LIFESTYLE
Η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου είναι πλέον 40 ετών – Μπορεί να παραμείνει επίκαιρη;
Σήμερα, η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου είναι μέρος των τεσσάρων μεγάλων εβδομάδων μόδας μαζί με τη Νέα Υόρκη, το Μιλάνο και το Παρίσι και αναγνωρίζεται πλέον παγκοσμίως.
Η σύμβουλος επικοινωνίας και συγγραφέας Lynne Franks, η οποία είχε το δικό της πρακτορείο δημοσίων σχέσεων, ήθελε να αναδείξει το ταλέντο της μόδας της πρωτεύουσας, συμπεριλαμβανομένων των πελατών της.
«Ήταν ξεκάθαρο ότι δεν μας έπαιρναν στα σοβαρά ο διεθνής Τύπος και οι έμποροι λιανικής τότε», δήλωσε η Franks στο BBC. Πρόσθεσε ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου, μαζί με τη συνάδελφό της, Annette Worsley-Taylor, η οποία διηύθυνε τη Συλλογή Σχεδιαστών του Λονδίνου.
Ωραία, τώρα που θα βρούμε χρήματα;
Αλλά η χρηματοδότηση ήταν μια μεγάλη πρόκληση. Κατάφεραν να εξασφαλίσουν μερικά από το Βρετανικό Συμβούλιο Μόδας.
Η Franks ζήτησε κάποια χρήματα από έναν πελάτη της στις δημόσιες σχέσεις, τον Mohan Mujarni, ο οποίος εγκαινίασε το brand του Tommy Hilfiger. Εκείνος συμφώνησε, και η Franks δήλωσε ότι «αυτό είχε ως αποτέλεσμα για πρώτη φορά το Λονδίνο να έχει έναν κεντρικό χώρο».
Ήθελε να βρει ένα μέρος όπου θα μπορούσε να λανσάρει τους νέους σχεδιαστές και τα μοντέλα που ήθελε να προωθήσει. Ένας χώρος που της τράβηξε την προσοχή ήταν «ο χλοοτάπητας έξω από το Ινστιτούτο Κοινοπολιτείας, το οποίο σήμερα είναι γνωστό ως Μουσείο Design στο Holland Park της πρωτεύουσας» λέει.
Το γκαζόν κατάπιε τη σκηνή
«Ο χώρος του γκαζόν ήταν αρκετά μεγάλος για να στηθεί μια σκηνή, οπότε εκεί πραγματοποιήθηκε η πρώτη επίδειξη μόδας για την Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου – κάτω από έναν καμβά για τέντα- όπως κάποιες από τις επιδείξεις μόδας στο Παρίσι και το Μιλάνο» συνεχίζει η Franks.
Αλλά μετά από τρεις σεζόν εκεί αναγκάστηκαν να μετακομίσουν λόγω του ότι η σκηνή βυθίστηκε στο γκαζόν, όπως παραδέχτηκε η Franks σε μια πρόσφατη συνέντευξη που έδωσε στη Vogue.
Έτσι, η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου μετακόμισε στους στρατώνες του Δούκα του Γιορκ στην πλατεία Sloane, η οποία είναι πλέον γνωστή ως Saatchi Gallery.
Η Νταϊάνα, ο Boy George και η Madonna
Μέχρι το 1986 ο μεγαλύτερος και καλύτερος χώρος σήμαινε ότι υπήρχε περισσότερος χώρος για δημιουργικότητα, αλλά χρειαζόταν επίσης μεγαλύτερη χρηματοδότηση, την οποία η Franks εξασφάλισε και πάλι από τους πελάτες της.
«Είχαμε μια πολύ μεγαλύτερη σκηνή εκεί κάτω, χώρους στο συγκρότημα, γραφείο τύπου, διπλές πασαρέλες… ήταν υπέροχα», δήλωσε η Franks στο BBC.
