Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Έρευνα ΟΣΔΕΛ: Πέντε βιβλία το χρόνο διαβάζει ο γενικός πληθυσμός κατά μέσο όρο – Ποιοι διαβάζουν ebook

Published

on

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Μοιράσου το αρθρο!

Στο πλαίσιο της έρευνας του ΟΣΔΕΛ με τίτλο «Αναγνώσεις, αναγνώστες και αναγνώστριες: Το βιβλίο και το κοινό του στην Ελλάδα», εξετάστηκε η καταγραφή και η ερμηνεία των παραγόντων που καθορίζουν την συμπεριφορά των αναγνωστών. Η μελέτη αυτή αποτελεί σημαντική πρωτοβουλία και χρηματοδότηση του ΟΣΔΕΛ και έλαβε χώρα από τον Ιανουάριο του 2021 έως το Φεβρουάριο του 2022.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Η έρευνα πραγματοποιείται για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια, όταν είχε λάβει χώρα αντίστοιχη έρευνα από τον ΕΚΕΒΙ.

Την ίδια στιγμή, αποδίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην απάντηση ερωτημάτων ζωτικής σημασίας που επηρεάζουν την αναγνωστική συμπεριφορά, με ενδεικτικά παραδείγματα τους λόγους που εμποδίζουν κάποιον να γίνει συστηματικός αναγνώστης, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο κάποιος καταφεύγει στην ανάγνωση βιβλίων σε συχνή βάση.

Η μελέτη θα εστιάσει παράλληλα στα συμπεράσματα που προκύπτουν, προωθώντας προτάσεις οι οποίες ενθαρρύνουν τον εκδημοκρατισμό της ανάγνωσης, αναδεικνύοντας τη σχέση της ανάγνωσης βιβλίων με την κοινωνική εξέλιξη.

Πιο συγκεκριμένα, δημοσιεύθηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας του ΟΣΔΕΛ με τίτλο «Αναγνώσεις, αναγνώστες και αναγνώστριες: Το βιβλίο και το κοινό του στην Ελλάδα», την επιστημονική διεύθυνση της οποίας είχε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, καθηγητής κοινωνιολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση του ΟΣΔΕΛ, στο πλαίσιο του πολιτιστικού και κοινωνικού του προγράμματος, το οποίο αποτελεί μέρος της αποστολής του. Πρωταρχικός στόχος της έρευνας, που διενεργήθηκε από τον Ιανουάριο του 2021 έως τον Φεβρουάριο του 2022, είναι η καταγραφή και η ερμηνεία των παραμέτρων που καθορίζουν την αναγνωστική συμπεριφορά, αλλά και η επικαιροποίηση της γνώσης που διαθέτουμε μέχρι σήμερα.

Πρόκειται για την πρώτη έρευνα που πραγματοποιείται 12 χρόνια μετά την αντίστοιχη έρευνα του ΕΚΕΒΙ και η οποία αποτυπώνει την κατάσταση, όπως ακριβώς αυτή διαμορφώθηκε μετά την οικονομική και την υγειονομική κρίση που μεσολάβησαν, αλλάζοντας άρδην το εκδοτικό τοπίο.

Την ποσοτική έρευνα ανέλαβε ο Στράτος Φαναράς και η Metron Analysis, η οποία είχε πραγματοποιήσει και την έρευνα του ΕΚΕΒΙ το 2010. Επιπρόσθετα, η έρευνα δεν περιορίστηκε στην καταγραφή των ποσοτικών στοιχείων, αλλά αναζήτησε απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα, όπως πώς καταλήγει κάποιος να είναι συστηματικός ή μέτριος αναγνώστης, για ποιους λόγους τελικά κάποιος ή κάποια δεν γίνεται αναγνώστης ή αναγνώστρια.

Τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύουν και τεκμηριώνουν την αιτιώδη σχέση της ανάγνωσης με την προσωπική, επαγγελματική και κοινωνική εξέλιξη. Επιπλέον, η μελέτη συνοδεύεται από συμπεράσματα, προτάσεις και ένα επίμετρο για το μεγάλο ζήτημα που αναδεικνύεται από την έρευνα, το γεγονός ότι οι αναγνωστικές ανισότητες παράγουν κοινωνικές και πολιτισμικές ανισότητες.

Η έρευνα θα είναι ελεύθερα προσβάσιμη στον ιστότοπο του Οργανισμού (www.osdel.gr). Παράλληλα, μια εμπλουτισμένη εκδοχή με το σύνολο των συνεντεύξεων και την πλήρη θεωρητική ανάλυση θα κυκλοφορήσει σε βιβλίο. Οι εκδόσεις Gutenberg ανέλαβαν να σχεδιάσουν και να χρηματοδοτήσουν την έκδοση του βιβλίου, τα έσοδα του οποίου θα διατεθούν στον ΟΣΔΕΛ για την ενίσχυση των πολιτιστικών και κοινωνικών δράσεων που υλοποιεί.

