OIKONOMIA
Με τιμές Κοπεγχάγης και Βρυξελλών πληρώνουν το ρεύμα οι Αθηναίοι – Αποκαλυπτική έρευνα του ευρωπαϊκού δείκτη HEPI


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Στις ακριβότερες πόλεις της Ευρώπης ως προς τις τιμές λιανικής της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου έχει αναρριχηθεί η Αθήνα, σύμφωνα με τον μηνιαίο Δείκτη των Τιμών Ενέργειας Οικιακής Χρήσης (Household Energy Prices – HEPI).

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Αυτό προκύπτει από τη μηνιαία έρευνα που διενεργούν η αυστριακή ρυθμιστική αρχή ενέργειας (Energie-Control) και η Ουγγρική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και Δημόσιας Χρήσης (MEKH) και οι οποίες ανέθεσαν στη VaasaETT να καταρτίζει και να δημοσιεύει τις ταξινομήσεις τιμών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου σε 33 ευρωπαϊκές πρωτεύουσες σε μηνιαία βάση. Οι έρευνες αυτές αποτελούν και βάση αναφοράς των ενεργειακών reports της Ευρ. Επιτροπής.
Σύμφωνα λοιπόν με τον HEPI που αφορά στον Δεκέμβριο του 2021 τα νοικοκυριά της Αθήνας έχουν φτάσει να ανταγωνίζονται… ως προς το υψηλό κόστος ενέργειας οικιακούς καταναλωτές άλλων πέντε ευρωπαϊκών πόλεων, στις οποίες τα εισοδήματα είναι βέβαια κατά πολύ υψηλότερα.
Πιο συγκεκριμένα, οι μελετητές κατέγραψαν ακριβότερη πόλη ανάμεσα σε 33 της Ευρώπης την Κοπεγχάγη της Δανίας, όπου η κιλοβατώρα κοστίζει σχεδόν 0,40 ευρώ. Ακολουθούν το Λονδίνο με 0,396 ευρώ, οι Βρυξέλλες με λίγο πάνω από τα 0,37 ευρω, το Βερολίνο με 0,362 ευρώ, έπεται το Άμστερνταμ με σχεδόν 0,343 ευρώ και η πρώτη πανάκριβη εξάδα κλείνει με την πρωτεύουσα της Ελλάδας, όπου τα νοικοκυριά της πλήρωσαν τον Δεκέμβριο με 0,315 ευρώ την κιλοβατώρα. Στις τιμές αυτές συμπεριλαμβάνονται και οι φόροι, ενώ η μέση τιμή ηλεκτρικής ενέργειας για οικιακή χρήση στην Ε.Ε. των 27 ήταν σχεδόν στα 0,24 ευρώ ανά Κιλοβατώρα και στις 33 πόλεις της Ευρώπης περίπου στα 0,23 ευρώ ανά Κιλοβατώρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης η τιμή της κιλοβατώρας που πρόσφεραν οι πάροχοι ενέργειας στην Ελλάδα ήταν πέριξ των 0,07 ευρώ, μαζί με τις εκπτώσεις συνέπειας. Άρα σε ένα διάστημα έξι μηνών οι τιμές ρεύματος στην Αθήνα έχουν εκτοξευτεί κατά περίπου 350% (ευρώ ανά Κιλοβατώρα).
Πρωταθλητές στις αυξήσεις
