OIKONOMIA
Ναυτιλία: Θηλιά για την ακτοπλοΐα το κόστος καυσίμων


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Από 10% έως 20% χαμηλότερα σε σύγκριση με το 2019 εκτιμάται πως θα κινηθεί τη φετινή χρονιά η ακτοπλοϊκή επιβατική κίνηση. Ηδη, τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2022 το ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο επιβατών ήταν μειωμένο κατά περίπου 20%, ενώ οι προοπτικές για τους επόμενους μήνες δεν δείχνουν ότι θα φτάσει στα επίπεδα του 2019, με δεδομένο πως οι προκρατήσεις για το τρίτο τρίμηνο του έτους κινούνται ακόμα χαμηλότερα από τις αντίστοιχες του 2019. Οπως λέει μιλώντας στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Σπύρος Πασχάλης, η δουλειά των groups έχει σχεδόν χαθεί ως απόρροια των δύο ετών κορωνοϊού και σημαντικές αγορές, όπως η κινεζική, παραμένουν ακόμα κλειστές, ενώ την ίδια στιγμή η μεταφορά φορτίων κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2019. Ο μεγάλος πονοκέφαλος όμως για την ακτοπλοΐα δεν είναι η μειωμένη κίνηση αλλά η μεγάλη αύξηση του κόστους των καυσίμων που έχει υποχρεώσει τις εταιρείες να προχωρήσουν σε απανωτές αυξήσεις των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
«Το κόστος καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε το 30%-35% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων κατά μέσο όρο. Με τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων που βλέπουμε, αρχής γενομένης από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και όλο το 2022, έχουμε φτάσει σε σημείο σήμερα να είναι υπερδιπλάσιες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο, εκτοξεύοντας το κόστος καυσίμων στο 60%-70% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων», εξηγεί ο Σπύρος Πασχάλης. «Οπως αντιλαμβάνεστε», συνεχίζει, «είναι αδύνατο για τις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να απορροφήσουν αυτό το επιπλέον κόστος, παρά τις προσπάθειες μετριασμού που έκαναν μέσω μείωσης ταχυτήτων, μείωσης ή συγχώνευσης κάποιων δρομολογίων και περιορισμού άλλων λειτουργικών δαπανών».
Οι ναύλοι
Η αύξηση των ναύλων είναι για τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ «το τελευταίο μέτρο που χρησιμοποιήθηκε για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του κλάδου», και όμως «σε καμία περίπτωση δεν φαίνεται να είναι αρκετή για να καλύψει το επιπλέον κόστος καυσίμων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου μας». Ωστόσο, όπως λέει, οι αυξήσεις δεν μπορεί να είναι χωρίς όρια καθώς «δεν επιθυμούμε να πληγεί η ζήτηση των ευαίσθητων υπηρεσιών μας». Σε κάθε περίπτωση «οι αυξήσεις στις τιμές πώλησης των υπηρεσιών μας δεν διαφέρουν από τις αυξήσεις που βλέπουμε στις τιμές πώλησης αγαθών και υπηρεσιών σε άλλους κλάδους της οικονομίας».
Ο Σπύρος Πασχάλης αντικρούει επίσης την κριτική ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες λαμβάνουν οικονομική ενίσχυση από την πολιτεία μέσω των μισθωμάτων των «άγονων» γραμμών. Οπως εξηγεί, «οι επιδοτήσεις (μισθώματα) για την εκτέλεση γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές) που καταβάλλει εν τέλει ο έλληνας φορολογούμενος για την εξασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης μικρών και απομακρυσμένων νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους, υφίστανται γιατί αυτές οι συνδέσεις δεν έχουν ικανοποιητικό μεταφορικό έργο (μόλις το 5% του συνόλου) ώστε να δραστηριοποιηθούν ελεύθερα (άνευ μίσθωσης) τα πλοία». Επίσης σημειώνει ότι «τα μισθώματα μετά βίας αρκούν ώστε να καλύψουν μέρος των λειτουργικών δαπανών των πλοίων».
