OIKONOMIA
Φυσικό αέριο και ατομική ενέργεια – Τα «βρίσκουν» Σολτς-Μακρόν, σε δίλημμα οι Πράσινοι


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Γερμανία και Γαλλία είναι φανερό ότι ακολουθούν διαφορετικούς δρόμους για να φτάσουν στην εποχή της «πράσινης» ενέργειας, λίγο μετά το 2050. Η πρώτη, όπως δείχνει και η εμμονή της με τον Nord Stream 2, είναι εξαρτημένη από το φυσικό αέριο για να πετύχει τη μετάβαση, ενώ μένει σταθερή στην απόφαση για κλείσιμο των πυρηνικών της αντιδραστήρων. Όσο για τη δεύτερη, όπως αποδεικνύουν οι πρόσφατες εξαγγελίες του προέδρου της, στηρίζεται κυρίως σε αυτούς, προετοιμάζοντας μάλιστα μια νέα γενιά.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Οι επικεφαλής των κυβερνήσεών τους, ωστόσο, Εμανουέλ Μακρόν και Όλαφ Σολτς, δεν μοιάζουν να έχουν πρόθεση να τραβήξουν το σκοινί στα άκρα και να συγκρουστούν για το συγκεκριμένο θέμα. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, θα υπονόμευε το σύνολο των στόχων που έχουν θέσει οι «27» για την ενέργεια, καθιστώντας την ΕΕ όμηρο των αντιθέσεων μεταξύ Βερολίνου και Παρισιού.
Έτσι, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Μέγαρο των Ηλυσίων, ο νέος Γερμανός καγκελάριος διαβεβαίωσε πως οι δύο χώρες μπορεί να κάνουν διαφορετικές επιλογές, όμως έχουν τον ίδιο ακριβώς στόχο και προορισμό. Με τον τρόπο αυτό, άφησε σαφώς να εννοηθεί ότι θα αναζητηθεί ένας «ιστορικός συμβιβασμός» για την ενέργεια – όπως, άλλωστε, έχει συμβεί και για πολλά άλλα μείζονα θέματα.
Η «μέση λύση»
Η πρόταση που παρουσίασε η Κομισιόν αντανακλά ακριβώς την προσπάθεια να επιτευχθεί ένας τέτοιος συμβιβασμός. Δεν θα μπορούσε, άλλωστε, να ισχύει κάτι διαφορετικό, καθώς πρόταση ουσιαστικά δεν θα υπήρχε εάν δεν είχαν πει το ΟΚ ή, έστω, «κλείσει το μάτι» Γερμανοί και Γάλλοι.
«Η Κομισιόν θεωρεί ότι υπάρχει ρόλος που μπορούν να παίξουν το φυσικό αέριο και η ατομική ενέργεια, ως μέσα που θα διευκολύνουν τη μετάβαση προς ένα μέλλον στο οποίο θα κυριαρχούν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Εντός του νέου πλαισίου αξιολόγησης και ταξινόμησης (Taxonomy), αυτό θα σήμαινε την αποδοχή αυτών των δύο πηγών, στη βάση καθαρών και αυστηρών όρων», αναφέρει χαρακτηριστικά το σκεπτικό της πρότασης – η οποία, εφόσον γίνει αποδεκτή, θα σημάνει τη διοχέτευση εκατοντάδων δισ. ευρώ προς τους δύο αυτούς κλάδους τα επόμενα χρόνια και μάλιστα με ευνοϊκούς όρους, επιδοτήσεις και εγγυήσεις.
Διαβάστε επίσης: Πράσινες επενδύσεις – Διαφωνία ΕΕ- Γερμανίας για την ένταξη της πυρηνικής ενέργειας
Πρακτικά, μέσω του συγκεκριμένου σχεδίου, οι δύο ισχυρότερες χώρες της Ευρώπης επιχειρούν να συμβιβάσουν τα συμφέροντά τους, αποδεχόμενη η μία τις προτεραιότητες της άλλης. Με στόχο, βεβαίως, να «σύρουν» προς αυτή την κατεύθυνση όσο το δυνατόν περισσότερους εταίρους – και πάντως, τόσους όσοι απαιτούνται προκειμένου να επιτευχθεί η «διπλή» πλειοψηφία.
