Connect with us
banner epikhirisis

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Ιρέν Ζακομπ ταξίδεψε το κοινό της Κεφαλονιάς στα «Κύματα»

Published

on

540679573 764112623040457 1438573398030068400 n 1024x1024.jpg

Η Ιρέν Ζακομπ, μούσα του Κισλόφσκι επισκέφτηκε εκ νέου την Ελλάδα -και συγκεκριμένα το Φεστιβάλ Κύματα στην Κεφαλονιά, που μετρά τέσσερις διοργανώσεις μέχρι σήμερα-, ως επίσημη καλεσμένη. Αφορμή ήταν η επαναπροβολή της ψηφιακά αποκατεστημένης ταινίας «Η Διπλή Ζωή της Βερόνικα» αλλά και το συνολικό αφιέρωμα στον Πολωνό σκηνοθέτη που την ανέδειξε. «Θα σας πω μια αλληγορική ιστορία για τη σκηνή που βάζω το χέρι του στο δένδρο», είπε στο κοινό, στο Q&A που συντόνιζε ο δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Άκης Καπράνος.

Στην αρχή μίλησε για τον Κισλόφσκι και την εμπειρία της σε εκείνη την ταινία: «Στην Αμερική είπαν στον Κισλόφσκι ότι το κοινό είναι αδύνατο να κατανοήσει αυτό το φινάλε, […] οπότε του ζήτησαν να προστεθεί μια σκηνή όπου η Βερόνικα τρέχει προς τον πατέρα της. Παρενθετικά θα πω ότι στην Ιαπωνία, η σκηνή με το δέντρο τους φάνηκε απολύτως φυσιολογικό. Η ταινία αρχικά τελείωνε με την γυναίκα που έβαζε το χέρι στο δέντρο και μάλιστα ο Κισλόφσκι είχε μια παιγνιώδη διάθεση, φτιάχνοντας αυτή την ταινία καθώς σκεφτόταν τρία διαφορετικά φινάλε και ονειρευόταν ένα καινούργιο είδος κινηματογράφου όπου, σε κάθε χώρα, θα είχε διαφορετικά φινάλε. (αξίζει να αναφέρουμε ότι είχε κάνει πάνω από 15 διαφορετικά μοντάζ της ταινίας)».

Η Ιρέν Ζακομπ ταξίδεψε το κοινό της Κεφαλονιάς στα «Κύματα»

«Με τη «Μικρή Ιστορία για ένα Φόνο», το διεθνές κοινό είχε την πρώτη γνωριμία με την γλώσσα του», θα πει αργότερα. «Ο ίδιος με γνώρισε από την ταινία του Λουί Μαλ «Αντίο Παιδιά» (σ.σ. που ήταν «PasMal»). Σπουδαίο φιλμ και με διάλεξε από κει. Είχε διαλέξει κι άλλες ηθοποιούς να κάνει κάστινγκ, εμένα όμως μου έκανε κάποια τεστ για δύο μέρες.

Στην πρώτη μέρα περάσαμε το κείμενο (σ.σ. διαβάσαμε το σενάριο) και διαχωρίσαμε το ποια θα είναι Βερονίκη και ποια η Βερόνικα· και μάλιστα το κάναμε όχι όπως γίνεται συνήθως, αλλά λίγο άχαρα: σε έναν άδειο χώρο για πρόβες, αλλά με το συνεργείο, με τους φωτισμούς στο σετ, με τα «πάντα όλα» έτοιμα. Και μετά από 15 μέρες ξανασυναντηθήκαμε και μου έκανε μια σειρά με ερωτήσεις όπως: «Ποια είσαι;», «Τι φοβάσαι;», «Ποιοι είναι οι στόχοι σου;». Παρεμπιπτόντως, αυτές είναι οι ερωτήσεις που απαντά και ο ίδιος σε ένα ντοκιμαντέρ του που θα προβληθεί και αυτό στο φεστιβάλ. Είναι μια υπέροχη ταινία που κάνει αυτές τις ερωτήσεις σε τυχαίους ανθρώπους στον δρόμο».

