Connect with us

OIKONOMIA

Μνημόνια: Άγνωστες πτυχές των διαπραγματεύσεων σε συνέδριο του ΟΠΑ

Published

on

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Μοιράσου το αρθρο!

γράφει ο Γιώργος Μουρμούρης

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Η πλέον δραματική περίοδος της μεταπολιτευτικής ελληνικής ιστορίας, η «σκοτεινή» οκταετία των Μνημονίων, από τον Μάιο του 2010 έως το καλοκαίρι το 2018, ζωντάνεψε το απόγευμα της Πέμπτης 28 Απριλίου στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης στο πλαίσιο του Συνεδρίου «The Negotiation Ghallenge 2022» που διοργάνωσε το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (πρώην ΑΣΟΕΕ), με χορηγό επικοινωνίας τον ΟΤ.

Στη συζήτηση με θέμα «Ελλάδα και Διαπραγματεύσεις στην περίοδο των Μνημονίων» συμμετείχαν ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, καθηγητής Οικονομικών στο ΟΠΑ Πάνος Τσακλόγλου, ο καθηγητής Οικονομικών στο ΟΠΑ και Πρόεδρος της Eurobank Γιώργος Ζανιάς, ο καθηγητής Ευρωπαϊκής Πολιτικής και Οικονομίας στο ΟΠΑ, γενικός διευθυντής του ΕΛΙΑΜΕΠ Γιώργος Παγουλάτος και ο Σύμβουλος στην Τράπεζα της Ελλάδος, κύριος ερευνητής στο John F. Kennedy School of Government του Πανεπιστημίου Harvard Γιώργος Χουλιαράκης.

Και οι τέσσερις συμμετέχοντες στη συζήτηση πέραν της θητείας τους στην «κεφαλή» ή τα ανώτερα κλιμάκια του υπουργείου Οικονομικών, συμμετείχαν διαδοχικά στην ελληνική διαπραγματευτική ομάδα από το 2010 έως και το 2018.

Οι τοποθετήσεις τους ενώπιον διεθνούς ακροατηρίου στο αμφιθέατρο «Μιλτιάδης Έβερτ» της Τεχνόπολης αποκάλυψαν άγνωστες πτυχές των κύκλων διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς που συμμετείχαν στα τρία προγράμματα στήριξης – ή Μνημόνια, όπως έμειναν στην ιστορία σημαδεύοντας μια εποχή βαθιών αναταράξεων για την ελληνική οικονομία, πρωτοφανών δυσκολιών και προκλήσεων για τους εργαζόμενους και την κοινωνία.

«Πρώτη φορά μιλώ γι’ αυτά»

Τον λόγο πήρε πρώτος ο κ. Γιώργος Ζανιάς, ο οποίος απαρίθμησε τις «τέσσερις προκλήσεις» με τις οποίες βρέθηκε αντιμέτωπος ο ίδιος και η ελληνική πλευρά: Τη διαμόρφωση του μηχανισμού στήριξης, ακολούθως τη διαπραγμάτευση του πρώτου προγράμματος, στη συνέχεια του δεύτερου και τέλος του PSI, σημειώνοντας πως «πρώτη φορά μιλώ γι’ αυτά».

Περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατούσε στις αρχές του 2010, ανέφερε πως δεν υπήρχε κάποιος ήδη δομημένος μηχανισμός στήριξης, αλλά αντιθέτως μία τάση εντός Ε.Ε. που αντιτίθετο στην παροχή πακέτων χρηματοδότησης προς την Ελλάδα. Η έξοδος στις αγορές ήταν απαγορευτική, ενώ ο μηχανισμός έπρεπε να στηθεί με την Ελλάδα να «έχει απέναντί της όλη την Ευρώπη».

Κατά την πρώτη διαπραγμάτευση η ελληνική πλευρά προσπάθησε να στήσει συμμαχίες, κυρίως με τη Γαλλία, καθώς η Γερμανία έθετε προσκόμματα στη διαμόρφωση του μηχανισμού, ενώ όταν πλέον το Βερολίνο ενεργοποιήθηκε ήταν αργά: Οι αγορές είχαν κλείσει, και δεν υπήρχε άλλη διέξοδος από την καταφυγή σε πρόγραμμα.

Για τη στάση του ΔΝΤ, ο κ. Ζανιάς ανέφερε ότι το Ταμείο δεν είχε εμπλακεί ποτέ σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που, ως μέλος της Ευρωζώνης, δεν μπορούσε να υποτιμήσει το νόμισμά της.

«Δεν υπήρχε μεγάλο περιθώριο για ελιγμούς», ανέφερε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι η ελληνική πλευρά ήταν σε αδύναμη θέση και έπρεπε να πείσει τους δανειστές.

Χαρακτήρισε «παγκόσμιο ρεκόρ» το ποσό που έλαβε η Ελλάδα με το πρώτο Μνημόνιο το οποίο ωστόσο δεν «έτρεξε» καλά για διάφορους λόγους, από τη στάση της Ε.Ε. μέχρι τα εσωτερικά προβλήματα στην Ελλάδα. «Το δεύτερο πρόγραμμα ήταν τεράστιο και καλύτερα δομημένο», υποστήριξε, καθώς περιελάμβανε αναδιάρθρωση του χρέους.

«Έχει μεγάλη σημασία να ξέρεις τον αντίπαλό σου»

Ακολούθως τον λόγο πήρε ο νυν υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Πάνος Τσακλόγλου. Χαρακτήρισε το «κούρεμα» χρέους το 2012 «το μεγαλύτερο στην ιστορία», ενώ ανέφερε ότι μόνο η πρώτη μεταφορά χρημάτων στο πλαίσιο του δευτέρου μνημονίου ήταν μεγαλύτερη από το σύνολο των προγραμμάτων σε άλλες χώρες.