O ΟΣΔΕΛ, για την υποστήριξη της πρωτοβουλίας αυτής, έχει σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επικοινωνίας με κεντρικό σύνθημα «Ξέρεις να διαβάζεις, ξέρεις και τον τρόπο να κάνεις τη ζωή σου καλύτερη». Στόχος αυτής της καμπάνιας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης είναι αφενός το ζήτημα της ανάγνωσης να τεθεί στον δημόσιο διάλογο και αφετέρου να αναδειχθεί η αναγκαιότητα υιοθέτησης εθνικής πολιτικής για το βιβλίο. Η υλοποίηση του προγράμματος πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Εταιρείας Συγγραφέων, του Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, των συλλόγων εκδοτών ΑΣΕΒ, ΕΝΕΛΒΙ και ΣΕΕΒΙ, ενώ στην καμπάνια συμμετέχουν και οι κοινότητες βιβλιοθηκονόμων και εκπαιδευτικών.

Οι δράσεις θα κορυφωθούν με τη διοργάνωση εκδήλωσης, ανοιχτής για το κοινό, την Τρίτη 8 Νοεμβρίου, στις 19:00, στο πρόσφατα ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της έρευνας στο κοινό και θα ακολουθήσει συζήτηση, στην οποία θα συμμετάσχουν η Λένα Διβάνη, συγγραφέας και τ. καθηγήτρια στη Νομική Σχολή Αθηνών, ο Σταύρος Ζουμπουλάκης, συγγραφέας και πρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης, η σκηνοθέτρια Όλγα Μαλέα και ο καθηγητής Νίκος Παναγιωτόπουλος. Τη συζήτηση θα συντονίσει η δημοσιογράφος Ξένια Κουναλάκη.

Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΗΣ Α.Ε. ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΥ.

Ας εργαστούμε λοιπόν μαζί για μια κοινωνία όπου όλες και όλοι θα έχουμε ίση πρόσβαση στο βιβλίο

Α. Βασικά συμπεράσματα της έρευνας

· Ο πληθυσμός τριχοτομείται σε μη αναγνώστες, μη εντατικούς αναγνώστες και εντατικούς αναγνώστες. Το μέσο πλήθος βιβλίων που έχουν διαβαστεί από τον γενικό πληθυσμό είναι τα 5 βιβλία (διάμεσος: μόλις 2 βιβλία).

· Η έλλειψη χρόνου είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο δεν διαβάζουν βιβλία οι περισσότεροι πολίτες. Για τους μη αναγνώστες είναι η μη ελκυστικότητα του διαβάσματος. Περισσότερος ελεύθερος χρόνος θα χρειαζόταν για να αυξήσουν οι αναγνώστες τις ώρες ανάγνωσης.

· Σε ποσοστό μεγαλύτερο του 80% τα βιβλία που διαβάστηκαν ήταν έντυπης μορφής, ebook διάβασαν κυρίως άνδρες νεαρής ηλικίας.

· Η λογοτεχνία βρίσκεται στην πρώτη θέση των αναγνωστικών προτιμήσεων, ακολουθούν η ιστορία και η αστυνομική λογοτεχνία -διαφοροποιήσεις εντοπίζονται ανάλογα με το φύλο των ερωτώμενων.

· Με την ανάγνωση των βιβλίων επιδιώκεται τόσο η πληροφόρηση και η απόλαυση της τέχνης του λόγου όσο και η φυγή από την καθημερινότητα. Κάποιοι αναγνώστες διαβάζουν βιβλία την περίοδο των διακοπών ή των αργιών (ιδιαίτερα οι νέοι) και άλλοι όποτε βρουν την ευκαιρία (ιδιαίτερα οι μεγαλύτερης ηλικίας).

· Σημαντικός παράγοντας στην αγορά ενός βιβλίου παραμένει η διάδοσή του από στόμα σε στόμα, χωρίς να παύει η ανάγκη να το πιάσει ο αναγνώστης στα χέρια του πηγαίνοντας στα βιβλιοπωλεία -σημαντικός ο ρόλος του διαδικτύου, ιδιαίτερα για τους νέους αναγνώστες.

· Όσο υψηλότερο είναι το εκπαιδευτικό επίπεδο των ερωτώμενων τόσο αυξάνονται οι τιμές στον δείκτη ανάγνωσης βιβλίων. Ειδικότερα, οι ερωτώμενοι ανώτερου εκπαιδευτικού επιπέδου έχουν μέση τιμή στον δείκτη 8,1 έναντι 3,5 των ερωτώμενων κατώτερου εκπαιδευτικού επιπέδου.

· Όσο υψηλότερου επιπέδου είναι τα επαγγέλματα του πατέρα, της μητέρας, του πατρογονικού και του μητρογονικού παππού των ερωτώμενων τόσο υψηλότερος είναι ο δείκτης ανάγνωσης βιβλίων.