Για τον Κισλόφσκι, θα συνεχίσει αναφέροντας πως ο ίδιος θεωρούσε ότι κάθε ταινία πρέπει να είναι πολύ ποιητική: «[…] η δουλειά μας πρέπει να είναι πολύ στέρεα, πολύ καλά δομημένη και απαιτούσε κυρίως οι ηθοποιοί του να έχουν μια βαθιά προσωπική σχέση με τον χαρακτήρα τους, με την ταινία. Και έτσι μου ζήτησε να του προτείνω ακόμα και διαφορετικές χειρονομίες που θα μπορούσε να έχει Βερόνικα. Για την εκδοχή της Βερόνικα (σ.σ. της εκδοχής της ηρωίδας που ζει στην Πολωνία) μια μέρα μου ζήτησε να πάω στο πάρκο να με δει πως τρέχει, για παράδειγμα. Του εκμυστηρεύτηκα πως όταν έχω άγχος ζεσταίνομαι πολύ και συνήθως ακουμπώ το πρόσωπό μου κάποιο γυαλί (σ.σ. τζάμι, τζαμόπορτα κ.λπ.) ή ακουμπώ ένα μπουκάλι με κάτι κρύο μέσα. Αυτό του άρεσε τόσο, που το κράτησε στην ταινία».

Advertisement
Η Ιρέν Ζακομπ ταξίδεψε το κοινό της Κεφαλονιάς στα «Κύματα»Η Ιρέν Ζακομπ ταξίδεψε το κοινό της Κεφαλονιάς στα «Κύματα»
Paris le 22/5/2023

Δε μπορούσε όμως να μην αναφερθεί και στην ιδιαίτερη εμπειρία που είχε στην τελευταία ολοκληρωμένη ταινία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, τη «Σκόνη του Χρόνου»: «[…] είναι γνωστό πως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος έκανε μεγάλα σε διάρκεια μονοπλάνα, τα οποία ήθελαν μια μέρα να σχεδιαστούν, άλλη μια μέρα να τα προβάλλεις, άλλη μια μέρα για να γυριστούν, και πολλές φορές για να βγάλεις μια καλή σκηνή έπρεπε να τη γυρίσεις 10 και 15 φορές», σε αντίθεση με τον Κισλόφσκι που, όπως ανέφερε νωρίτερα, έκανε μέχρι τουλάχιστον 3 λήψεις το κάθε πλάνο και ήταν απόλυτα ικανοποιημένος αν είχε το 30% των πλάνων που αρχικά ονειρευόταν να δημιουργήσει.

Σε εκείνη την ταινία θυμάται: «Ήμουν ένα όργανο μιας μεγάλης συμφωνικής ορχήστρας, όπου ξεκινάει το πλάνο από εδώ, μετά με το τραμ πετάγεται (σ.σ. δηλαδή η κάμερα καταλήξει) απέναντι στο άγαλμα, μετά έχουμε εμένα σε ένα πλάνο, μετά βλέπουμε λίγο τον δρόμο, μετά πάλι εμένα κ.λπ.», για να συνεχίσει με μια ανάμνηση. «Όταν ας πούμε, γυρίζαμε μια σκηνή στο Καζακστάν, είχε πάρα πολύ ωραία μέρα, με λιακάδα και ήλιο, κάτι που θα απολάμβαναν όλοι οι σκηνοθέτες. Ο Αγγελόπουλος όμως δεν ήθελε τον ήλιο και μας είπε: «Σήμερα δεν γυρίζουμε».