«Και δεν μιλάμε για μια μεγάλη χώρα, αλλά για ένα κράτος που έχει πληθυσμό όσο μια μεγάλη πόλη της Κίνας», ανέφερε χαρακτηριστικά. Κατά την ανάληψη των καθηκόντων του «η χώρα βρισκόταν σε βαθιά κρίση», σημείωσε, προσθέτοντας πως μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών η οικονομία άρχισε να ανακάμπτει ώσπου το 2014 η χώρα κατάφερε να ξαναβγεί στις αγορές.

Όσον αφορά τη διάρθρωση των προγραμμάτων, ο κ. Τσακλόγλου ανέφερε ότι χρειάζονταν πρώτα μέτρα σταθεροποίησης, και ακολούθως δομικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Παραδέχτηκε ότι τα μέτρα όσον αφορά τις περικοπές και τις αυξήσεις φόρων ήταν «βαριά» και υφεσιακά, εκτιμώντας πως η ύφεση ήταν αναπόφευκτη, όμως θα μπορούσε να μην είναι τόσο μεγάλη.

Αναφερόμενος στη θεματική του Συνεδρίου διερωτήθηκε αν βοηθά σε τέτοιες περιστάσεις να έχει κανείς γνώσεις γύρω από τη μεθοδολογία της διαπραγμάτευσης. Ο ίδιος απάντησε θετικά, τονίζοντας ότι πρέπει να χρησιμοποιείς με έξυπνο τρόπο τα επιχειρήματά σου.

«Έχει μεγάλη σημασία να ξέρεις τον αντίπαλό σου», τόνισε, υπογραμμίζοντας ότι ενώ οι περισσότερες θεωρίες στον τομέα των διαπραγματεύσεων εστιάζουν στη λογική της αμοιβαία επωφελούς λύσης, στα Μνημόνια η λογική ήταν η αντίθετη: Υπήρχε μια διαρκής διαπάλη μεταξύ της Τρόικα και της ελληνικής πλευράς.

Ο κ. Τσακλόγλου ανέφερε ως έλλειψη από ελληνικής πλευράς την απουσία ενός πλάνου προς αντιπρόταση στους δανειστές, ενώ σημείωσε πως το γεγονός ότι η Τρόικα αποτελούταν από τρεις διαφορετικούς θεσμούς έδινε ενίοτε τη δυνατότητα στην ελληνική πλευρά να αξιοποιήσει τις μεταξύ τους αντιθέσεις.

Τόνισε ότι σε διαπραγματεύσεις που διαρκούν για μεγάλο χρονικό διάστημα η εμπιστοσύνη και η φήμη των προσώπων που συμμετέχουν έχουν βαρύνουσα σημασία, πλέκοντας το εγκώμιο τόσο του προκατόχου του κ. Ζανιά όσο και του κ. Χουλιαράκη, που τον διαδέχτηκε. «Είχαν εξαιρετική φήμη, και αυτό βοήθησε απίστευτα τη χώρα», είπε.

Τέλος, σημείωσε ότι κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων σε τεχνικό επίπεδο υπήρχε πάντα το «όπλο» της καταφυγής στην πολιτική διαπραγμάτευση. Ακόμα, διερωτήθηκε πώς πρέπει να αντιδράσει κάποιος διαπραγματευτής όταν ο αντίπαλος καταθέτει πρόταση με την οποίαν και ο ίδιος συμφωνεί, όμως διαφωνεί ο πολιτικός προϊστάμενος. Ξεκαθάρισε ότι σε μια τέτοια περίπτωση πρέπει να ακολουθείς τον πολιτικό προϊστάμενο, ο οποίος παίρνει την πολιτική απόφαση διαθέτοντας δημοκρατική νομιμοποίηση.

«Αν σε μια εξάμηνη διαπραγμάτευση δεν υπάρχει συμφωνία, κάτι πάει λάθος»

Παίρνοντας τον λόγο, ο κ. Γιώργος Χουλιαράκης διαίρεσε τη θητεία του σε δύο περιόδους: Στο πρώτο εξάμηνο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και κατόπιν στο υπόλοιπο διάστημα μέχρι την έξοδο από το τρίτο μνημόνιο, το 2018.

Περιγράφοντας το πλαίσιο που επικρατούσε τον Φλεβάρη του 2015, ανέφερε ότι η χώρα δεν είχε πρόσβαση στις αγορές, δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα για να καλυφθούν μισθοί και συντάξεις, ενώ η ανεργία κάλπαζε. Επομένως έπρεπε να επιλυθεί αφενός το πρόβλημα της έλλειψης ρευστότητας, αφετέρου ευρύτερα να υπάρξουν παρεμβάσεις για την κατάσταση στην οποίαν βρισκόταν η οικονομία. Υπενθύμισε ότι το δεύτερο Μνημόνιο έληγε λίγο πριν τις εκλογές του 2015 και η νέα κυβέρνηση έπρεπε να διαπραγματευτεί το τρίτο, ενώ τόνισε ότι αν σε διάστημα μιας εξάμηνης διαπραγμάτευσης δύο πλευρές δεν έχουν καταλήξει σε συμφωνία (όπως συνέβη μεταξύ Ελλάδας και θεσμών το 2015) τότε «κάτι πάει λάθος».