Καθώς αυξανόταν η δημοτικότητά της, η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου άρχισε επίσης να προσελκύει τεράστια ονόματα, όπως η Νταϊάνα, πριγκίπισσα της Ουαλίας, ο Boy George και η Madonna.
Η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου μεταφέρθηκε επίσης και πάλι, στη γειτονική εμπορική έκθεση στο Olympia, η οποία διέθετε έναν μεγάλο χώρο επίδειξης σχεδιαστών που μπορούσε να φιλοξενήσει όλους τους εμπλεκόμενους.
Το ανερχόμενο αστέρι Alexander McQueen
Μεταξύ του 1988 και του 1989, τα αστέρια της βρετανικής μόδας Naomi Campbell και Kate Moss έκαναν το ντεμπούτο τους στην πασαρέλα της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου, πριν γίνουν τα εξαιρετικά διάσημα ονόματα που είναι σήμερα.
Η ύφεση στις αρχές της δεκαετίας του ’90 είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της χρηματοδότησης, αλλά μέχρι το 1993 το Βρετανικό Συμβούλιο Μόδας είχε δημιουργήσει το πρόγραμμα NewGen για την καθοδήγηση και την οικονομική ενίσχυση νέων σχεδιαστών.
Ένας από τους πρώτους αποδέκτες ήταν το ανερχόμενο αστέρι Alexander McQueen.
«Ανθεκτικότητα των σχεδιαστών»
Η κριτικός της αμερικανικής Vogue και πρέσβειρα για τα ανερχόμενα ταλέντα του Βρετανικού Συμβουλίου Μόδας, Sarah Mower, δήλωσε ότι αυτό που διακρίνει την Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου είναι τα νέα ταλέντα της.
«Το Λονδίνο παράγει νέους, αδέσμευτους σχεδιαστές από όλο το Ηνωμένο Βασίλειο και οι οποίοι ανήκουν σε πολλούς πολιτισμούς… Το Λονδίνο υποστηρίζει και αναζητά αναδυόμενα ταλέντα όπως καμία άλλη πόλη».
Πρόσθεσε ότι οι Βρετανοί σχεδιαστές είναι πολυμήχανοι σε δύσκολους καιρούς, κάνοντας ό,τι μπορούν για να παραμείνουν ακμαίοι. «Γενιές σχεδιαστών από το Λονδίνο έχουν δράσει με αποφασιστικότητα ενάντια σε κάθε ύφεση», είπε.
«Στους πιο σκοτεινούς καιρούς έχουν ωθηθεί από την εφευρετικότητα που μπορούν να κάνουν και την ορμή τους να πουν κάτι, με συμμορίες ομοϊδεατών φίλων από πολλές κοινότητες».
Ένα βιώσιμο μέλλον
Σαράντα χρόνια μετά την έναρξή τους, ο σκοπός των Εβδομάδων Μόδας σε παγκόσμιο επίπεδο εξακολουθεί να είναι η παρουσίαση του καινούργιου – είτε πρόκειται για χρώματα, είτε για στυλ ένδυσης, είτε ακόμη και για υφάσματα.
Έτσι, το γεγονός ότι η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου άνοιξε φέτος την πασαρέλα με ρούχα που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί, στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα για τη βιωσιμότητα του κλάδου.
Το να είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον είναι ένας από τους διάφορους τρόπους με τους οποίους η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου προσπαθεί να παραμείνει επίκαιρη σε μια εποχή αυξημένου ανταγωνισμού για την προσοχή και εξελισσόμενων καταναλωτικών συνηθειών.
Σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο Μόδας, η ομάδα του eBay οργάνωσε μια επίδειξη με κομμάτια αρχείου που κυριάρχησαν στη συζήτηση. Στη συνέχεια, το διαδικτυακό σάιτ έθεσε τα αντικείμενα προς πώληση στον ιστότοπό του, μετά την επίδειξη.
