

LIFESTYLE
Ιρίνα Σάικ: Υπερθέαμα ομορφιάς ως νέα μούσα στο ιστορικό Καρναβάλι του Ρίο
Η Βραζιλία ζει στο ρυθμό της σάμπα και το Καρναβάλι του Ρίο έχει φέτος μια νέα μούσα.
Αν και πολλά top models έχουν καταγωγή από τη χώρα (βλ. Aλεσάντρα Αμπρόσιο, Αντριάνα Λίμα ή Ζιζέλ Μπούντχεν) η φετινή εκδήλωση έχρισε βασίλλισα της τη Ρωσίδα μοντέλο Ιρίνα Σάικ που έκανε το ντεμπούτο της τη Δευτέρα, 3 Μαρτίου.
Ως νέα μούσα του Καρναβαλιού του Ρίο ντε Τζανέιρο, η Σάικ προσκλήθηκε ως επίτιμη καλεσμένη από τη διάσημη σχολή σάμπα Beija-Flor de Nilópolis για να λάβει μέρος στις εκδηλώσεις και, δεδομένης της ιστορικότητα της σχολής, η Σάικ δέχτηκε να γίνει κομμάτι της κουλτούρας της εκδήλωσης.
Η σχολή Beija-Flor, που ιδρύθηκε το 1948, είναι μία από τις πιο βραβευμένες σχολές σάμπα του Ρίο ντε Τζανέιρο, με 14 τίτλους πρωταθλήματος και κατατάσσεται ως η τρίτη πιο ιστορική σχολή στην ιστορία του Καρναβαλιού του Ρίο.
Η παρέλασή της σχολής για το 2025 είχε τον τίτλο Laíla de Todos os Santos, Laíla de Todos os Sambas (Laíla of All Saints, Laíla of All Sambas).
To θέμα χαιρετήθηκε από όλους στη Βραζιλία καθώς είναι και ένας φόρος τιμής στο θρυλικό διευθυντή του Καρναβαλιού, τον διάσημο carnavalesco, Luiz Fernando Ribeiro do Carmo, που ήταν γνωστός ως Laíla και πέθανε από COVID σε ηλικία 78 ετών τον Ιούνιο του 2021.
Ένας πρωτοπόρος που «έφησε μεγάλη κληρονομιά στο θεσμό πρωτοστατώντας για περισσότερο από μισό αιώνα στην καθιέρωση των εκδηλώσεων και του πνεύματος της Βραζιλίας» ο Laíla υπήρξε και διευθυντής της σχολής για περισσότερο από τριάντα χρόνια.
Η Σάικ εμφανίστηκε στο Marquês de Sapucaí Sambadrome, που σχεδιάστηκε από τον βραβευμένο αριστερό Βραζιλιάνο αρχιτέκτονα και οραματιστή Όσκαρ Νιμάγιερ και εγκαινιάστηκε το 1984, τη δεύτερη ημέρα των παρελάσεων στο Ρίο ντε Τζανέιρο.
«Είναι η πιο συναρπαστική ‘πασαρέλα’ που έχω περπατήσει ποτέ. Είμαστε εδώ για να γιορτάσουμε τον πολιτισμό, την αγάπη και την ενότητα. Είμαι πολύ ευπρόσδεκτη στη Βραζιλία. Νιώθω σαν στο σπίτι μου εδώ. Φιλιά, Βραζιλία», είπε η Σάικ σε δημοσιογράφο λίγο πριν την εμφάνιση της.
Εκτός από συναρπαστική, μπορεί να είναι και η μεγαλύτερη πασαρέλα που έχει περπατήσει ποτέ, δεδομένου ότι το Marquês de Sapucaí Sambadrome έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει περισσότερους από 75.000 θεατές.
Η εμφάνιση της ήταν εντυπωσιακή. Το κοστούμι της επιμελήθηκε ο στιλίστας Henry Filho, υπεύθυνος για το ντύσιμο πολλών από τις πιο πολλά υποσχόμενες Βασίλισσες στο Καρναβάλι του Ρίο.
Λίγες ώρες πριν την εμφάνιση της η πρώην κοπέλα του Μπράντλεϊ Κούπερ είχε δημοσιεύσει μια αισθησιακή ανάρτηση στο Instagram.