Η έρευνα καταγράφει επίσης στην Αθήνα την υψηλότερη αύξηση της κιλοβατώρας έναντι του Νοεμβρίου αλλά και σε σχέση με τις υπόλοιπες 32 πόλεις της Ευρώπης. Οι οικιακοί καταναλωτές είδαν σε ένα μήνα τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας να ανεβαίνουν κατά 22%. Υψηλές ανατιμήσεις στο ρεύμα για το ίδιο διάστημα γνωρίσαν και οι κάτοικοι της Στοκχόλμης (17%), της Βαρσοβίας (12%), του Άμστερνταμ (11%), της Λευκωσίας (8%), της Μαδρίτης (7%) κ.ο.κ.
Τις χαμηλότερες τιμές ρεύματος πληρώνουν το Κιέβο της Ουκρανίας με 0,0546 ευρώ ανά Κιλοβατώρα, του Βελιγραδίου της Σερβίας με 0,0811 ευρώ, της Βουδαπέστης της Ουγγαρίας με 0,105 ευρώ, της Ποντγκόριτσα του Μαυροβουνίου με 0,105 ευρώ την Κιλοβατώρα, της Βαλέτα της Μάλτας και της Σόφιας της Βουλγαρίας με 0,123 ευρώ.
Όπως παρατηρεί η έκθεση του HEPI τα 2/3 των πόλεων της Ευρώπης σημείωσαν τιμές ρεκόρ στο ρεύμα. Τις αποδίδουν στην οικονομική ανάκαμψη μετά το τέλος της πανδημίας και την έκρηξη της ζήτησης ενέργειας εξαιτίας των ακραίων καιρικών συνθηκών, στις τιμές ρεκόρ του φυσικού αερίου λόγω των χαμηλών αποθεμάτων και στα πρωτόγνωρες τιμές του CO2.
Το φυσικό αέριο
Η Αθήνα φιγουράρει… και στο top 10 των ακριβότερων πόλεων, ανάμεσα σε 28 της Ευρώπης, στο φυσικό αέριο.
Είναι στην 7η υψηλότερη με τους οικιακούς καταναλωτές να πληρώνουν το φυσικό αέριο προς 0,12 ευρώ ανά κιλοβατώρα. Τον Δεκέμβριο οι Αθηναίοι επίσης αντιμετώπισαν την υψηλότερη αύξηση της τιμής συγκριτικά με τον Νοέμβριο κι έναντι των υπολοίπων νοικοκυριών των 27 κρατών που μετρά ο HEPI. Οι ανατιμήσεις ήταν της τάξης του 16%.
Ακριβότερη πόλη ήταν η Στοκχόλμη με 0,234 ευρώ ανά Κιλοβατώρα, η Κοπεγχάγη με 0,194 ευρώ, το Άμστερνταμ με τιμή του φυσικού αερίου στα σχεδόν 0,19 ευρώ ανά Κιλοβατώρα, η Βέρνη της Ελβετίας με 0,143 ευρώ, η Ρώμη με 0,13 ευρώ και η Βιέννη με 0,125 ευρώ.
Στις φθηνότερες πόλεις της Ευρώπης συναντάμε με τιμές από 0,025 ευρώ έως 0,05 ευρώ το Κίεβο, τη Βουδαπέστη, το Βελιγράδι, το Βουκουρέστι, τη Βαρσοβία, τη Μπρατισλάβα, το Ζάγκρεμπ και τη Ρίγα.
Η έρευνα του HEPI κάνει ειδική αναφορά στις τιμές της Αθήνας: «Στην Αθήνα, οι διαδοχικές αυξήσεις στις τιμές της χονδρικής αγοράς έχουν οδηγήσει σε τιμή τελικού χρήστη υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με πριν από 6 μήνες. Αν και, η κυβέρνηση εισήγαγε επιπλέον επιδοτήσεις για τον μετριασμό των επιπτώσεων τον Δεκέμβριο, οι λογαριασμοί παραμένουν σημαντικά υψηλοί. Η κυβέρνηση εξετάζει ακόμη και την παράταση των επιδοτήσεων το 2022, με βάση εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια».
Πηγή: ΟΤ