Το πλειοψηφικό σύστημα στην ΕΕ
Πρόκειται, όπως είναι γνωστό, για το σύστημα που διατυπώνεται στις Συνθήκες, με βάση το οποίο λαμβάνεται περίπου το 80% των αποφάσεων στο πλαίσιο της ΕΕ σήμερα – πλην των πολύ συγκεκριμένων που απαιτούν ομοφωνία. Ένα σύστημα το οποίο προβλέπει πως μια πρόταση την οποία καταθέτει η Κομισιόν απαιτεί για να εγκριθεί τις ψήφους τουλάχιστον του 55% των κρατών-μελών (ήτοι 15), οι οποίες ταυτόχρονα πρέπει να αντιπροσωπεύουν το 65% ή περισσότερο του συνολικού πληθυσμού των «27».
Αντιθέτως, για να μην περάσει μια τέτοια πρόταση, οι χώρες που αντιτίθενται είναι υποχρεωμένες να διασφαλίσουν την αποκαλούμενη «αναστέλλουσα μειοψηφία»: Να συγκεντρώσουν, με άλλα λόγια, τις ψήφους τεσσάρων τουλάχιστον εταίρων (κάτι σχετικά εύκολο), που ταυτόχρονα να αντιπροσωπεύουν το 35% του πληθυσμού της ΕΕ (κάτι πολύ πιο δύσκολο).
Στη συγκεκριμένη δε περίπτωση, όπως ρητά αναφέρεται και στην ανακοίνωση της Κομισιόν, για να απορριφθεί η πρόταση απαιτείται η αποκαλούμενη «αντίστροφη ενισχυμένη πλειοψηφία», που ισοδυναμεί με τουλάχιστον 20 κράτη-μέλη τα οποία να εκπροσωπούν πάνω από το 65% του πληθυσμού της ΕΕ (κάτι πρακτικά αδύνατο για τους διαφωνούντες).
Υπό το παραπάνω πρίσμα, λοιπόν, οι σημερινοί συσχετισμοί και οι συμμαχίες που έχουν οικοδομήσει Παρίσι και Βερολίνο – το πρώτο έχει μαζί του όλες σχεδόν τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης, ενώ οι Γερμανοί έχουν διασφαλίσει την στήριξη ή την ανοχή του ευρωπαϊκού Νότου – δείχνουν ότι η επίτευξη πλειοψηφίας εκ μέρους τους πρέπει να θεωρείται περίπου ως δεδομένη. Κι αυτό, παρά τις σφοδρές αντιδράσεις, που προέρχονται τόσο από αρκετούς εταίρους (Αυστρία, Δανία, Ισπανία, Λουξεμβούργο), οι οποίοι απειλούν μέχρι και με προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά της πρότασης της Κομισιόν όσο και από περιβαλλοντικές οργανώσεις, που επιμένουν πως ούτε το φυσικό αέριο ούτε η ατομική ενέργεια αποτελούν «καθαρές μορφές».
Το μεγάλο «παζάρι»
Αν και πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα προκληθούν εντάσεις και θα υπάρξουν πιθανώς καθυστερήσεις, οι διαφωνούντες δεν μπορούν να ελπίζουν ουσιαστικά σε κάτι περισσότερο από τη διασφάλιση όσο το δυνατόν περισσότερων και πιο σημαντικών ανταλλαγμάτων στο «παζάρι» που θα ακολουθήσει και θα κορυφωθεί στη διάρκεια της γαλλικής προεδρίας, το πρώτο εξάμηνο του 2022. Έτσι, απομένει ένα σημαντικό πρόβλημα που πρέπει να επιλυθεί για να προχωρήσει ο «ιστορικός συμβιβασμός» και αυτό βρίσκεται στο Βερολίνο.