Αποτιμητικά ο κ. Χουλιαράκης παρέθεσε τέσσερα σημεία στα οποία κατά τη γνώμη του η τότε κυβέρνηση θα μπορούσε να λειτουργήσει διαφορετικά αν ήξερε εξαρχής ότι οι διαπραγματεύσεις θα κατέρρεαν τον Ιούνιο.

Πρώτον, τόνισε ότι η προσωπικότητα μετράει και όταν διαπραγματεύεσαι με πιστωτές πρέπει να έχεις ανθρώπους που να εμπνέουν εμπιστοσύνη, σε ένα έμμεσο αρνητικό σχόλιο για τον τότε υπουργό Οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη, τον οποίον πάντως δεν κατονόμασε.

Δεύτερον, υπογράμμισε τη σημασία που έχει η «διαχείριση των προσδοκιών», εκτιμώντας πως η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση είχε αυξήσει πολύ τις προσδοκίες των πολιτών πριν τις εκλογές, δίνοντας την αίσθηση ότι μπορεί να υπάρξει ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης το οποίο δεν θα έχει τους περιορισμούς των προηγούμενων προγραμμάτων. Έκανε λόγο για ένα «πολύ περιοριστικό πλαίσιο», σημειώνοντας πάντως πως το καθεστώς αυξημένων προσδοκιών αποτελεί και ένα σήμα προς την άλλη πλευρά, ότι δεν μπορείς να κάνεις πίσω. Όμως με τόσο υψηλές προσδοκίες κάθε συμβιβασμός φαινόταν ως υποχώρηση, είπε.

Τρίτον, τόνισε ότι η Ελλάδα του 2015 δεν ήταν η Ελλάδα του 2010, δεδομένου ότι πέντε χρόνια μετά το πρώτο μνημόνιο η Ευρώπη είχε δημιουργήσει ένα αξιόπιστο πλαίσιο για να προστατευτεί από ενδεχόμενο Grexit. «Το 2015 δεν έπιανε η απειλή ότι αν δεν μας κάνετε μια καλύτερη προσφορά θα υποφέρετε κι εσείς από τυχόν έξοδο της Ελλάδας από το Ευρώ», είπε. Μάλιστα σημείωσε ότι ενδεχόμενο Grexit όχι απλώς δεν αποτελούσε απειλή, αλλά επιθυμία κύκλων της άλλης πλευράς. Την ίδια στιγμή, ο χρόνος μέτραγε εναντίον της Ελλάδας.

Τέταρτον, κατά την άποψη του κ. Χουλιαράκη το αντικείμενο της διαπραγμάτευσης δεν είχε τοποθετηθεί σωστά. Όπως εξήγησε, το να ζητά μια νέα κυβέρνηση που ακόμη δεν διαθέτει αξιοπιστία από την άλλη πλευρά να κάνει κάτι πρώτη (να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του χρέους) δεν είναι βιώσιμη τακτική. Θα ήταν βιώσιμη μια διαδικασία παράλληλης συζήτησης για ένα πρόγραμμα. Υπεραμύνθηκε της απόφασης για διεξαγωγή δημοψηφίσματος τον Ιούλιο του 2015, ενώ χαρακτήρισε ενδεικτικό στοιχείο της εν τέλει επιτυχούς έκβασης της διαπραγμάτευσης τη συμφωνία για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, που έδωσαν «χώρο» στην οικονομία να αναπτυχθεί.

«Επιλογή μεταξύ του απαίσιου και του καταστροφικού»

Παίρνοντας τελευταίος τον λόγο, ο κ. Γιώργος Παγουλάτος σημείωσε ότι το πλαίσιο της διαπραγμάτευσης ήταν πολύ σφιχτό, δεδομένης της πολιτικής απόφασης για παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ. Παρουσιάζοντας το παράδοξο των προγραμμάτων, είπε ότι λαμβάνονταν υφεσιακά μέτρα για την προσαρμογή της οικονομίας, η οποία την ίδια στιγμή έπρεπε να αναπτυχθεί για να αυξηθούν τα κρατικά έσοδα και κατ’ επέκταση να υπάρξει απομείωση του χρέους – και όλο αυτό σε ένα κλίμα κοινωνικής αναταραχής.

Τόνισε ότι η διαπραγμάτευση γινόταν σε δύο επίπεδα, ένα εξωτερικό με τους δανειστές, αλλά και ένα εσωτερικό που αφορούσε στη διαχείριση των αντιδράσεων. «Το να ρυθμίσει αυτές τις δύο παραμέτρους ήταν εξαιρετικά δύσκολο», είπε. Εκτίμησε ότι το καθεστώς αυξημένων προσδοκιών σε κοινωνικό επίπεδο ανετράπη όταν οι τράπεζες στην Ελλάδα έκλεισαν και «πολύς κόσμος κατάλαβε τι σημαίνει στην πράξη μια χρεοκοπία». Τόνισε εμφατικά ότι στις δημοκρατίες το εσωτερικό πολιτικό κλίμα και οι αντιδράσεις μετράνε. Έτσι, από όταν έγινε αντιληπτή ευρέως η έλλειψη εναλλακτικής το κλίμα κατέστη πιο ευνοϊκό για την εφαρμογή του προγράμματος (του τρίτου Μνημονίου).

Ο κ. Παγουλάτος σημείωσε ότι δεν επρόκειτο για μία διαπραγμάτευση που διεξαγόταν με την προοπτική να έχει έκβαση «θετικού αθροίσματος», με κέρδη και απώλειες και από τις δύο πλευρές. Για την Ελλάδα ήταν μια επιλογή μεταξύ του «απαίσιου και του καταστροφικού», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. Τόνισε δε τη σημασία της έλλειψης εμπειρίας αρχικά από την ελληνική διαπραγματευτική ομάδα, σε σχέση με τις «στρατιές τεχνοκρατών» του ΔΝΤ.