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

OIKONOMIA
Κινέζικες μπαταρίες για γερμανικά αυτοκίνητα στην Ουγγαρία


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Μπορεί η Κίνα να θεωρείται αντιδημοκρατική και να έχει χαρακτηριστεί στρατηγικός ανταγωνιστής για τη Δύση, οι Ευρωπαίοι όμως συνεχίζουν να κάνουν μπίζνες μαζί της. Και μάλιστα πολλές και σημαντικές, γεγονός που εξηγεί και τις αποστάσεις που παίρνουν από την κλιμάκωση της έντασης στον Ειρηνικό.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ο πιο πρόσφατος και σίγουρα όχι ο τελευταίος – κρίκος στην αλυσίδα αυτή είναι η ανακοίνωση την οποία εξέδωσε η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα στον κόσμο, η κινεζική CATL. Σύμφωνα με αυτή, έχει καταλήξει σε συμφωνία με την Ουγγαρία προκειμένου να κατασκευάσει στο έδαφός της μια γιγαντιαία μονάδα, αξίας 7,3 δισ. ευρώ και δυναμικότητας 100 γιγαβάτ.
Διαβάστε επίσης: Οι παρενέργειες της σύγκρουσης Κίνας Ταϊβάν για τη βιομηχανία ημιαγωγών
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η κατασκευή της μεγαλύτερης τέτοια μονάδας στην Ευρώπη θα ξεκινήσει φέτος, μετά την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας αδειοδότησης, ενώ αναμένεται να είναι έτοιμη το αργότερο στα επόμενα πέντε χρόνια. Μόλις δε τεθεί σε λειτουργία, θα εφοδιάζει με μπαταρίες τις μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες – Mercedes-Benz, Volkswagen και BMW – καθώς και την ιταλοαμερικανική Stellantis.
Ικανοποίηση σε Πεκίνο, Βερολίνο, Βουδαπέστη
«Η νέα μονάδα-πρότυπο της CATL στην Ουγγαρία αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό σταθμό για την αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, μαζί με τους εταίρους μας», ανέφερε και το κορυφαίο στέλεχος της Mercedes-Benz, Μάρκους Σέφερ – επιβεβαιώνοντας τη σημασία που έχει για τον όμιλό του η συνεργασία με τους Κινέζους σε αυτόν τον τομέα.
Πρόκειται για «ένα τεράστιο βήμα στη διεθνή επέκταση της CTL», δήλωσε ο ιδρυτής και πρόεδρός της, Ζενγκ Γιουκούν, ο οποίος έχει κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένος. Πολύ περισσότερο καθώς στα σχέδια της εταιρείας του είναι και η δημιουργία κοινοπραξιών για την εξόρυξη και κατεργασία στην Ευρώπη των υλικών που απαιτούνται για την κατασκευή μπαταριών.
Κάτι ανάλογο ισχύει, βεβαίως, και για τον πρωθυπουργό της Ουγγαρίας, Βίκτορ Ορμπάν, ο οποίος έχει καταφέρει να μετατρέψει τη χώρα του σε «κόμβο» κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων. Για του λόγου το αληθές, το Ντέμπρετσεν, όπου θα κατασκευαστεί η νέα κινεζική μονάδα, φιλοξενεί επίσης και το υπό κατασκευή εργοστάσιο της BMW, ενώ η VW (η Audi για την ακρίβεια) λειτουργεί μια μονάδα στο δυτικό τμήμα της χώρας και η Mercedes στο κεντρικό.
Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι παρά την ένταση στις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας, ειδικά μετά την επίσκεψη της Νάνσι Πελόζι στην Ταϊβάν και όσα ακολούθησαν, η CATL προχωρά τα σχέδιά της για παραγωγή μπαταριών στη βόρειο Αμερική ως το 2026, με σκοπό να εφοδιάζει την Ford και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Το εάν θα καταφέρει να τα ολοκληρώσει είναι άλλο ζήτημα…
Πηγή: ΟΤ

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
OIKONOMIA
Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας: Περιορισμένο ο αντίκτυπος των δυτικών κυρώσεων στο ρωσικό πετρελαϊκό κλάδο