· Όσο αυξάνονται τα βιβλία που υπάρχουν στο νοικοκυριό ή που υπήρχαν στην παιδική βιβλιοθήκη των ερωτώμενων τόσο αυξάνεται και ο δείκτης ανάγνωσης κατά το τελευταίο έτος.

· Αν παραμένουν μέσα στον χρόνο ανισότητες και διαφοροποιήσεις στην αναγνωστική συμπεριφορά αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι μη ορατές συνθήκες πρόσβασης στην ανάγνωση και η διάρκεια της σχολικής εκπαίδευσης παραμένουν ακόμα άνισα κατανεμημένες μεταξύ των κοινωνικών ομάδων.

· Οι προσπάθειες ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας, όσο παράλληλα δεν δημιουργούνται εκείνες οι κοινωνικές συνθήκες που θα επέτρεπαν, δίνοντάς της «ένα θεμέλιο και μία σημασία», τη γέννηση και την ενεργοποίηση της ζητούμενης συστηματικής πρακτικής της ανάγνωσης, καταδικάζονται σε συγκυριακή επιτυχία.

· Μόνο αν επιμηκυνθεί η ανάπτυξη της αναγνωστικής ευχέρειας και ικανότητας εντός του πλαισίου της θεσμικής εκπαίδευσης, μπορεί να σπάσει, έστω σε έναν βαθμό, ο φαύλος κύκλος της αναπαραγωγής της πολιτισμικής αποστέρησης ως προς την ανάγνωση, που βιώνουν τα πιο ενδεή κοινωνικά στρώματα.

· Οι επενδύσεις σε προγράμματα ανάπτυξης της αναγνωστικής πρακτικής, καθώς και σε ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο θα έχει ως αποστολή τη διασφάλιση των αποτελεσμάτων αυτών των προγραμμάτων, μπορούν να αποβούν πολύ πιο αποτελεσματικές, υπό τον όρο ότι θα συνοδευτούν από ανάλογες επενδύσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα. Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ο θεσμός εκείνος που δύναται να παράγει, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, χρήστες αυτών των προγραμμάτων και αυτών των υποδομών.

· Η διάδοση της ανάγνωσης δεν θα γίνει ποτέ μια μηχανική απόρροια της προσφοράς της, οποιασδήποτε μορφής και οποιουδήποτε είδους, καθώς προϋποθέτει μια άσκηση η όποια προϋποθέτει, με τη σειρά της, μια ισχυρή και επίμονη επιθυμία πρακτικής.

Β. Προτάσεις – προοπτικές

  •  Για να είναι ρεαλιστικές, οι προσπάθειες εκδημοκρατισμού της ανάγνωσης πρέπει να ληφθούν υπόψη δύο κοινωνιολογικές παρατηρήσεις: α) πως η αναγνωστική ευχέρεια δεν είναι ισάξια κατανεμημένη σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, β) πως υπάρχουν κοινωνικές ομάδες των οποίων η κουλτούρα όχι απλώς προσανατολίζεται σε διαφορετικές αξίες από εκείνες που προϋποθέτει και συνεπάγεται η συστηματική αναγνωστική πρακτική, αλλά και απαξιώνει ρητά την ανάγνωση βιβλίων.
  • Μια πολιτισμική πολιτική που αγνοεί την πρώτη παρατήρηση, όχι απλώς είναι αναποτελεσματική −καθώς έχει εξαρχής το μειονέκτημα ότι δεν λαμβάνει υπόψη της εκείνους που είτε παρανοούν είτε δεν κατανοούν ό,τι διαβάζουν. Μια πολιτισμική πολιτική που αποσκοπεί στη διάδοση της ανάγνωσης ως δραστηριότητας του ελεύθερου χρόνου ή στη διάχυση της «λόγιας» ή «νόμιμης» κουλτούρας που αγνοεί τη δεύτερη προηγηθείσα παρατήρηση είναι καταδικασμένη σε αποτυχία, καθώς δεν κατανοεί πως, για να μπορέσει μια κοινωνική ομάδα ή ένα άτομο να υιοθετήσει μια πρακτική, όπως την πρακτική της ανάγνωσης, θα πρέπει η πρακτική αυτή να νοηματοδοτείται από την κουλτούρα της.
  •  Κάθε πολιτική διάχυσης της ανάγνωσης οφείλει να αντιμετωπίζει και το ζήτημα της σχέσης που διατηρούν οι διάφορες κοινωνικές ομάδες με τους χώρους ανάγνωσης και τους τρόπους χρήσης του βιβλίου μέσα σε αυτούς.
  • Οι υπεύθυνοι αυτών των πολιτικών είναι απαραίτητο, όταν επεξεργάζονται μορφές διάθεσης και τρόπους πρόσβασης στα βιβλία, να γνωρίζουν τη μορφή, το είδος και την ικανότητα των νοητικών σχημάτων κατανόησης του κόσμου που διαθέτουν τα άτομα που δεν διαβάζουν ή διαβάζουν λίγο, δηλαδή, το κοινό που θέλουν να μάθει να μην επιλέγει αναγκαστικά ή τυχαία ένα βιβλίο.
  •  Μια αποτελεσματική πολιτική διάδοσης της ανάγνωσης δεν μπορεί παρά να έχει μόνο μία αρχή: δεν υπάρχουν ακατάλληλα βιβλία, δεν υπάρχουν άχρηστες και απρόσφορες αναγνώσεις, ακόμα και αυτές του πρώτου επιπέδου.
  •  Μια αποτελεσματική στρατηγική της ανάγνωσης που στοχεύει να εντάξει με τρόπο μόνιμο και ισχυρό την αναγνωστική πρακτική στη λαϊκή κουλτούρα οφείλει να έχει συνείδηση: α) πως στόχος της δεν πρέπει να αποτελεί η από-πολιτισμικοποίηση των λαϊκών στρωμάτων, όπως, με τρόπο περισσότερο ασύνειδο, προωθούν οι φορείς που διαμορφώνουν τον κόσμο του βιβλίου, αλλά η ένταξη του βιβλίου στην κουλτούρα ως αντικείμενο οικείο και ενεργό, και β) πως η υιοθέτηση μιας τέτοιας στόχευσης και κυρίως η επιτυχία μιας τέτοιας πολιτικής συνδέονται με έναν ριζικό μετασχηματισμό της πολιτισμικής και ιδεολογικής λειτουργίας της ανάγνωσης και του βιβλίου στο πλαίσιο των σύγχρονων κοινωνιών.