Τελικά έπρεπε να περιμένουμε δυο και τρεις μέρες για να πέσει ο ήλιος, κάτι τελείως ασύλληπτο γιατί συνήθως οι σκηνοθέτες θα «σκότωναν» για να έχουν τέτοιες συνθήκες γυρίσματος. Και επίσης αυτό που κρατάω είναι πως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ήταν επίσης ποιητής. Στην ταινία η χαρακτήρας μου περνάει από διάφορες ηλικίες. Κάποια στιγμή έπαιζα τη μητέρα του Νταφόε και είχα και διαφορετικές περούκες (που με άλλαζαν ηλικιακά). Προετοιμάζομαι για το πλάνο με την περούκα και μου λέει: «Παράτα τα. Ξέχνα τις περούκες. Θα γυρίσουμε τη σκηνή όπως είσαι», το οποίο μπορεί να μην είναι ακριβώς αυτό που λέμε ρεαλιστικό, αλλά ήταν πολύ ποιητικό και αυτό μου άρεσε πάρα πολύ».

Η Ιρέν Ζακομπ ταξίδεψε το κοινό της Κεφαλονιάς στα «Κύματα»Η Ιρέν Ζακομπ ταξίδεψε το κοινό της Κεφαλονιάς στα «Κύματα»

Η παράλληλη αφήγηση των βιωμάτων από αυτούς τους δύο σκηνοθέτες, επανέρχεται, τώρα σε άξονα με μορφή πενταγράμμου και κλειδιά του «μι» αλλά και του «ναι». «Στον Αγγελόπουλο η μουσική είναι πολύ σημαντική. Την υπολόγιζε πολύ.» Ήταν στο σετ πάντα οι τρεις κόρες του και η σύζυγός του η Φοίβη· ήταν λίγο σαν ο Θεός που κάθεται στο σετ. Δεν είναι τυχαίο και το όνομά του», είπε γελώντας με αγάπη, φέρνοντας στο μυαλό της την ανάμνηση. «Μια φορά θεός, πάντα θεός», θα ολοκληρώσει.

Το Φεστιβάλ «Κύματα», θα συνεχίσει τις προβολές του μέχρι την Κυριακή που θα ανακοινωθούν τα βραβεία. Ειδικά φέτος, θα επεκταθεί κατά μια μέρα, με μια θεατρική παράσταση που συνδέεται με τα αφιερώματα της χρονιάς. Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του προγράμματος.

Ανάμεσα στους υποστηρικτές του Φεστιβάλ, και ο ΕΟΤ που επιχειρεί φέτος με μια έκθεση αφίσας, να συνδέσει την κινηματογραφική τέχνη, με την Ελλάδα ως τόπο γυρισμάτων.

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber
Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος
Advertisement



Περισσότερα Εδω

Advertisement
dei 03 2025 myHome GasControl 300x250
Advertisement
Dei
455937950 1028081182654240 8041229916307210525 n
Advertisement

ΔΕΙΤΕ ΤΩΡΑ ΣΤΟ ASTRATV

Advertisement
Anassa
Advertisement

Facebook

Advertisement

Δημοφιλή

Διαχειρίστρια- Διευθύντρια : Σοφία Κοντοθανάση
Iδιοκτησία – Δικαιούχος domain name ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΕΠΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ASTRA AE
AΦΜ 094214456
Δ Ο Υ ΒΟΛΟΥ
Εδρα Γ.ΚΑΡΤΑΛΗ 76-ΒΟΛΟΣ ΤΚ 38333 ΤΗΛ.ΕΠΙΚ. 2421031434
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ [email protected]
Νόμιμος εκπρόσωπος : Παναγιώτα Τσιρτόγλου
Τεχνικός προϊστάμενος : Μιχάλης Χειμωνίδης
Εμπορικό τμήμα – Λογιστήριο : Μαρία Παπαζέτη
Διευθυντ.ς Σύνταξης: Σοφία Κοντοθανάση
Ρεπορτάζ: Βασίλης Μπαντίδης
Copyright © 2024 AstraTV.gr - Γ.Ε.Μ.Η.: 50683644000

Μετάβαση στο περιεχόμενο