Πρόκειται, βεβαίως, για τους Γερμανούς Πράσινους, οι οποίοι είναι το δεύτερο μεγαλύτερο κόμμα του κυβερνητικού συνασπισμού του Σολτς. Έχοντας ως «σημαία» τους όλα τα προηγούμενα χρόνια την πλήρη εγκατάλειψη της ατομικής ενέργειας, είναι φανερό ότι τώρα θα βρεθούν μπροστά σε τεράστια διλήμματα.
Ήδη, ο συμπρόεδρος του κόμματος (μαζί με την Αναλένα Μπέρμποκ) και αντικαγκελάριος της χώρας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, έκανε λόγο για «πράσινο ξέπλυμα», στο πρώτο του σχόλιο μετά τη γνωστοποίηση της πρότασης της Κομισιόν. Ταυτόχρονα, άλλα κορυφαία στελέχη, όπως και μεγάλο τμήμα της βάσης των Πρασίνων, ετοιμάζονται για «πόλεμο», προκειμένου να μην εγκαταλειφθεί ένα από τα βασικά στοιχεία της ταυτότητάς του.
Σε σταυροδρόμι οι Πράσινοι
Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι οι Πράσινοι έχουν ήδη απομονωθεί εντός της κυβέρνησης στο συγκεκριμένο ζήτημα – έστω κι αν στη Γερμανία προχωρά κανονικά το σχέδιο για οριστικό «λουκέτο» σε όλους τους αντιδραστήρες ως το τέλος του τρέχοντος έτους. Εκτός από τον Σολτς, άλλωστε, τη στήριξή του στην πρόταση της Κομισιόν διατύπωσε ευθέως και ο ηγέτης των Ελεύθερων Δημοκρατών και υπουργός Οικονομικών, Κρίστιαν Λίντνερ.
Τι θα κάνουν, τελικά, οι Πράσινοι; Θα μείνουν ως το τέλος πιστοί στο σύνθημα «Ατομική Ενέργεια; Όχι Ευχαριστούμε!»; Ή θα επικρατήσει το (επίσης ισχυρό) φιλοευρωπαϊκό στοιχείο της ταυτότητάς τους και θα προκρίνουν τον συμβιβασμό, για το καλό της ΕΕ;
Το σίγουρο είναι πως δεν πρέπει να αναμένουν αλλαγή πλεύσης των Γάλλων μετά τις προεδρικές εκλογές του Απριλίου, ακόμη και στην περίπτωση που ηττηθεί ο Μακρόν. Έτσι, το δίλημμα είναι όλο δικό τους. Οι επόμενες εβδομάδες και μήνες θα είναι καθοριστικές γι’ αυτό το θέμα – και οι Πράσινοι θα δοκιμαστούν σκληρά από την πραγματικότητα της διακυβέρνησης.
Πηγή ot.gr

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

OIKONOMIA
Σκρέκας για επιδότηση συσκευών: Μέχρι 2 κλιματιστικά ανά νοικοκυριό – Πώς θα την πάρετε


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Στην απόσυρση και επιδότηση ηλεκτρικών συσκευών αναφέρθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Όπως είπε, ο προϋπολογισμός του μέτρου της απόσυρσης ηλεκτρικών συσκευών είναι 150 εκατ. ευρώ και μαζί με τη συμμετοχή των δικαιούχων θα αγγίξει τα 300 εκατ. ευρώ.
Η επιδότηση
Η επιδότηση θα κυμαίνεται από 35%-50% και θα μπορέσουν να αντικατασταθούν 380.000 συσκευές.
«Ένα σπίτι μπορεί να αντικαταστήσει από μία έως τρις συσκευές, αλλά δεν μπορεί να πάρει δύο ψυγεία ή δύο καταψύκτες, αλλά μπορεί να πάρει δύο κλιματιστικά.