Η αντίληψη για τη μεταχειρισμένη μόδα
Το μοντέλο Leomie Anderson, η οποία ήταν συνδιοργανώτρια του σόου, δήλωσε στο BBC ότι το να κάνει τη μόδα πιο φιλική προς το περιβάλλον είναι μια από τις προτεραιότητές της και γι’ αυτό συμμετείχε σε αυτό.
«Θεωρώ ότι η αντίληψη των ανθρώπων για τη μεταχειρισμένη μόδα θα πρέπει να αλλάξει -αν ένα αντικείμενο φαίνεται καλό, θα το πάρω.
»Βλέπουμε πώς η ποιότητα της γρήγορης μόδας είναι εντελώς διαφορετική από τα vintage κομμάτια, οπότε ακόμα και αν κάτι είναι μεταχειρισμένο, οι πιθανότητες είναι ότι η ποιότητά του θα είναι ούτως ή άλλως πολύ καλύτερη», πρόσθεσε.
«Οι τάσεις συχνά επαναλαμβάνονται»
Η Anderson, η οποία δήλωσε ότι τα αγαπημένα της κομμάτια από την επίδειξη ήταν από τη Vivienne Westwood και τη Stella McCartney, λέει ότι τα vintage ρούχα έχουν σίγουρα θέση στις εβδομάδες μόδας.
«Η κοινωνία μπορεί να είναι πολύ προσανατολισμένη στις τάσεις, οπότε οι άνθρωποι αισθάνονται την ανάγκη να αγοράζουν συνεχώς νέα πράγματα, ενώ στην πραγματικότητα οι τάσεις συχνά επαναλαμβάνονται», δήλωσε η Anderson.
«Έτσι μπορείτε να βρείτε κάτι που είναι ακόμα επίκαιρο αλλά υπάρχει ήδη – θέλω οι άνθρωποι να καταλάβουν ότι το δεύτερο χέρι δεν σημαίνει ότι είναι εκτός μόδας».
Η επίδειξη του eBay ήταν συμπληρωματική της πασαρέλας που επέστρεψε στο Oxfam Style for Change και έρχεται σε μια εποχή που η γρήγορη μόδα είναι τόσο δημοφιλής όσο ποτέ άλλοτε στη Βρετανία.
Οι Βρετανοί σχεδιαστές επιλέγουν να παρουσιάζουν τις συλλογές τους αλλού
Μια πρόσφατη έκθεση διαπίστωσε ότι η Βρετανία καταναλώνει περισσότερα ρούχα από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη, με κάθε άτομο να πετάει περίπου 35 αντικείμενα ετησίως στα σκουπίδια, αντί να τα πουλάει ή να τα δωρίζει σε φιλανθρωπικά ιδρύματα.
«Τα vintage ρούχα δεν είναι απλώς καλύτερα για το περιβάλλον, αλλά μπορείτε πραγματικά να βρείτε κομμάτια που είναι μοναδικά για εσάς και το προσωπικό σας στυλ», δήλωσε η Anderson.
Καθώς η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου γιορτάζει τα 40α γενέθλιά της, υπάρχουν επίσης ερωτήματα σχετικά με το αν εξακολουθεί να έχει την παγκόσμια απήχηση των προηγούμενων ετών.
Οι Βρετανοί σχεδιαστές επιλέγουν να παρουσιάζουν τις συλλογές τους αλλού, όπως στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, ενώ το Μιλάνο αποκτά επίσης μεγαλύτερη σημασία τα τελευταία χρόνια. Η Victoria Beckham, η οποία στο παρελθόν ήταν σταθερή αξία στο ημερολόγιο της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου, πήρε την απόφαση να εκθέσει για πρώτη φορά στο Παρίσι το 2022 και έκτοτε παραμένει εκεί.
Ένας από τους λόγους είναι τα φορολογικά κίνητρα
Πολλοί Βρετανοί σχεδιαστές ανδρικής ένδυσης έχουν επίσης επιλέξει να εγκαταλείψουν το Λονδίνο, όπως ο Craig Green, η Bianca Saunders και η Grace Wales Bonner.