Περισσότερα Εδω

Facebook

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Google News

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το 6ο Επιστημονικό Συμπόσιο του Κ.Ε.Μ.Μ.Ε.

Published

on

By

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Μοιράσου το αρθρο!

Με τη συμμετοχή διακεκριμένων ακαδημαϊκών, ιστορικών, ερευνητών και δημοσιογράφων καθώς και πλήθος κόσμου που παρακολούθησε τις εργασίες του τόσο φυσικά όσο και διαδικτυακά, ολοκληρώθηκε το 6ο Επιστημονικό Συμπόσιο του Κέντρου Έρευνας και Μελέτης της Μικρασιατικής Ερυθραίας (Κ.Ε.Μ.Μ.Ε.) του Δήμου Κηφισιάς με θέμα «1922-2022. Αιτίες και Συνέπειες της Μικρασιατικής Καταστροφής» το Σαββατοκύριακο 26 & 27 Νοεμβρίου στην Νέα Ερυθραία, με αφορμή την συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Την έναρξη των εργασιών του Συμποσίου, το οποίο τέλεσε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων,  κήρυξε η Προέδρος του Κ.Ε.Μ.Μ.Ε. Έφη Κούτση, η οποία τόνισε μεταξύ άλλων πως η Ιστορία διδάσκει ενώ δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει το μέλος του ΔΣ του ΚΕΜΜΕ και οραματιστή της προσπάθειας Παναγή Καλατζή. «Οι εκδηλώσεις μας δεν διέπονται από ένα κοινότυπο επετειακό περιεχόμενο αλλά από μια επιμονή στη σφυρηλάτηση μιας ενεργητικής μνήμης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Κηφισιάς Γιώργος Θωμάκος κατά τον χαιρετισμό του.

Επίτιμη Πρόεδρος του Συμποσίου, το οποίο σημειωτέον αποτελεί συνέχεια των πέντε προηγούμενων αντίστοιχων διοργανώσεων που έχει πραγματοποιήσει με επιτυχία το Κ.Ε.Μ.Μ.Ε., ήταν η ακαδημαϊκός Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ.

 Οι εργασίες του Συμποσίου ξεκίνησαν με την ενότητα «Πριν: Εθνικός Διχασμός & Διεθνές Περιβάλλον» κατά τη διάρκεια της οποίας ο Αναπληρωτής Καθηγητής Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας του ΕΚΠΑ Σπύρος Πλουμίδης αναφέρθηκε στην πνευματική αλληλεπίδραση του Ελληνισμού της Μητροπολιτικής Ελλάδας και της Μικράς Ασίας από το 1915 και μετά, αλλά και τον διχασμό ως προς τη Μικρασιατική πολιτική. Τα πολύτιμα δημογραφικά δεδομένα της Πατριαρχικής απογραφής του 1910-1912 που καταδεικνύουν την έντονη ελληνική παρουσία στη Μικρά Ασία, αλλά και το μέγεθος της Καταστροφής, σε αντιπαραβολή με την καταγραφή του προσφυγικού πολιτισμού της Ελλάδας το 1928, παρουσίασε ο Πρέσβυς επί τιμή και Μέγας Ρήτωρ του Οικουμενικού Πατριαρχείου Αλέξης Αλεξανδρής. Ο Ακαδημαϊκός και διπλωμάτης Sir Michael LlewellynSmith συμμετέχοντας μέσω της νέας τεχνολογίας, ανέλυσε τα συμφέροντα των Μεγάλων Δυνάμεων, και ιδίως της Αγγλίας στην «Εγγύς Ανατολή» και τον ρόλο τους στον Μικρασιατικό Πόλεμο. Την ενδιαφέρουσα συζήτηση με το κοινό που ακολούθησε κλήθηκε να συντονίσει ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ, Απόστολος Μαγγηριάδης.