Τα κονδύλια
Επίσης τα κονδύλια αυτά μοιράζονται σε πάνω από 50 πλοία διαφόρων μεγεθών, ενώ σημειώνει ακόμη ότι με τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων οι λειτουργικές δαπάνες των πλοίων που εκτελούν αυτές τις συνδέσεις έχουν επίσης αυξηθεί κατακόρυφα, χωρίς ταυτόχρονα να έχουν αυξηθεί τα μισθώματα ούτε τα εισιτήρια που καθορίζονται από το κράτος. Πρόσφατα, μάλιστα, ο ΣΕΕΝ έστειλε επιστολή στο υπουργείο Ναυτιλίας, όπως αποκαλύπτει ο Σπύρος Πασχάλης, αιτούμενος την αύξηση των μισθωμάτων και την επανεξέταση των σχετικών ρυθμίσεων για την έγκαιρη καταβολή των μισθωμάτων ενόψει των διαγωνισμών ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για το επόμενο έτος που σύντομα θα προκηρυχτούν.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

OIKONOMIA
Κτηνοτροφία: Το κόστος των ζωοτροφών «τρώει» το κοπάδι


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σήμα κινδύνου εκπέμπουν οι κτηνοτρόφοι της χώρας, προειδοποιώντας ότι αν συνεχιστεί το αυξημένο κόστος παραγωγής χωρίς να παρθούν συγκεκριμένα μέτρα, τότε τα επόμενα δύο χρόνια θα υπάρξει σοβαρή έλλειψη πρόβειου γάλακτος, με ότι συνέπειες μπορεί να επιφέρει αυτό στο εθνικό μας προϊόν τη φέτα.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Χαρακτηριστικά όπως ανέφεραν σε συνάντηση της Πανελλήνιας Ομάδας Παραγωγών Αιγοπρόβειου Γάλακτος (ΠΟΠΑΓ), το κόστος παραγωγής είναι ασύμφορο για να συνεχίσει ο κτηνοτρόφος να παράγει, με αποτέλεσμα πολλοί να έχουν προχωρήσει στο σφάξιμο κοπαδιών, μιας και δεν μπορούν να ταΐσουν τα ζώα τους.
Διαβάστε επίσης: Στην κόψη του ξυραφιού η κτηνοτροφία – Μειώνεται το ζωικό κεφάλαιο
Μάλιστα, όπως επισημαίνουν, το κόστος παραγωγής ενός κιλού πρόβειου γάλακτος ανέρχεται σε 1,65 ευρώ, ενώ η τιμή για τον παραγωγό φτάνει στα 1,30 ευρώ.
Ασύμφορο να παράγουμε
Τα στοιχεία για την εκτόξευση του κόστους των ζωοτροφών που ανέφερε ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Αγελαδοτρόφων Προβατοτρόφων Δυτικής Θεσσαλίας Γιώργος Βαϊόπουλος αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, το τριφύλλι από 17 λεπτά έχει αυξηθεί στα 27 λεπτά, το κριθάρι από 17 λεπτά στα 35 λεπτά, το καλαμπόκι από 21 λεπτά στα 42 λεπτά, η σόγια από 40 λεπτά στα 65 λεπτά.
Την ίδια στιγμή το κόστος παραγωγής της ενέργειας να διαμορφώνεται με αύξηση 100%. «Τα κόστη μας έχουν διαμορφωθεί έτσι που είναι ασύμφορο να παράγουμε το γάλα με αυτές τις τιμές. Σε σύγκριση με το 2021 βλέπουμε μία αύξηση 40% στο κόστος παραγωγής που αυτό πρέπει να μεταφερθεί στην τιμή. Αυτή τη στιγμή σφάζονται κοπάδια και όταν μιλάμε για 680.000 τόνους πρόβειο γάλα πέρυσι, φέτος έχουμε 500.000 και η κατηφόρα είναι ασταμάτητη. Θα φτάσουμε μετά από δυο χρόνια να μην έχουμε πρόβειο γάλα στην Ελλάδα», επισήμανε σε δηλώσεις του στη larissanet.
Τα κοπάδια μας χάνονται
Στη συνέχεια ο Αργύρης Μπαϊρακτάρης πρόεδρος του Αγροτικού – Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Τυρνάβου σημείωσε ότι «τα κοπάδια μας χάνονται και πρέπει να συσπειρωθούμε ώστε να καθορίζουμε εμείς αυτό που πρέπει να πουλάμε».