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Περιορισμένος είναι ο αντίκτυπος των διεθνών κυρώσεων στον πετρελαϊκό κλάδο της Ρωσίας, ανακοίνωσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ), κόντρα στην προσπάθεια των δυτικών κυβερνήσεων να προσπαθήσουν να απομονώσουν και να πιέσουν την Ρωσία πλήττοντας τα ενεργειακά έσοδα της χώρας.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, αν και οι εξαγωγές της Ρωσίας προς τη Δύση, κυρίως την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, έχουν πράγματι υποχωρήσει, η αύξηση της ζήτησης από αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Ινδία, η Κίνα και η Τουρκία αντιστάθμισαν το όποιο οικονομικό αντίκτυπο για τα ρωσικά ταμεία.
Διαβάστε επίσης: Μπορεί τελικά η Ευρώπη να εφαρμόσει το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο;
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η ρωσική παραγωγή πετρελαίου για το μήνα Ιούλιο να υποχωρήσει μόλις κατά 3% σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα. Αν και για το 2023 ο ΙΕΑ αναμένει πως τελικά η ρωσική παραγωγή θα ενισχυθεί και θα διαμορφωθεί κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα υψηλότερα σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψη που είχε κάνει.
«Οι Ασιάτες αγοραστές κυρίως έσπευσαν να εκμεταλλευτούν το φτηνό αργό» ανέφερε ο ΙΕΑ, στην έκθεση του. Κι αυτό με δεδομένο πως το Κρεμλίνο προκειμένου ακριβώς να βρει νέους αγοραστές πρόσφερε το ρωσικό πετρέλαιο σε ελκυστικές τιμές.
Σταθερά ψηλά η ζήτηση
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας δεν «βλέπει», πάντως, πτώση της παγκόσμιας ζήτησης με την πρόβλεψη του να κάνει λόγο για αύξηση της κατανάλωσης σε παγκόσμιο επίπεδο κατά 2,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως για φέτος, καθώς πολλές βιομηχανίες, κυρίως στην Ευρώπη, προσπαθούν να στραφούν στην κατανάλωση πετρελαίου αντί φυσικού αερίου, φοβούμενες ότι η Ρωσία θα κλείσει τις στρόφιγγες του αερίου.
Οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες επίσης, κυρίως σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή συνετέλεσαν στην διατήρηση της ζήτησης σε υψηλά επίπεδα, λόγω των αυξημένων αναγκών για κλιματισμό.
Μάλιστα, με την Ε.Ε. να ετοιμάζεται να εφαρμόσει τις κυρώσεις κατά του ρωσικού αργού, η Ευρώπη –σχολιάζει ο ΙΕΑ- θα βρεθεί στο έλεος των υπόλοιπων μεγάλων κρατών παραγωγής και κυρίως της Σαουδικής Αραβίας για να καλύψουν τις ανάγκες τους τον χειμώνα.
Πηγή: ΟΤ

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ11 ώρες ago
Το άγαλμα που άφησε άφωνες τις υπηρεσίες του Δήμου στα Παλαιά Βόλου
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ5 ημέρες ago
58 χρόνος έπεσε σε χαράδρα και σκοτώθηκε στο σεσκλο
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago
Πέθανε η Μαριάνα Καρακίτσου Σαραφοπούλου από Βόλο σε ηλικία 64 ετών.
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago
Fuel Pass 2: Καθυστέρηση στην πληρωμή του επιδόματος
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ1 ημέρα ago
Αυτός είναι ο 34χρονος που απείλησε την 26χρονη σύντροφό του με κατσαβίδι στο Βόλο
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ1 ημέρα ago
Σε υπόθεση θρίλερ εξελίσσεται η υπόθεση της αρπαγής ενός βρέφους- Στον Βόλο αναζητούν οι αρχές τον πατέρα του
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ3 ημέρες ago
Fuel Pass 2: Ξεκινά η καταβολή του στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ1 ημέρα ago
Απίστευτο περιστατικό σε ιερό ναό της Νέας Ιωνίας- Ιερέας απαγόρευσε ζευγάρι να μπει στο ναό επειδή …φορούσαν μάσκες