 Η δραστηριότητα του Συμποσίου συνεχίστηκε με την Ενότητα «Κατά: Μάιος 1919-Νοέμβριος 1920», με συντονιστή τον δημοσιογράφο Παύλο Τσίμα. Ο ιστορικός και μαθηματικός Βλάσης Αγτζίδης, εξετάζοντας τη Μικρασιατική Εκστρατεία ως «συνάρτηση» εξήγησε τους συσχετισμούς εξουσίας, τα γεωπολιτικά παιχνίδια των εξωτερικών παραγόντων και το σύνολο των «μεταβλητών» που οδήγησαν στην Καταστροφή του 1922. Από την πλευρά του, ο  Επίκουρος Καθηγητής Ιστορίας του ΕΚΠΑ Μανόλης Κούμας, μίλησε για την αλλαγή της στάσης των συμμάχων της «Αντάντ» προς την Ελλάδα μεταξύ 1919 και 1922, αλλά και τον ρόλο που διαδραμάτισαν στις πολυσυζητημένες Εκλογές του Νοεμβρίου του 1920. Μια πιο «ανθρώπινη» ματιά στα γεγονότα προσέδωσε η εισήγηση του δημοσιογράφου Τάσου Τέλλογλου, αντικείμενο της οποίας ήταν η καθημερινότητα, το ηθικό και οι προβληματισμοί των Ελλήνων στρατιωτών στο Μικρασιατικό μέτωπο, όπως κατεγράφησαν από τις στρατιωτικές εφημερίδες της εποχής μέχρι και την τελευταία ημέρα της Εκστρατείας. Τις κρίσιμες πολιτικοκοινωνικές εξελίξεις που πυροδότησε η αποβίβαση του ελληνικού στρατεύματος στη Σμύρνη το 1919 στο εσωτερικό Ελλάδα και Τουρκίας ανέλυσε διεξοδικά ο Αναπληρωτής Καθηγητής Διεθνούς Δικαίου του Παντείου Πανεπιστημίου και Υφυπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων Άγγελος Συρίγος.

Οι εργασίες της πρώτης ημέρας του Συμποσίου έκλεισαν με την προβολή του ντοκιμαντέρ της Μαρίας Ηλιού «Σμύρνη, η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης 1900-1922».

Αμείωτο παρέμεινε το ενδιαφέρον του κοινού και κατά τη δεύτερη ημέρα του Συμποσίου, ξεκινώντας με την ενότητα «Δεκέμβριος 1920-Αύγουστος 1922», την οποία συντόνισε η δημοσιογράφος, Μαρία Σαράφογλου. Ο ιστορικός και δημοσιογράφος της ΕΡΤ, Πιέρρος Τζανετάκος, επεσήμανε τη δυσκολία υλοποίησης της «Μεγάλης Ιδέας», την πρόσληψη της Μικρασιατικής Εκστρατείας από το Ελλαδικό κοινωνικοπολιτικό σύστημα, τον εγχώριο Τύπο, αλλά και τη ρητορική της αντιπολίτευσης πριν και μετά τις Εκλογές του Νοεμβρίου του 1920. Ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΛΙΑΜΕΠ και Ομότιμος Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ Θάνος Βερέμης, απάντησε μεταξύ άλλων στο πώς οι πολλαπλές εκφάνσεις των «εθνικισμών» Ελλάδας και Τουρκίας, οι βλέψεις των Μεγάλων Δυνάμεων και οι στρατηγικές κινήσεις εκατέρωθεν επηρέασαν την αλληλουχία των γεγονότων που οδήγησε στην κατάρρευση του Μικρασιατικού Μετώπου. Στη σημασία της πολιτικής και στρατιωτικής βούλησης και στο «non decision» της τότε ελληνικής Κυβέρνησης στάθηκε ο Πρόεδρος του Διοικητικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και στρατιωτικός αναλυτής Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου, αναδεικνύοντας τον ορθολογισμό της κεμαλικής διοίκησης έναντι των στρατηγικών λαθών της ελληνικής.