Για το πρώτο εξάμηνο του 2015, εκτίμησε ότι η ελληνική πλευρά κινήθηκε με μια λογική παιγνίου μηδενικού αθροίσματος, ενώ πλέον δεν υπήρχε μέσο πίεσης. «Δεν είσαι πειστικός αν απειλείς να αυτοκτονήσεις και η άλλη πλευρά είναι έτοιμη να σε αφήσει να το κάνεις», είπε, εκτιμώντας ότι η Ευρωζώνη δεν θα έκανε ποτέ πίσω «σε μια διαπραγμάτευση που έμοιαζε με εκβιασμό», ειδικά εν όψει της αλλαγής του πολιτικού σκηνικού και στην Ισπανία, η οποία θα μπορούσε να ακολουθήσει επίσης μια διεκδικητική οδό.

Ο κ. Παγουλάτος χαρακτήρισε «μεγάλη τύχη» για τη χώρα ότι οι τρεις συνομιλητές του διετέλεσαν επικεφαλής της ομάδας οικονομικών συμβούλων της ελληνικής πλευράς, καθώς αυτό έδωσε μια εικόνα συνέχειας και βοήθησε να οικοδομηθεί ένα πολιτικό κεφάλαιο αξιοπιστίας.

«Το ΔΝΤ δυσφημούσε τη χώρα στις αγορές»

Απαντώντας σε ερώτηση για τα λάθη των δανειστών, ο κ. Ζανιάς ανέφερε ότι το μεγάλο πρόβλημα ήταν η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία έκανε «πολύ λίγα, πολύ αργά». Εκτίμησε ότι δεν υπήρχε περίπτωση να μη ληφθούν μέτρα στην Ελλάδα, λόγω του υψηλού δημοσιονομικού ελλείμματος και του έντονα ελλειμματικού εμπορικού ισοζυγίου. Όμως την κατάσταση αυτή ενίσχυσαν οι δομικές αδυναμίες της Ευρωζώνης. Υπογράμμισε δε την παράμετρο της έλλειψης συναίνεσης στο εσωτερικό.

Από την πλευρά του, ο κ. Τσακλόγλου τόνισε ότι η αδυναμία της χώρας να προχωρήσει σε εξωτερική υποτίμηση (με υποτίμηση του νομίσματος) οδήγησε σε τόσο βίαιη εσωτερική υποτίμηση (με περικοπές μισθών, συντάξεων και κοινωνικών δαπανών).

Απαντώντας στην ίδια ερώτηση, ο κ. Χουλιαράκης ανέφερε ότι ο ρόλος του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο. Σημείωσε ότι έπαιξε αρνητικό ρόλο το 2010, όταν κατά τη διαπραγμάτευση του πρώτου μνημονίου δεν επέμεινε για αναδιάρθρωση του χρέους, όπως πράττει συνήθως, καθώς το 2010 «η αναδιάρθρωση του χρέους ήταν μια επιλογή». Αποκάλυψε δε ότι ακόμη και όταν η Ελλάδα πετύχαινε πρωτογενή πλεονάσματα, μετά τη εφαρμογή του τρίτου Μνημονίου, το ΔΝΤ δυσφημούσε τη χώρα στις αγορές.

Τέλος, ο κ. Παγουλάτος σημείωσε ότι μπορούσε και έπρεπε να υπάρξει συμφωνία για επέκταση της ωρίμανσης του χρέους πολύ νωρίτερα. Σημείωσε ότι κάτι τέτοιο επιχειρήθηκε από την ελληνική κυβέρνηση το 2010, αλλά συνάντησε αντιστάσεις. Το 2011 ήταν ήδη αργά, καθώς η ελληνική οικονομία είχε εισέλθει σε σπιράλ ύφεσης. Εκτίμησε πως σήμερα το δημόσιο χρέος αν και υψηλό είναι βιώσιμο, ενώ σημείωσε ότι η κρίση της Ευρωζώνης και η ελληνική περίπτωση προσέφεραν μεγάλη εμπειρία στην ΕΕ για το πού μπορούν να οδηγήσουν τα προγράμματα λιτότητας.

Ανέφερε ότι σήμερα πολλοί από τους συμμετέχοντες τότε στα προγράμματα, από την πλευρά των θεσμών, επισημαίνουν εκ των υστέρων ότι θα έπρεπε να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα σε ορισμένους παράγοντες όπως οι επιπτώσεις της λιτότητας, και η ανάγκη ανάληψης μέρους του χρέους από την Ευρωζώνη. Όπως σημείωσε, η ελληνική κρίση ανέδειξε τις αποτυχίες του ελληνικού πολιτικού συστήματος, αλλά και τις αδυναμίες της ΟΝΕ τη δεκαετία του 2000 να ρυθμίσει τις τεράστιες εσωτερικές ανισότητες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, απαντώντας σε ερώτηση για τον ρόλο της Κίνας στην Ελλάδα, ο κ. Παγουλάτος σημείωσε ότι το Πεκίνο επένδυσε στην Ελλάδα όταν δεν το έπραττε κανείς. Ανέφερε ότι την περίοδο που η COSCO εισήλθε στον Πειραιά η Κίνα δεν αποτελούσε απειλή για την ΕΕ, η οποία άλλαξε στάση προς το Πεκίνο κατά τη διάρκεια της κρίσης. Πλέον, σημείωσε, η Ελλάδα έχει εισαγάγει και τη γεωπολιτική παράμετρο στη σχέση της με την Κίνα.