Ο στόχος είναι να μειωθεί ο λογαριασμός ρεύματος κατά 30%», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση έχει θέσει κοινωνικά κριτήρια για τους δικαιούχους τονίζοντας ότι προηγούνται οικογένειες με μέλος με αναπηρία, πολύτεκνες οικογένειες και οικογένειες με χαμηλό εισόδημα.
Η διαδικασία
Σε ό,τι αφορά στη διαδικασία είναι πάρα πολύ απλή.
Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, ο καταναλωτής θα μπορεί να υποβάλει την αίτηση του είτε στο gov.gr είτε στο κατάστημα που πουλάει τις συσκευές δίνοντας το ονοματεπώνυμο του, τον ΑΦΜ του, τον αριθμό παροχής και δηλώνοντας ποια ή ποιες συσκευές θέλει να αντικαταστήσει.
Μιλώντας στον Σκαι, σημείωσε ότι μόλις κλείσει η πλατφόρμα, η οποία θα είναι σε λειτουργία για κάποιες μέρες θα γίνει ιεράρχηση, θα προκύψει ποιοι είναι οι δικαιούχοι και οι επιλαχόντες και στη συνέχεια ο ωφελούμενος θα πάει στο κατάστημα για να οριστικοποιήσει ποια συσκευή θα αγοράσει, θα πληρώσει και επί τόπου θα αφαιρείται η επιδότηση.
«Δε θα περιμένει να την πάρει μετά την επιδότηση», επισήμανε.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
OIKONOMIA
Ηλεκτροκίνηση: Άνοιξε η πλατφόρμα για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2»


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Στον… αέρα βρίσκεται από την περασμένη Τετάρτη η ηλεκτρονική πύλη του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», ένα πρόγραμμα επιδότησης για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών, προϋπολογισμού περίπου 75 εκατ. ευρώ για το 2022 και 2023. Όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στέλεχος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η πλατφόρμα θα λειτουργήσει για λίγες ημέρες πιλοτικά, προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν δυσλειτουργίες και τις επόμενες ημέρες, εκτός απροόπτου, έχει προγραμματιστεί για να τεθεί σε κανονική λειτουργία.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ο δεύτερος κύκλος του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα είναι πολύ πιο… γενναιόδωρος από τον πρώτο, τόσο για ιδιώτες, όσο και για επιχειρήσεις, προκειμένου να αυξηθεί το ποσοστό απορρόφησης των κονδυλίων. Στον πρώτο κύκλο από τα 42 εκατ. ευρώ απορροφήθηκαν μόνο τα 20 εκατ. ευρώ.
Με τον νέο κύκλο του προγράμματος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της βιώσιμης κινητικότητας, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν αίτηση επιδότησης για την αγορά ή μακροχρόνια μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος και την αγορά ηλεκτρικού δίκυκλου, τρίκυκλου ή ποδήλατου. Επίσης, μπορούν να επιδοτηθούν για την εγκατάσταση στην κύρια κατοικίας τους (για φυσικά πρόσωπα) ή στο χώρο εργασίας (για επιχειρήσεις) «έξυπνου» φορτιστή ή για την απόσυρση παλιού οχήματος.
Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά προγράμματος
- Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ.
- Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς.
- Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 500 ευρώ.
- Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ για αγορά αυτοκινήτου σε ΑΜΕΑ.
- Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ για οικογένειες με τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα (1.000 ευρώ για τρία εξαρτώμενα τέκνα, και επιπλέον 1.000 ευρώ ανά επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο έως και 4.000 ευρώ).
- Επιπλέον 1.000 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτου και μικρο-αυτοκινήτου σε νέους έως 29 ετών.
- Δυνατότητα εκχώρησης δικαιώματος είσπραξης επιδότησης στην εταιρεία πώλησης.