Τα γεγονότα «Μετά την Καταστροφή» αναλύθηκαν κατά την τελευταία ενότητα του Συμποσίου, που συντόνισε ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας. Την ερμηνεία της «εύθραυστης» Συνθήκης των Σεβρών ως «μέσου» και όχι ως «τελικής λύσης» του Μικρασιατικού Μετώπου σε συνδυασμό με την στρατηγική αδυναμία πραγμάτωσης της Ελλάδας των «δύο ηπείρων και των πέντε θαλασσών» έφερε στο προσκήνιο ο Επίκουρος Καθηγητής Διπλωματίας και Διεθνούς Οργάνωσης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου Αντώνης Κλάψης. Για την εξαιρετικά αμφιλεγόμενη «Δίκη των 6», που διχάζει ιστορικούς και μελετητές μέχρι σήμερα, καθώς και για έναν «δίκαιο» επιμερισμό πολιτικών και ιστορικών ευθυνών έκανε λόγο ο Ομότιμος Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης του Παντείου Πανεπιστημίου Θανάσης Διαμαντόπουλος. Ο Διευθυντής του Κέντρου Έρευνας της Ιστορίας του Νεότερου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών Σωτήρης Ριζάς, παρουσίασε τα πιθανά σενάρια επιβολής της Συνθήκης των Σεβρών, το ιστορικό δίλημμα «επέκταση ή αποχώρηση με ευνοϊκούς όρους» και τη διαφορετική αντιμετώπιση του Μικρασιατικού ζητήματος από τους Ελευθέριο Βενιζέλο και Ιωάννη Μεταξά.

Οι εργασίες του Συμποσίου συνεχίστηκαν με τον Αναπληρωτή Καθηγητή και κάτοχο της έδρας Jean Monet στο Πανεπιστήμιο Μπίλκεντ της Τουρκίας Ιωάννη Ν. Γρηγοριάδη, να επεξηγεί το θεμελιώδη ρόλο της θρησκείας ως πρωτίστου κριτηρίου στην Ανταλλαγή των Πληθυσμών του 1923. Η συγγραφέας Λένα Διβάνη, περιέγραψε το τεταμένο κλίμα της εποχής, τον φόβο της Καταστροφής που βρισκόταν προ των πυλών, αλλά και την υποδοχή των Μικρασιατών προσφύγων στη «Μητέρα Ελλάδα» μέσα από τις αφηγήσεις και τις μνήμες της – 11χρονης τότε – Διδώς Σωτηρίου.

Το συνεδριακό τμήμα του Συμποσίου ολοκληρώθηκε με τον Καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης Cengiz Aktar, να εξάρει την ανάγκη διεξαγωγής αντίστοιχων συνεδρίων στην Τουρκία στην εισήγησή του, η οποία επικεντρώθηκε στις τουρκικές εθνοκαθάρσεις της περιόδου 1894-1924, την ιστορική μνήμη και τη δικαιοσύνη, που «αργά ή γρήγορα αποδίδεται».

Η δεύτερη ημέρα του 6ου Επιστημονικού Συμποσίου του Κ.Ε.Μ.Μ.Ε. έκλεισε με την ανακοίνωση της προέδρου του ΚΕΜΜΕ ψηφίσματος για τη θέσπιση Κρατικού Μουσείου αφιερωμένου στον Ελληνισμό της Μικράς Ασίας και Μνημείων για τον Έιζα Τζένινγκς και τον Τζωρτζ Χόρτον.

Περισσότερα Εδω

Facebook

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Google News

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Πολυκατοικία»: Υβριδική έκθεση στην Ελληνοαμερικανική  Ένωση

Published

on

By

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Μοιράσου το αρθρο!

Η Ελληνοαμερικανική  Ένωση με την υποστήριξη του Συλλόγου των Αθηναίων εγκαινιάζει σήμερα, Τετάρτη 30 Νοεμβρίου στη Γκαλερί Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Αθήνα) στις 19:00, την έκθεση «Πολυκατοικία», ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Η «Πολυκατοικία» θα αναπτυχθεί ως υβριδική έκθεση στους δύο εκθεσιακούς χώρους του ισογείου. Ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, βίντεο και φωτογραφία συνδιαλέγονται με τεκμήρια, μακέτες, αναμνηστικές σημειώσεις και άλλο αρχειακό υλικό, ώστε να αρθρώσουν από κοινού ένα σύνθετο αφήγημα για την εμπειρία της κατοίκησης.

Η έκθεση «Πολυκατοικία», την οποία επιμελούνται ο Νίκος Βατόπουλος και η Ίρις Κρητικού, περιλαμβάνει αφενός έργα συγχρόνων φωτογράφων, αρχιτεκτόνων και φλανέρ της πόλης και αφετέρου έργα εικαστικών δημιουργών. Αρκετά από τα εικαστικά έργα που παρουσιάζονται παραχωρήθηκαν από σημαντικά ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές ειδικά για την έκθεση, ενώ άλλα προέρχονται από αρχεία των καλλιτεχνών. Την «Πολυκατοικία» πλαισιώνουν σημαντικές παράλληλες δράσεις με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

 

Η πολυκατοικία, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, γεννήθηκε από το διάταγμα του 1929 περί οριζοντίου δομήσεως, αλλά μεταπολεμικά συνδέθηκε με την αστυφιλία και την αντιπαροχή, όπως και με την ανάπτυξη των προαστίων. Η αισθητική, αρχιτεκτονική και κοινωνιολογική ερμηνεία της παραμένει πάντα ένα ζητούμενο. Η έκθεση, οι ομιλίες, οι ξεναγήσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα πλαισιώσουν το εγχείρημα αυτό, φιλοδοξούν να ενισχύσουν ένα δημόσιο διάλογο γύρω από την επικράτηση, την εξέλιξη και την προοπτική της πολυκατοικίας ως ενός φαινομένου που σφραγίζει τον ελληνικό αστικό χώρο αλλά και να προκαλέσουν μια βεντάλια βλεμμάτων από την αρχιτεκτονική, τις κοινωνικές επιστήμες, τις τέχνες και τα προσωπικά βιώματα όλων.