Το Συνέδριο

Το Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο και Διαγωνισμός Διαπραγματεύσεων «The Negotiation Challenge 2022» διοργανώνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στις 28, 29 και 30 Απριλίου 2022, από το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στις Διεθνείς Διαπραγματεύσεις, του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η έναρξη του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 28 Απριλίου στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με μια σειρά παρουσιάσεων ακαδημαϊκών εργασιών και συζητήσεων για διαφορετικές πτυχές των διαπραγματεύσεων.

Ο διαγωνισμός Διαπραγματεύσεων «The Negotiation Challenge 2022» περιλαμβάνει τρεις διαδικτυακούς γύρους προκριματικών, οι οποίοι πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά μέσα στον Μάρτιο με τη συμμετοχή 50 ομάδων και 150 φοιτητών από κορυφαία Πανεπιστήμια Οικονομικής Επιστήμης, Νομικής Επιστήμης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, από όλο τον κόσμο.

Οι 10 καλύτερες ομάδες που προκρίθηκαν στον τελικό γύρο, διαγωνίζονται στην Αθήνα στις 29 και 30 Απριλίου 2022. Ανάμεσά τους, φοιτητές από τα Πανεπιστήμια: UC Berkeley Law, McGill University, American University Washington College of Law, William & Mary Law School, UiT The Arctic University of Norway, University of Twente, HHL – Leipzig Graduate School of Management, Charles University, Nalsar University of Law, και δύο ομάδες από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Πηγή: ΟΤ

Περισσότερα Εδω

Facebook

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Google News

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

OIKONOMIA

Ακίνητα: Πρόβλημα για… δυνατούς λύτες η εύρεση κατοικίας

Published

on

By

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Μοιράσου το αρθρο!

Η Κατερίνα έχει έρθει από την Κόρινθο στη Θεσσαλονίκη να σπουδάσει. Στην Ελλάδα, οι φοιτητικές εστίες είναι είδος που υπάρχει μόνο στα λόγια και έτσι αρχικά νοίκιασε σπίτι, όμως ο ιδιοκτήτης της, της ζητάει αύξηση.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

«35τμ. 250€ δίνω. Τώρα θέλει 350€».

Στο κυνήγι εναλλακτικής κατοικίας θα αντιμετωπίσει ή άλλα εξωφρενικά ενοίκια ή άθλια διαμερίσματα.

«Είναι με μούχλα. Είναι ακριβά λόγω Airbnb»

Και αυτή είναι η αιτία του προβλήματος θα πει. Το AIRBNB έχει ανατρέψει τα πάντα ανεβάζοντας τα ενοίκια σε επίπεδα ρεκόρ αλλά και προκαλώντας νέα ήθη στις μισθώσεις σε περιοχές που είναι τουριστικές αλλά έχουν και πανεπιστήμιο, με ιδιοκτήτες να ζητούν από τους ενοικιαστές να αδειάζουν κάθε καλοκαίρι τα σπίτια για να γίνουν AIRBNB.

Οι χαμηλότερες τιμές αυξήθηκαν, με την επανεκκίνηση της οικονομίας περισσότερο στο κέντρο των ανατιμήσεων είναι το κέντρο της Αθήνας.

Νέος Κόσμος: Γκαρσονιέρα 30τμ

2020: 260-360€

2021: 300-490€

2022: 320-570€

Τα πράγματα δεν είναι καλύτερα για τις οικογένειες αφού ο χάρτης των ενοικίων στην Αττική για ένα σπίτι 75 τ.μ. έχει ως εξής:

Πατήσια: 495€

Γαλάτσι: 510€

Καισαριανή: 675€

Περιστέρι: 495€

Κυψέλη: 540€

Κεραμεικός: 682€

Μια άλλη μόδα είναι η αγορά μεγάλων ακινήτων από εταιρείες ή ιδιώτες που τα… κόβουν και τα κάνουν γκαρσονιέρες.

Το φαινόμενο δημιουργεί κύματα εσωτερικής μετανάστευσης με οικογένειες να μετακινούνται σε φτηνότερες περιοχές και εκεί όμως μόλις αυξάνεται η ζήτηση τα ενοίκια καλπάζουν.

Τεράστιες διαφορές υπάρχουν και ανάμεσα σε διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας για ένα διαμέρισμα.

Διαμέρισμα 75τμ:

Αθήνα: 750€

Θεσσαλονίκη: 607€

Πάτρα: 495€

Και σαν να μην έφταναν τα εξωφρενικά ενοίκια, υπάρχουν ιδιοκτήτες που ζητούν ακόμα και προκαταβολή ενοικίων ενός έτους.

Περισσότερα Εδω

Facebook

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Google News

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Continue Reading

OIKONOMIA

Βουλή: Την έκθεση πεπραγμένων της για το 2020-2021 παρουσίασε η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς

Published

on

By

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Μοιράσου το αρθρο!