Ο Green πήγε στο Παρίσι, ενώ η Saunders και η Wales Bonner μετέφεραν τις επιδείξεις τους στο Μιλάνο, το οποίο προσελκύει δημιουργούς από όλο τον κόσμο.
Ένας από τους λόγους είναι τα φορολογικά κίνητρα για τους απομακρυσμένους εργαζόμενους και η πρόσφατη βίζα ψηφιακών νομάδων, η οποία επιτρέπει σε υπηκόους τρίτων χωρών να μετακομίσουν στην Ιταλία, εάν κερδίζουν πάνω από ένα συγκεκριμένο ποσό.
Ωστόσο, δεν είναι μονόδρομος – παγκόσμιες μεγάλες εταιρείες όπως οι Burberry, Erdem και JW Anderson έχουν κλειδώσει το Λονδίνο ως προορισμό για να παρουσιάσουν τις συλλογές τους για την Άνοιξη-Καλοκαίρι 2025.
Σταθερή αξία
Στο Λονδίνο κάνει επίσης ντεμπούτο η θεατρική ανεξάρτητη μάρκα Puppets & Puppets, η οποία τα τελευταία πέντε χρόνια φωτίζει τις πασαρέλες της Νέας Υόρκης. Η σχεδιάστρια της, Carly Mark, δηλώνει ότι επέλεξε το Λονδίνο ως τη νέα βάση της εταιρείας της.
«Ενώ ορισμένοι καθιερωμένοι Βρετανοί σχεδιαστές μπορεί να ψάχνουν αλλού, η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου εξακολουθεί να είναι το κλειδί για την έναρξη καριέρας» γράφουν οι Annabel Rackham και Emmanuella Alausa στο BBC και καταλήγουν:
«Το πρόγραμμα NewGen του Βρετανικού Συμβουλίου Μόδας εξακολουθεί να προσφέρει ευκαιρίες σε ανερχόμενους σχεδιαστές, με έναν ολοκαίνουργιο χώρο προβολής που προστέθηκε για αυτή την εβδομάδα μόδας».
*Με στοιχεία από bbc.com | Αρχική Φωτό: WikimediaCommons
-
MEDIA8 ώρες ago
Κάθε ρεκόρ τηλεθέασης «έσπασε» η εκπομπή «Δώσε Λύση» με το Σάκη Τζήμα.
-
ΕΛΛΑΔΑ8 ώρες ago
Κυψέλη: Η φρίκη που βίωναν τα δύο αδέρφια που κατηγορούνται ότι σκότωσαν τον ξάδερφό τους
-
ΕΛΛΑΔΑ12 ώρες ago
Πάτρα: Ρημάζει το πρώην «409» Στρατιωτικό Νοσοκομείο την ώρα που απαιτείται ενίσχυση του ΕΣΥ
-
ΠΟΛΙΤΙΚΗ14 ώρες ago
Δούκας: Το αποτέλεσμα ανατρέπεται, οι κάλπες είναι άδειες
-
ΕΛΛΑΔΑ10 ώρες ago
Θεσσαλονίκη: Οδηγός φορτηγού παρέσυρε και σκότωσε 58χρονο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
-
ΠΟΛΙΤΙΚΗ14 ώρες ago
Στον τάκο ο Κασσελάκης από τους 100 – Δηλώνει «πρόεδρος» και πάει για αποκλεισμό από υποψήφιος
-
ΠΟΛΙΤΙΚΗ14 ώρες ago
Ανδρουλάκης: Οι παρατηρήσεις των πολιτών θα γίνουν πράξη – Θα οργανωθούμε στρατηγικά και επικοινωνιακά
-
VIDEO23 ώρες ago
100 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ – Κ. ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΥ – Κ. ΚΕΡΑΜΙΔΑ: ΕΝΗΛΙΚΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