Με φωτογραφίες και έργα από τους:

Διονυσία Αλεξιάδη, Γιάννη Αντιόχου, Ειρήνη Βουρλούμη, Γιώργη Γερόλυμπο, Ανδρέα Γιακουμακάτο, Νότη Γουγούση, Ιάκωβο Δρακούλη, Γιώργο Θάνο, Στράτο Καλαφάτη, Νίκο Ι. Καλλιανιώτη, Γιάννη Καλύβα, Στάθη Καλύβα, Enri Canaj, Δήμητρα Κίτσιου,  Δημήτρη Κλεάνθη, Ένη Κούκουλα, Ιωάννη Κουρταλή, Νίκο Λεοντόπουλο, Ανθή Μάρα, Παναγιώτη Μαρκολέφα, Λουκά Μπαρτατίλα, Λία Ναλμπαντίδου, Χάρη Παπαδημητρακόπουλο, Στέφανο Πασβάντη, Βαγγέλη Πουλή, Μαγδαληνή Σγουρίδη, Ευαγγελία Σύρου, Ηλία Τσαουσάκη, Κώστα Τσιαμπάο, Δημήτρη Φιλιππίδη, Τάσο Χαλκιόπουλο, Κλεοπάτρα Χαρίτου, Ηώ Αγγελή, Γιάννη Αδαμάκη, Ανδρέα Βουρλούμη, Μάριο Βουτσινά, Μαρία Διακοδημητρίου, Φραγκίσκο Δουκάκη, Γιώργο Ζογγολόπουλο, Ειρήνη Ηλιοπούλου, Μηνά Καμπιτάκη, Βασίλη Καρακατσάνη, Νικόλα Κληρονόμο, Δήμητρα Κωνσταντινίδη, Γιάννη Λασηθιωτάκη, Βασίλη Λιαούρη, Τάσο Μαντζαβίνο, Ασαντούρ Μπαχαριάν, Γιάννη Μπεκιάρη, Μανώλη Μπιτσάκη, Χρόνη Μπότσογλου, Μαίρη Νταγιαντά, Γεύσω Παπαδάκη, Κώστα Παπανικολάου, Δημήτρη Πετρολέκα, Στέλιο Πετρουλάκη, Ράνια Ράγκου, Γιώργο Ρόρρη, Αντώνη Στάβερη, Γιάννη Στεφανέλλη, Ιωάννα Τερλίδου, Αλέκο Φασιανό, Βιργινία Φιλιππούση, Πάβλο Χαμπίδη, Αθηνά Χατζή, Νίκο Χιωτίνη, Γιώργο Χουλιαρά, Νίκο Χουλιαρά.

Έργα και αρχειακό υλικό παραχώρησαν οι:

Alekos Fassianos Estate και Οικογένεια Αλέκου Φασιανού, Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου, Ίδρυμα Άγγελου & Λητώς Κατακουζηνού, Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη» του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, Παναγής Βουρλούμης, Ίρις Κρητικού, Μιχαήλ Κρητικός & Αλεξάνδρα Συμβουλάκη, Κωστής Σχιζάκης, Γιώργος Τζάνερης, Σωτήρης Φέλιος, Σοφία Χουλιαρά, καθώς και συλλέκτες που επιθυμούν να παραμείνουν ανώνυμοι και συμμετέχοντες καλλιτέχνες από τα αρχεία τους.

Παράλληλες εκδηλώσεις

ΟΜΙΛΙΕΣ

Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου

19:30, Ανδρέας Γιακουμακάτος, καθηγητής Ιστορίας Αρχιτεκτονικής στην ΑΣΚΤ

Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου
19:30, Στάθης Καλύβας, καθηγητής Πολιτικών Επιστημών

Τετάρτη 11 Ιανουαρίου
19:30, Μαρία Ηλιού, σκηνοθέτης

ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

26 Ιανουαρίου, 19:30 Στρογγυλή Τράπεζα

Λόγω περιορισμένων θέσεων θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Η Ελληνοαμερικανική Ένωση διατηρεί το δικαίωμα αλλαγής του προγράμματος

ΠΑΙΔΙΚΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ

Κυριακή 18 Δεκεμβρίου

11:00, Παρέα με το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης
τα παιδιά θα δημιουργήσουν την δική τους χριστουγεννιάτικη πόλη

ΠΕΡΙΠΑΤΟΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

Κυριακή 11 Δεκεμβρίου

11:00, Ο Νίκος Βατόπουλος μας ξεναγεί στις πολυκατοικίες της Νεάπολης

Κυριακή 22 Ιανουαρίου

11:00, Ο Νίκος Βατόπουλος μας ξεναγεί στις πολυκατοικίες της Νεάπολης

Πληροφορίες

Διάρκεια Έκθεσης:
30/11/2022-31/1/2023

Ώρες Λειτουργίας:
Δευτέρα-Παρασκευή: 12:00-20:00
Σάββατο: 10:00-14:00

Είσοδος ελεύθερη

 

Περισσότερα Εδω

Facebook

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Google News

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Μπείτε στην ομάδα μας στο Discord και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Μπείτε στην ομάδα μας στο Telegram και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Advertisement
Advertisement

Εγγραφείτε στο Ενημερωτικό Δελτίο μας

Διατηρούμε τα δεδομένα σας ιδιωτικά και μοιράζεστε τα δεδομένα σας μόνο με τρίτα μέρη που καθιστούν δυνατή αυτή την υπηρεσία. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου μας.
LIFESTYLE2 λεπτά ago

Ποιος να το περίμενε… Αυτά τα παπούτσια έχουν πλέον την έγκριση του βασιλιά Καρόλου

ΠΟΛΙΤΙΚΗ8 λεπτά ago

Βασίλης Κικίλιας: Θρίλερ στον αέρα λόγω της κακοκαιρίας «ARIEL»

ΕΛΛΑΔΑ9 λεπτά ago

Καιρός: Μήνυμα του 112 για την κακοκαιρία – Η «ARIEL» δείχνει τα δόντια της

ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ14 λεπτά ago

“Τέλος” από την Επισκοπή ο Βιέρα

ΚΟΣΜΟΣ17 λεπτά ago

Έκρηξη στην ουκρανική πρεσβεία στη Μαδρίτη

ΘΕΣΣΑΛΙΑ18 λεπτά ago

Χριστουγεννιάτικο Bazaar από τους εθελοντές υγείας του Ερυθρού Σταυρού Λάρισας

ΘΕΣΣΑΛΙΑ19 λεπτά ago

Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση για την ανακατασκευή των ποδηλατοδρόμων στο Δήμο Καρδίτσας

LIFESTYLE21 λεπτά ago

All Star Survivor – Κώστας Παπαδόπουλος: «Ούτε οι μισοί δεν θα μπουν από αυτούς που έχουν υπογράψει»

ΠΟΛΙΤΙΚΗ27 λεπτά ago

Tη διατήρηση του Προγράμματος Κοινωφελούς Εργασίας για τους Δήμους, ζητά ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δ. Παπαστεργίου

ΕΛΛΑΔΑ28 λεπτά ago

Νίκο Κωνσταντόπουλος: Βγήκε από το νοσοκομείο μετά από τρεις βδομάδες

ΜΑΓΝΗΣΙΑ3 ημέρες ago

Συνελήφθη να οδηγεί μεθυσμένος στην Αγχίαλο

ΜΑΓΝΗΣΙΑ7 ημέρες ago

Mάχη για να κρατηθεί στη ζωή δίνει 60χρονος Βολιώτης – Υπέστη κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις μετά από τροχαίο ατύχημα

LIFESTYLE6 ημέρες ago

Σοκάρει η Αλεξάνδρα Πασχαλίδου – «Μου έχει πέσει το… στήθος. Τι να το κάνεις, άμα έχεις ζήσει 52 χρόνια»

LIFESTYLE5 ημέρες ago

«Εννοείται ότι η Τζούλια Νόβα ενδιαφέρθηκε για εμένα, τόσα χρόνια ήμασταν μαζί»

ΜΑΓΝΗΣΙΑ6 ημέρες ago

Καταγγελία φοιτητή για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας του ζητουν 150 ευρώ για να παρει το Πτυχιο του

ΜΑΓΝΗΣΙΑ7 ημέρες ago

Σοκ πέθανε ο Αντώνης Μανδαλος

ΜΑΓΝΗΣΙΑ6 ημέρες ago

Έκλεψε τον άρρωστο σύντροφο της και εξαφανίστηκε 60χρονη στον Βόλο

LIFESTYLE3 ημέρες ago

Αποκαλύψεις – φωτιά από την Τζούλια Νόβα: «Στον Τροχό της Τύχης όλοι ξεσπούσαν σε εμένα, έγινε κάτι και…» (vid)

ΜΑΓΝΗΣΙΑ6 ημέρες ago

Σόκ μπήκε με πιστόλι σε καφετέρια στην Μηλίνα και απέιλησε τον ιδιοκτήτη

LIFESTYLE4 ημέρες ago

Καρφί της Δέσποινας για τον Ντέμη: Δεν έχω αγαπηθεί όπως θα ήθελα στη ζωή μου, ένιωσα εξαπατημένη (vids)

Δημοφιλή