- Επιδότηση έως 40% και με μέγιστο ποσό τις 3.000 ευρώ για την αγορά δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως L7e (επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα και τα μικρο-αυτοκίνητα).
- Eπιδότηση ηλεκτρικών δικύκλων κατηγορίας L1e έως L4e έως 20% και με μέγιστο ποσό επιδότησης 800 ευρώ.
- Επιδότηση 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, με μέγιστο ποσό επιδότησης 800 ευρώ.
Τι ισχύει για εταιρείες
- Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ από 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ από 21 οχήματα και πάνω.
- Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ ανά όχημα και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 400 ευρώ ανά σημείο επαναφόρτιση.
- Επιδότηση σε εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες για την αγορά έως και 10 ηλεκτρικών ποδηλάτων.
- Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς για 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση και έως 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και πάνω αντίστοιχα.
- Επιπλέον 4.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο για εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε νησιά.
- Επιδότηση 30% και με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) από 1 μέχρι 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και άνω αντίστοιχα.
Στην Αστυπάλαια ο πρωθυπουργός
Στο πρώτο “πράσινο” νησί με επίκεντρο την ηλεκτροκίνηση, στην Αστυπάλαια, θα βρεθεί την Πέμπτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ακριβώς έναν χρόνο μετά την πρώτη του επίσκεψη και την παράδοση στις τοπικές αρχές των πρώτων ηλεκτρικών οχημάτων. Πριν από περίπου έναν μήνα παραδόθηκαν και τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους πολίτες της Χώρας του νησιού.
Το πρόγραμμα «Αστυπάλαια: έξυπνο και αειφόρο νησί» αποτελεί μια κοινή πρωτοβουλία της Volkswagen και της Ελληνικής Δημοκρατίας και έχει στόχο τα επόμενα χρόνια να δημιουργήσει ένα πρωτοποριακό σύστημα κινητικότητας στο νησί με χρήση ανανεώσιμης ενέργειας. Στο πλαίσιο του προγράμματος οι κάτοικοι θα απολαμβάνουν ειδική επιδότηση και προνομιακές τιμές για να αποκτήσουν ηλεκτρικό όχημα.
Παράλληλα, το επόμενο διάστημα αναμένεται να προκηρυχθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) η ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για την επιλογή του αναδόχου που θα αναλάβει την υλοποίηση του Ειδικού Πιλοτικού Έργου της Αστυπάλαιας στο πλαίσιο του σχεδίου για τα «Πράσινα Νησιά», το οποίο θα αποτελείται από μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και μονάδα αποθήκευσης ενέργειας. Θα ακολουθήσουν άλλα δύο Ειδικά Πιλοτικά Έργα σε μικρά ελληνικά νησιά, τα οποία έχουν ως στόχο να επιτευχθεί διείσδυση ΑΠΕ κατ’ ελάχιστον ίση με το 80% της ετήσιας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας του ηλεκτρικού συστήματος του κάθε νησιού.
Πηγή: ΟΤ

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ3 ημέρες ago
Βόλος: Έφυγε από τη ζωή 30χρονη
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ1 ημέρα ago
Τον δρόμο της φυλακής θα πάρει ένας 54χρονος Σκιαθίτης νταής, για απειλές, ενδοοικογενειακή βλάβη σε ανίκανο άτομο και φθορές
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ1 ημέρα ago
Στο νοσοκομείο 10 άτομα μετά το πάρτι των Μηχανολόγων
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ2 ημέρες ago
Θλίψη στο Βόλο: Έφυγε ο Χρήστος Δημητρίου
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ1 ημέρα ago
Αυτοκίνητο τυλίχθηκε στις φλόγες στη Ν. Ιωνία
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago
Πέθανε 50χρονος
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago
Σοκ 41χρονος Πα-τέρας ασελγούσε στην 10χρονη κόρη του στον Βόλο
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ2 ημέρες ago
Πέθανε ο πολιτικός μηχανικός Χρήστος Δημητρίου από Βόλο