«Το 2021 ήταν μια χρονιά πολύ μεγάλης ανάπτυξης καθώς αντλήθηκαν κεφάλαια περίπου 6 δισ. ευρώ» ανέφερε η πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, Βασιλική Λαζαράκου, κατά την παρουσίαση των εκθέσεων πεπραγμένων της για τα έτη 2020 και 2021, στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αύξηση των επενδύσεων σε ελληνικά αμοιβαία κεφάλαια

Σχετικά με την πορεία της Κεφαλαιαγοράς την τελευταία διετία, η κ. Λαζαράκου ανέφερε ότι το 2020, που ήταν μια μακρά περίοδος covid, υπήρξε μια μείωση των συναλλακτικών δραστηριοτήτων και οι αντλήσεις κεφαλαίων περιορίστηκαν μεν στο 1,1 δισ. ευρώ, αλλά ήταν παραπάνω και από όλες τις προηγούμενες χρονιές (2019, 2018, 2017 και ούτω καθεξής). Το 2021 ήταν μια χρονιά ανάπτυξης, καθώς εγκρίθηκαν 20 ενημερωτικά δελτία, με τα οποία επιτράπηκε η άντληση κεφαλαίων περίπου 6 δισ. ευρώ για την ελληνική αγορά, ένα πολύ μεγάλο νούμερο σε σχέση με όλες τις προηγούμενες χρονιές. Στα επενδυτικά κεφάλαια, το 2021 υπήρξε μια πολύ μεγάλη αύξηση των επενδύσεων σε ελληνικά αμοιβαία κεφάλαια και μάλιστα για πρώτη φορά, η αύξηση αυτή ήταν σημαντικότερη σε σχέση με επενδύσεις που υπήρχαν στα ξένα αμοιβαία κεφάλαια, το οποίο δείχνει κάτι όσον αφορά το θέμα του πώς επενδύουν οι Έλληνες επενδυτές στο εξής. Το 2021, επίσης, η επιτροπή διεκπεραίωσε 244 καταγγελίες έναντι 143 την προηγούμενη χρονιά.

Περισσότεροι επενδυτές στο ελληνικό χρηματιστήριο

Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, η κ. Λαζαράκου ανέφερε ότι η επιτροπή προσπάθησε να βοηθήσει στην αύξηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών στο ελληνικό χρηματιστήριο και στην κεφαλαιαγορά. Η αύξηση της παραγωγικότητας και το γεγονός ότι από το 1 δισεκατομμύριο που ήταν το 2020 πήγαμε στα 6 δισεκατομμύρια το 2021, δείχνει πόσο πολύ περισσότεροι πλέον, είναι οι Έλληνες και ξένοι επενδυτές στο ελληνικό χρηματιστήριο. Παράλληλα, ο πολύ μεγάλος αριθμός εκδόσεων αποφάσεων – πολύ περισσότερες από όσες απαιτεί ο νόμος – συνετέλεσαν στην εμπέδωση της εμπιστοσύνης των επενδυτών και σε αυτές τις αυξημένες αντλήσεις κεφαλαίων.

Σχετικά με τις προειδοποιήσεις του κοινού για τις πλατφόρμες, η πρόεδρος ανέφερε ότι έχουμε ιδιαίτερη φροντίδα και μέριμνα, ούτως ώστε να διαπιστώνουμε πότε μπορεί κάποιος να παραπλανά το επενδυτικό κοινό, προσκαλώντας, είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω πλατφόρμας, και λέγοντας στους επενδυτές «επενδύστε σε μένα», χωρίς να έχει άδεια. Εμείς, εξήγησε, δεν μπορούμε να κατεβάσουμε μια πλατφόρμα, αυτό είναι έργο άλλης εποπτικής Αρχής. Εμείς όμως ενημερώνουμε την άλλη Αρχή, ότι αυτή η πλατφόρμα συγκεντρώνει χρήματα επενδυτών που δεν πρέπει.

Πρόληψη νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα

Για την πρόληψη νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα, είπε πως εμείς αυτό που κάνουμε, είναι να διαπιστώνουμε εάν οι εταιρείες συγκεντρώνουν τα σωστά νομιμοποιητικά στοιχεία από τους πελάτες τους. Την περίοδο COVID μάλιστα, κάναμε και απομακρυσμένους ελέγχους.

Σχετικά με τα κρυπτονομίσματα και για τα κρυπτοστοιχεία, ανέφερε πως αναμένουμε τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, ο οποίος αυτήν την στιγμή είναι υπό επεξεργασία στα ευρωπαϊκά όργανα. Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ανέφερε πως επεξεργαζόμαστε προτάσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της κεφαλαιαγοράς. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, συνεργάζεται με ευρωπαϊκούς εποπτικούς οργανισμούς για τα θέματα που έχουν προκύψει από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Για τα πρόστιμα που επιβάλλει η Επιτροπή, ανέφερε πως το 2021, σε 30 περιπτώσεις επιβλήθηκαν πρόστιμα σε χρηματιστηριακές ΑΕΠΕΥ κλπ., σε 14 περιπτώσεις σε εισηγμένες εταιρείες, σε 4 περιπτώσεις σε άλλα νομικά πρόσωπα και σε 86 περιπτώσεις σε φυσικά πρόσωπα. Οι 86 περιπτώσεις συνδέονται κυρίως με τις εταιρείες, που κατά την εκτίμηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, κρίθηκε ότι έπρεπε να επιβληθούν τα πρόστιμα αυτά.