«Έρχομαι με ταπεινότητα για να συμμετάσχω στο αποψινό σόου… Νευρική και ενθουσιασμένη! Βραζιλία, σ’ αγαπώ! Ευχαριστώ για το θερμό καλωσόρισμα. Τι μεγάλη ευκαιρία να είμαι εδώ και να αγαπώ τη ζωή!» έγραψε στη λεζάντα.
Το διάσημο καρναβάλι της πόλης έχει μια παράδοση που χάνεται στα βάθη του 17ου αιώνα. Η εκδήλωση που έχει ακυρωθεί μόλις τρεις φορές στην ιστορία της -το διάστημα των δύο παγκόσμιων πολέμων και αυτή της πανδημίας- είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τους ρυθμούς της σάμπα.
Στις αρχές του 20ού αιώνα, η ελίτ του Ρίο ντρεπόταν (και φοβόταν) τους ρυθμούς της, που συνδέονταν με τις αφροβραζιλιάνικες αιρέσεις. Ακόμη και η αστυνομία είχε επιφορτιστεί με τη δίωξη της σάμπα.
Οι μουσικοί συχνά συλλαμβάνονταν, και τα όργανά τους έπεφταν στα χέρια των αρχών -ή και καταστρέφονταν-, ενώ οι συγκεντρώσεις τους διακόπτονταν βίαια. Ίσως η παράδοση αυτή να είχε χαθεί, χωρίς την εξυπνάδα και τη διπλωματία μιας επιχειρηματία, πνευματικής οδηγού και ηγέτιδας της κοινότητάς της, γνωστής ως Θεία Κιάτα.
Mετά τη δουλεία, η γιορτή της ζωής
Η δουλειά είχε επισήμως καταργηθεί και η βιομηχανοποίηση της χώρας κινούνταν με όλο και ταχύτερους ρυθμούς. Το Ρίο προσέλκυε Λατινοαμερικάνους ευρωπαϊκής καταγωγής και εργατικής τάξης και Αφροβραζιλιάνους μετανάστες από τη βορειοανατολική πολιτεία Μπάχια, που αναζητούσαν μια καλύτερη ζωή.
Η Κιάτα, το πραγματικό όνομα της οποίας ήταν Χιλάρια-Μπατίστα ντε Αλμέιδα ανήκε στους τελευταίους. Έφτασε στο Ρίο σε ηλικία 22 ετών το 1876, μετακόμισε σε μια περιοχή που ονομαζόταν Μικρή Αφρική εξαιτίας στην μεγάλη αφροβραζιλιάνικη κοινότητά της και έγινε μια από τις πολλές «θείες» όπως αποκαλούνταν, οι οποίες διαμόρφωσαν την κοινότητα. Ανάμεσά τους και οι θείες Μπεμπιάνα, Αμέλια, Περσιλιάνα και Βεριντιάνα.
Από την επαρχία της Μπαχία της Βραζιλίας, η Κιάτα έφερε μαζί της την κουλτούρα που είχε κληρονομήσει από τους Αφρικανούς προγόνους της και τη συνήθεια να γιορτάζει τη ζωή ως μορφή αντίστασης.
«Τα πάρτι της κρατούσαν πέντε, καμιά φορά ακόμη και επτά ημέρες, χωρίς διακοπή», εξηγεί στον Guardian η Γκρέισι Μαρί Μορέιρα, η δισεγγονή της Κιάτα και υπεύθυνη από το 2007 του Casa de Tia Ciata, ενός πολιτιστικού ιδρύματος αφιερωμένου στη μνήμη και την κληρονομιά της.
Οι επαναστατικές συγκεντρώσεις της Κιάτα μάζευαν κάθε λογής ανθρώπους, από τους Αφροβραζιλιάνους από την Μπάχια μέχρι τους μετανάστες της εργατικής τάξης, είτε αυτοί ήταν Εβραίοι, είτε Άραβες ή Λατινοευρωπαίοι, αλλά ακόμη και τους περίεργους λευκούς της μεσαίας τάξης, τους λεγόμενους Καριόκας. Για την Κιάτα, όλοι οι καλοί χωρούσαν.
Αυτή η μοναδική συνάντηση πολιτισμών, γέννησε ένα είδος αυθεντικής μουσικής έκφρασης, τη λεγόμενη αστική σάμπα του Ρίο (ή σάμπα καριόκα).
