρα Γ.ΚΑΡΤΑΛΗ 76-ΒΟΛΟΣ ΤΚ 38333 ΤΗΛ.ΕΠΙΚ. 2421031434
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ [email protected]
Νόμιμος εκπρόσωπος : Παναγιώτα Τσιρτόγλου
Τεχνικός προϊστάμενος : Μιχάλης Χειμωνίδης
Εμπορικό τμήμα – Λογιστήριο : Μαρία Παπαζέτη
Διευθυντ.ς Σύνταξης: Σοφία Κοντοθανάση
Ρεπορτάζ: Βασίλης Μπαντίδης
Copyright © 2024 AstraTV.gr - Γ.Ε.Μ.Η.: 50683644000

Μετάβαση στο περιεχόμενο