Προβληματισμός

Ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ Αλέκος Φλαμπουράρης, εξέφρασε τον προβληματισμό του, κατά πόσο η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις που απορρέουν από το ρόλο της, που είναι κυρίως η προστασία των επενδυτών, η εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, έτσι ώστε να αποτελεί έναν σημαντικό μοχλό ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας. Αναρωτήθηκε σε ποιο βαθμό και σε τι ένταση λειτουργεί η εποπτεία της επιτροπής σε σχέση με τους ημεδαπούς και αλλοδαπούς φορείς που παρέχουν επενδυτικές υπηρεσίες καθώς επίσης και στα νέα επενδυτικά σχήματα και τους διαχειριστές αυτών. Επίσης αναρωτήθηκε σε τι βαθμό η επιτροπή εποπτεύει και ελέγχει τις εισηγμένες εταιρίες, ιδιαίτερα για την τήρηση διαφανούς λειτουργίας, τις συναλλαγές, την χειραγώγηση της αγοράς και τις πράξεις προσώπων που κατέχουν προνομιακές πληροφορίες.

Σημείωσε πως αυξάνουν τα ερωτήματα, αν δηλαδή οι συναλλαγές που πραγματοποιούνται και η αξία που παράγεται κατευθύνεται προς την πραγματική οικονομία, αν υποστηρίζεται η επιχειρηματικότητα ή αποτελούν αποκλειστικά παιχνίδι κερδοσκοπίας, για την περαιτέρω ενδυνάμωση του τραπεζικού και του χρηματιστηριακού κεφαλαίου. Ειδικότερα σχετικά με την ΔΕΗ, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ρώτησε εάν η επιτροπή επέτρεψε να καθορίσει το τμήμα Μετόχων της ΔΕΗ, το ποιος επενδυτής θα πάρει μετοχές και πόσες, κατά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Το ίδιο ρώτησε και για τις διακυμάνσεις της τιμής της μετοχής από τις 10/09 μέχρι τις 23/09/2021 καθώς όπως ανέφερε, γεννιέται σειρά ερωτημάτων για τα δύο αυτά θέματα.

Σε ό,τι αφορά τις τράπεζες, ο κ. Φλαμπουράρης ανέφερε ότι τα πρόσφατα πρόστιμα που επιβλήθηκαν σε δύο πιστωτικά ιδρύματα για εσωτερική πληροφόρηση, ήταν πολύ μικρά σε σχέση με τα εκατομμύρια των μετοχών που διακινήθηκαν. Για τους μικροεπενδυτές, παρατήρησε πως διαπιστώνουμε ότι δεν υπάρχει, στο πλαίσιο λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, καμία πρωτοβουλία για την ενίσχυση των επενδύσεων των μικροεπενδυτών, όταν μάλιστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τη στρατηγική της για επενδύσεις μικροεπενδυτών, η οποία θα στοχεύει να βοηθήσει τους μικρούς ιδιώτες επενδυτές να αποκομίσουν οφέλη από τις ευκαιρίες που μπορούν να προσφέρουν οι κεφαλαιαγορές.

Δεν προβλέπονται παρεμβάσεις σε εταιρικές αποφάσεις

Η πρόεδρος της Επιτροπής, απάντησε στις παρατηρήσεις του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, πως καμία νομοθεσία δεν προβλέπει για μας να επεμβαίνουμε σε εταιρικές αποφάσεις. Άρα, ο δικός μας ο ρόλος δεν είναι να παρέμβουμε στα εταιρικά όργανα, στο τι κάνει η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου που θα αποφασίσει την αύξηση, ή το τι θα αποφασίσει μετά η γενική συνέλευση. Αυτές είναι εταιρικές αποφάσεις, που με βάση τη νομοθεσία λαμβάνονται από τα αρμόδια όργανα. Εμείς, ως Εποπτική Αρχή, αυτό το οποίο θα πρέπει να κάνουμε και κάναμε, είναι να διαπιστώσουμε εάν τίθεται θέμα κατάχρησης της αγοράς, αν υπήρξε εκμετάλλευση προνομιακής πληροφορίας. Για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις που αναφέρθηκαν, οι διαδικασίες είναι ακόμα ανοιχτές, καθώς αναμένουμε στοιχεία από ξένες εποπτικές αρχές. Για τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν σε δύο τράπεζες, είπε ότι ήταν για τυπικά θέματα, καθώς αφορούσαν την μη τήρηση του καταλόγου των insiders και ειδικότερα για τον τρόπο που απαιτεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Διαφορά στο ύψος των προστίμων

Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης, παρατήρησε πως οι διοικητικές κυρώσεις, τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν από την επιτροπή το 2020, ήταν 1,88 εκατομμύρια ευρώ και σε 28 εκατομμύρια ευρώ το 2021 και αναρωτήθηκε που οφείλεται αυτή η μεγάλη διαφορά. Αναρωτήθηκε επίσης, αν η πυραμιδική οργάνωση της οικονομίας είναι ο βασικός λόγος που η πραγματική οικονομία, παγκοσμίως στερείται κρίσιμων κεφαλαίων. Ζήτησε τέλος να πληροφορηθεί, εάν η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς γνωρίζει πόσα από τα χρήματα που κεφαλαιοποιήθηκαν στο Χρηματιστήριο, αντλήθηκαν και αξιοποιήθηκαν στον τομέα των πραγματικών επενδύσεων, στην πραγματική οικονομία.

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Αντώνης Μυλωνάκης, ρώτησε αν σε μια αναδυόμενη αγορά, όπως είναι η δική μας, μπορούμε να βάλουμε ένα στόχο συγκέντρωσης κεφαλαίων. Εάν το ελληνικό Χρηματιστήριο εκπληρώνει όλα αυτά τα κριτήρια για να αξιολογηθεί σαν μια ανεπτυγμένη αγορά. Εάν έχουμε έντονα φαινόμενα χειραγώγησης μετοχών. Εάν έχει εκπονηθεί κάποια μελέτη που υπολογίζει τις επιπτώσεις που θα έχει η ενεργειακή και επισιτιστική κρίση. Εάν υπάρχουν πρωτοβουλίες για την προστασία των καταναλωτών από συναλλαγές μέσω κρυπτονομισμάτων.

Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25, Σοφία Σακοράφα, επισήμανε πως το κόμμα της έχει προβεί σε προτάσεις προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για την αντιμετώπιση των πρακτικών των καρτέλ που υπάρχουν. Επισήμανε την ανάγκη για μια ουσιαστική προστασία του απλού πολίτη, όπως και του πραγματικά ελεύθερου ανταγωνισμού. Ζήτησε ενημέρωση και διευκρίνιση για την υπόθεση ΕΛΛΑΚΤΩΡ – μια υπόθεση, που όπως είπε η βουλευτής, αφορά κυρίως το δανεισμό δύο εταιρειών από την ολλανδική REGGEBORGH, και για την οποία διαβάζουμε ότι ερευνάται από την επιτροπή σας. Επίσης ζήτησε αναλυτικά στοιχεία για την στελέχωση κάθε διοικητικής μονάδας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Περισσότερα Εδω

Facebook

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Google News

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Continue Reading
Advertisement

Μπείτε στην ομάδα μας στο Discord και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Μπείτε στην ομάδα μας στο Telegram και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Advertisement
Advertisement

Εγγραφείτε στο Ενημερωτικό Δελτίο μας

Διατηρούμε τα δεδομένα σας ιδιωτικά και μοιράζεστε τα δεδομένα σας μόνο με τρίτα μέρη που καθιστούν δυνατή αυτή την υπηρεσία. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου μας.
OIKONOMIA4 λεπτά ago

Ακίνητα: Πρόβλημα για… δυνατούς λύτες η εύρεση κατοικίας

ΚΟΣΜΟΣ5 λεπτά ago

Κατερίνη: Δασκάλα χειροδίκησε κατά μαθήτριας – Σχηματίστηκε δικογραφία

VIDEO14 λεπτά ago

Βόλος: Ακριβό το καλάθι της… νοικοκυράς ανατιμήσεις και σε βασικά είδη διατροφής

ΠΟΛΙΤΙΚΗ15 λεπτά ago

Βορίδης: Τομή το νέο προσοντολόγιο – Θωρακίζουμε τη διαφάνεια και την αξιοκρατία

ΕΛΛΑΔΑ16 λεπτά ago

Απαγωγή 6χρονου στην Κηφισιά: «Η μητέρα κρατά παράνομα το παιδί στην Ελλάδα», λέει η δικηγόρος του πατέρα

ΘΕΣΣΑΛΙΑ22 λεπτά ago

Επίσκεψη της Ε΄ Τάξης του 31ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων στη Βιβλιοθήκη Καλαμπάκας

ΚΟΣΜΟΣ24 λεπτά ago

Πούτιν: «Πρόκειται να χάσει τον πόλεμο» λέει το Foreign Affairs – Τα δύο σενάρια για τα οποία πρέπει να προετοιμάζεται η Δύση

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ29 λεπτά ago

Ολλανδοί ερευνητές πέτυχαν να τηλεμεταφέρουν κβαντικές πληροφορίες σε απλό δίκτυο

VIDEO33 λεπτά ago

Γυρίσματα για ταινία του Χόλιγουντ στη Μαγνησία – Ποιος θα πρωταγωνιστήσει

ΠΟΛΙΤΙΚΗ34 λεπτά ago

Μπακογιάννης: Η καρδιά της Αθήνας χτυπάει δυνατά στην ανακαινισμένη Βαρβάκειο

ΜΑΓΝΗΣΙΑ3 ημέρες ago

Εφυγε από την ζωή ο Γιαννης Παπανικολαου από την Συκη Πηλιου

ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago

Ο ΤΖΟΝΑΘΑΝ ΧΑΡΤΝΕΤ ΤΟΥ ΜΑΣΤΕΡ ΣΕΦ ΣΤΗΝ ΣΚΙΑΘΟ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ ΒΕΛΕΝΤΖΑΚΟΥ .

ΜΑΓΝΗΣΙΑ11 ώρες ago

Βόλος: Έφυγε από τη ζωή 30χρονη

ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago

Σε θρίλερ εξελίχθηκε το ταξίδι για Βολιώτες επιβάτες με το «Βέλος» μέχρι την Αθήνα

ΜΑΓΝΗΣΙΑ5 ημέρες ago

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην αγορά του Βόλου και στο «Βολωνάκι» για καφέ

ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago

Θλίψη έχει σκορπίσει στην τοπική κοινωνία της Μαγνησίας και της Λάρισας ο θάνατος του τραγουδιστή δημοτικών τραγουδιών Γιάννη Γκόβαρη

ΜΑΓΝΗΣΙΑ5 ημέρες ago

Θλίψη για τον θάνατο 58χρονο Βολιώτη

ΜΑΓΝΗΣΙΑ6 ημέρες ago

Θλίψη στην τοπική κοινωνία του Βόλου – Πέθανε ο σπουδαίος Βολιώτης μουσικοσυνθέτης Βαγγέλης Παπαθανασίου

ηλικιωμένος
ΜΑΓΝΗΣΙΑ5 ημέρες ago

Βόλος: Ηλικιωμένος κατέρρευσε στη μέση του δρόμου

ΜΑΓΝΗΣΙΑ2 ημέρες ago

Γεωργία Μπίκα: «Ήταν νηφάλια και διαστρέβλωσε τα γεγονότα με ασύστολα ψεύδη» λέει η εισαγγελέας

Δημοφιλή