Στο βιβλίο του «Η Θεία Κιάτα και η Μικρή Αφρική στο Ρίο Ντε Τζανέιρο», ο συγγραφέας Ρομπέρτο Μούρα εξηγεί ότι χάρη στο κοσμοπολίτικο περιβάλλον του Ρίο, η μαύρη μουσική ανέκαθεν συνομιλούσε με τη δυτική παραδοσιακή μουσικής σε δημοκρατικούς χώρους, όπου συγκεντρώνονταν ομάδες διαφορετικής κοινωνικής και φυλετικής προέλευσης.
Θεϊκός κήπος συμπερίληψης
Ο κήπος της Κιάτα έγινε φυτώριο καλλιτεχνικών τάσεων, όπου νέοι συνθέτες και νέα κομμάτια της σάμπα αποκτούσαν δημοτικότητα πριν την γέννηση του βραζιλιάνικου ραδιοφώνου.
Η αστυνομία καταδίωκε τους μαύρους μουσικούς και τους πιστούς των αφροβραζιλιάνικων θρησκειών, παρά το γεγονός ότι το σύνταγμα του 1891 υποσχόταν σχετικές ελευθερίες. Η Κιάτα εφηύρε έξυπνους τρόπους για να παρακάμπτει τους διώκτες της, όπως τονίζει η Μορέιρα.
«Ένα πραγματικό πάρτι σάμπα απαιτούσε απαραιτήτως την ύπαρξη τυμπάνων, που πάντα συνδέονταν με αρνητικό τρόπο με τις αφροβραζιλιάνικες θρησκευτικές αιρέσεις. Για αυτό και η Κιάτα τοποθετούσε έξυπνα τους μουσικούς στις πίσω αυλές, που υποτίθεται ότι ήταν το πιο κρυφό και ασφαλές τμήμα του σπιτιού. Στην είσοδο, στο πιο εκτεθειμένο και ορατό σημείο, οι μουσικοί χάλκινων και έγχορδων οργάνων έπαιζαν μουσική «choro» (που δεν συνδεόταν με την υποτιθέμενη «μαύρη μαγεία») και όταν έφτανε η αστυνομία, η Κιάτα υποστήριζε ότι πραγματοποιούσε μια συγκέντρωση choro και έτσι τα πράγματα κυλούσαν ομαλά».
Η Κιάτα ήταν η σάμπα
Εκεί μπορούσε κανείς να γνωρίσει τους μελλοντικούς γίγαντες του είδους. Η πρώτη επιτυχία της σάμπα που ηχογραφήθηκε ποτέ, το Pelo Telefone του 1916, είχε συντεθεί εκεί. Αντανακλά, όπως εξηγεί στον Guardian η Μορέιρα, την πολιτιστική μείξη εντός του είδους. «Έχει στοιχεία maxixe (ενός είδους εμπνευσμένου από την ευρωπαϊκή πόλκα και το αφροβραζιλιάνικο lundu) και chula (ένος αφρομπάχιου ρυθμού)».
Η σύνθεση αποδίδεται στον Ντόνγκα, τον μουσικό που υπέγραψε το κομμάτι, όμως σύμφωνα με τον Moura, η Κιάτα βοήθησε επίσης στη σύνθεσή του.
Η Μορέιρα αναφέρει ότι η προγιαγιά της κρύβεται πίσω από πολλά κομμάτια σάμπα, για τα οποία ακόμη γίνονται έρευνες. Επιπλέον, ήταν εξαιρετικά ταλαντούχα τραγουδίστρια και χορεύτρια: «Έμαθε στον πατέρα μου πώς να χορεύει σε κάθε υποείδος της σάμπα», θυμάται η Μορέιρα, ο πατέρας της οποίας, ο Μπούσι, ανήκει στους ιδρυτές της πρώτης σχολής χορού σάμπα στο Ρίο, της Deixa Falar.
Νομιμοποίηση μέσω προέδρου
Ως ιέρεια της αφροβραζιλιάνικης θρησκείας Καντόμπλε, η Κιάτα έχαιρε μεγάλου σεβασμού για την πνευματική της σοφία.
Όταν ο πρόεδρος Βενκεσλάου Μπρας (1914-1918) αναζήτησε θεραπεία για μια μόλυνση στο πόδι του που τον ταλαιπωρούσε καιρό, χωρίς οι γιατροί να καταφέρνουν να τον βοηθήσουν, ένας σύμβουλος τού πρότεινε τις θεραπείες με βότανα της Κιάτα, εξηγεί η Μορέιρα. «Η πληγή που υποτίθεται ότι δεν γινόταν να επουλωθεί, γιατρεύτηκε μέσα σε τρεις ημέρες».
