Ενώ λίγες εβδομάδες πριν κοινή συνισταμένη κορυφαίων οικονομολόγων, αναλυτών αλλά και αξιωματούχων ήταν ότι στις 16 Δεκεμβρίου η ΕΚΤ θα ανακοινώσει το δικό της χρονοδιάγραμμα νομισματικής «σύσφιγξης», ήρθαν η εκτόξευση του πληθωρισμού στο 4,9% τον Νοέμβριο, η εμφάνιση της νέας μετάλλαξης Ομικρον και η ανακοίνωση μιας πιο επιθετικής νομισματικής πολιτικής από τη Fed να θολώσουν το τοπίο των πιθανών αποφάσεων κατά την κρίσιμη συνεδρίαση της ερχόμενης Πέμπτης.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Τα ερωτήματα εντάθηκαν: Θα απαλείψει η ΕΚΤ τον όρο «παροδικός» για τον πληθωρισμό οδηγώντας σε σοκ τις αγορές; Θα αποσύρει τη στήριξή της στην οικονομία νωρίτερα από όσο πίστευαν οι επενδυτές;

Θα αυξήσει την πρόβλεψή της για πληθωρισμό ακόμα και πάνω από το 2,5% (από 1,7%) για το 2022; Ποιο δίχτυ ασφαλείας θα υιοθετήσει για τα ομόλογα των ευάλωτων χωρών;

Ορισμένοι δεν απέκλειαν η ΕΚΤ να επιχειρήσει να κερδίσει χρόνο, αλλά, όπως λέγεται, θα συσσωρευθεί έτσι περισσότερη αβεβαιότητα.

Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αυξήσει και άλλο το κόστος δανεισμού των ευάλωτων χωρών της περιφέρειας, και κυρίως της Ελλάδας και της Ιταλίας. Είναι χαρακτηριστικό, π.χ., ότι οι αποδόσεις των ελληνικών 10ετών ομολόγων αναφοράς αυξήθηκαν κατά 150%, από το ιστορικό χαμηλό του περασμένου Αυγούστου στο 0,53% στο 1,32% σήμερα, δεικνύοντας και το πώς θα μπορούσαν να εξελιχθούν τα πράγματα εάν τα ελληνικά ομόλογα που δεν έχουν την «επενδυτική βαθμίδα» βρεθούν εκτός της ομπρέλας της ΕΚΤ.

Αξιωματούχοι με γνώση των εξελίξεων αναφέρουν πάντως ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται να στερηθεί της στήριξης της ΕΚΤ ακόμα και αν ολοκληρωθεί, όπως αναμένεται, τον ερχόμενο Μάρτιο το «QE πανδημίας» (ΡΕΡΡ) και έως ότου τουλάχιστον η χώρα αποκτήσει την «επενδυτική βαθμίδα».

Εκτιμήσεις

Με βάση τα σενάρια-εκτιμήσεις κορυφαίων οικονομολόγων αλλά και αξιωματούχων με γνώση των δεδομένων, την ερχόμενη Πέμπτη η πρόεδρος της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ θα ανακοινώσει ορισμένα από τα εξής:

1. Το έκτακτο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων απόρροια της πανδημίας (ΡΕΡP) των 1,85 δισ. ευρώ θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2022, αν και ορισμένοι εκφράζουν την άποψη ότι θα διατηρηθεί η δυνατότητα «αναγέννησής» του αν τα πράγματα, π.χ., με τη μετάλλαξη Ομικρον δεν πάνε καλά.

2. Κάποιοι αναμένουν ότι θα εισαχθεί ένα νέο πρόγραμμα που θα αντικαταστήσει το «PEPP» (το σενάριο της παράτασης συγκεντρώνει μικρές πιθανότητες) και το οποίο μάλιστα ορισμένες διεθνείς τράπεζες το βάπτισαν με νέα αρκτικόλεξα (π.χ. «PTPP», «PPPP»), για να υπάρξει προστασία των πιο ευάλωτων ομολόγων, όπως των ελληνικών που δεν μπορούν να ενταχθούν στο κλασικό πρόγραμμα αγορών ομολόγων (APP), αλλά και των ιταλικών που έχουν ανάγκη την ευελιξία του «PEPP», ενώ με αυτό το δίχτυ ασφαλείας θα αποφευχθεί και ο κατακερματισμός της αγοράς ομολόγων της ευρωζώνης. Το νέο πρόγραμμα θα κυμαίνεται στα 200- 300 δισ. ευρώ και θα διαρκέσει έως το τέλος του 2022.

3. Εναλλακτικά, η ΕΚΤ ενδέχεται να αποφασίσει να καταστήσει το «παλιό» κλασικό πρόγραμμα αγοράς περιουσιακών στοιχείων (APP) πιο ευέλικτο (ώστε να παρακαμφθεί κλείδα κατανομής – capital key), προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα όποια «σοκ» μετά το τέλος του «ΡΕΡP», ενώ ορισμένοι αναμένουν τη διατήρηση της δυνατότητας επέκτασης του «APP» (ή οποιουδήποτε διαδόχου με άλλο ακρωνύμιο) και πέρα από το τέλος του 2022.

4. Τα ομόλογα που αποκτήθηκαν μέσω του προγράμματος «PEPP» θα επανεπενδυθούν με ευελιξία, ώστε να διατηρηθούν οι συνθήκες χρηματοδότησης ευνοϊκές.

5. Οι στοχευμένες πράξεις πιο μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης (ΣΠΠΜΑ-TLTRO) δεν θα παραταθούν πέρα από το τέλος του τρέχοντος έτους (για ορισμένους δεν θα συζητηθεί το θέμα), αλλά θα υπάρξουν ρυθμίσεις ευνοϊκές για τις τράπεζες.

Πηγή: ΟΤ