Το κύρος που απέδιδε η κοινότητα στις συγκεντρώσεις της Κιάτα ενισχύθηκε τώρα και σε θεσμικό επίπεδο. Το σπίτι της έγινε γνωστό ως η πρωτεύουσα της Μικρής Αφρικής και έλαβε αστυνομική προστασία, έχοντας καμιά φορά ακόμη και έξι αστυνομικούς να φρουρούν τα πάρτι της. Διακεκριμένοι μουσικοί του Ρίο, που ασχολούνταν με μουσικά είδη που έχαιραν μεγαλύτερου σεβασμού, έπαιζαν στο σπίτι της, ενώ ο Τσικίνια Γκονθάγκα συνέθεσε το πρώτο κομμάτι του καρναβαλιού εκεί, σύμφωνα με τη Μορέιρα.
Κιάτα όπως πρωτοπόρος
Κάθε ράντσο, όπως αποκαλούνταν ως τότε τα μπλόκος -κατά κόσμον υπαίθρια πάρτι του καρναβαλιού- πρώτα περνούσαν από το σπίτι της για να τη χαιρετήσουν, γράφει ο Μούρα: «Ίδρυσε δύο ράντσος, ένα εκ των οποίων είχε στόχο να φέρει την ειρήνη και την αρμονία στην κοινότητα», εξηγεί η Μορέιρα, που πέντε χρόνια πριν ίδρυσε επίσης το δικό της μπλόκο, αποτελούμενο κυρίως από γυναίκες μουσικούς.
Σήμερα, το καρναβάλι του Ρίο είναι μία από τις πιο προβεβλημένες εκδηλώσεις σε όλο τον κόσμο, αποφέροντας ετήσια έσοδα $1 δισεκατομμυρίου για την πόλη.
Και παρά το γεγονός ότι σχολές σάμπα ανοίγουν σε όλο τον κόσμο, συχνά οι αφροβραζιλιάνικες ρίζες της χάνονται στην ιστορία, ιδίως καθώς τα μπλόκος γίνονται όλο και πιο λευκά, η περιοχή της παρέλασης πέφτει θύμα gentrification και οι υπερ-συντηρητικοί ευαγγελιστές, με την υποστήριξη του ακροδεξιού προέδρου Ζαΐρ Μπολσονάρου καταπνίγουν την αφροβραζιλιάνικη ιστορία.
Ωστόσο, ήταν η Κιάτα, τα ράντσος της και η κοινότητα που οικοδόμησε στη Μικρή Αφρική που δημιούργησε τα θεμελιώδη όργανα της παρέλασης και τη διάσημη χορογραφία που διδάσκουν οι σύγχρονες σχολές σάμπα.

-
VIDEO9 ώρες ago
ΑΥΡΙΟ Η ΚΗΔΕΙΑ ΤΟΥ 92ΧΡΟΝΟΥ ΠΟΥ ΑΓΝΟΟΥΤΑΝ – ΘΛΙΨΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΗΣ ΓΙΟΥΛΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ
-
VIDEO7 ώρες ago
ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΜΕ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΤΟ ΣΕΣ – ΟΡΓΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΧΩΡΙΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
-
ΕΛΛΑΔΑ12 ώρες ago
Κίνηση: Τροχαίο ατύχημα 5 οχημάτων έχει προκαλέσει μποτιλιάρισμα στον Κηφισό
-
ΕΛΛΑΔΑ18 ώρες ago
Πειραιάς: Εκρηξη εμπρηστικού μηχανισμού και ζημιές στην είσοδο διπλοκατοικίας
-
ΕΛΛΑΔΑ17 ώρες ago
Απαγορευτικό απόπλου από Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο
-
VIDEO10 ώρες ago
“ΡΗΜΑΞΑΝ” ΠΑΓΚΑΡΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ
-
ΕΛΛΑΔΑ6 ώρες ago
Είχε ολόκληρο «φαρμακείο» στη βαλίτσα του – Δύο συλλήψεις για παράνομα φαρμακευτικά και ναρκωτικά σκευάσματα
-
VIDEO23 ώρες ago
O Μητροπολίτης Λάρισας και Τυρνάβου κ.κ. Ιερώνυμος στο Συμβαίνει Τώρα 18/03/2025