«Το κόστος παραγωγής ενός κιλού γάλα μας στοιχίζει 1,65 λεπτά και πληρωνόμαστε με 1,30 με αυτές τις τιμές δεν μπορούμε να επιβιώσουμε}, επισήμανε ο Θωμάς Καρυπίδης, πρόεδρος του Αγροδιατροφικού Συλλόγου Παιονίας νομού Κιλκίς.
Στο Κιλκίς καταγράφεται απώλεια ζωικού κεφαλαίου 20% και στο τέλος της χρονιάς αναμένεται αυτή να φτάσει το 30%. «Αυτό θα φέρει προβλήματα στην ελληνική αγορά γιατί η παραγωγή γάλακτος δεν θα είναι επαρκής για τις γαλακτοβιομηχανίες. Αν δεν πάρουν αποφάσεις να χρηματοδοτήσουν στην προβατίνα 25 ευρώ και στην αγελάδα 200 ευρώ αυτοί οι δυο κλάδοι θα εξαφανιστούν και το 2023 θα πέσουμε στο 50% του ζωικού κεφαλαίου της Ελλάδας», σημείωσε.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
OIKONOMIA
Φουκουγιάμα – Μυτιληναίος στο Συνέδριο Economist: Οι προθέσεις Πούτιν και τα ενεργειακά αποθέματα


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
«Ωθήσαμε τη βιωσιμότητα και την πράσινη μετάβαση πιο μπροστά από όσο μπορούσαν να αντέξουν οι οικονομίες μας, διακυβεύοντας την ενεργειακή μας ασφάλεια», τόνισε στο συνέδριο του Economist ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της MYTILINEOS Ευάγγελος Μυτιληναίος, ο οποίος σχολίασε ότι οι κεντρικές τράπεζες βρίσκονται στην εξαιρετικά δύσκολη θέση να αυξάνουν τα επιτόκια την ώρα που η ευρωπαϊκή οικονομία οδεύει προς την ύφεση.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ο Μυτιληναίος για τα ενεργειακά αποθέματα
Σύμφωνα με τον κ. Μυτιληναίο, θα χρειαστούν 3-4 χρόνια ώστε να υπάρξουν αρκετά LNG και εναλλακτικές πηγές για τα ενεργειακά αποθέματα της Ευρώπης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι δεν γνωρίζει πώς θα μπορέσουν να διαχειριστούν την κατάσταση τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις, αν η κατάσταση χειροτερέψει μέσα σε αυτό το διάστημα.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι η Ελλάδα, η οποία είναι σχετικά μικρή αγορά, θα μπορούσε να καλύψει μέρος των απωλειών από ένα ενδεχόμενο εμπάργκο στη ρωσική ενέργεια.
«Εμείς έχουμε ήδη κλείσει τις ποσότητες για τη διετία 2023-24», είπε χαρακτηριστικά, ωστόσο έβαλε ερωτηματικό στο σκέλος των LNG, υπό την έννοια ότι δίνουν μάχη με τον χρόνο ώστε να υποκαταστήσουν την εξάρτηση από τη Ρωσία.
Φουκουγιάμα: Ο Πούτιν ποτέ δεν έκρυψε τις προθέσεις του
Από την πλευρά του ο πολιτικός επιστήμονας και καθηγητής του Πανεπιστημίου Στάνφορντ Φράνσις Φουκουγιάμα ανέφερε ότι «αυτός ο πόλεμος δεν είναι για την Ουκρανία και την επέκταση του ΝΑΤΟ αλλά για ολόκληρη την ευρωπαϊκή τάξη πραγμάτων», τονίζοντας ότι ο Πούτιν ποτέ δεν έκρυψε τις προθέσεις του.
«Αν κρατήσει στον Νότο της Ουκρανίας, θα μπορέσει να έχει κάποιο θετικό αφήγημα γύρω από την έκβαση της ρωσικής επιχείρησης», σημείωσε ο κ. Φουκουγιάμα, λέγοντας ότι η Ρωσία ποντάρει στο ότι η διεθνής κοινότητα θα κουραστεί με αυτόν τον πόλεμο, ο οποίος ενδέχεται να είναι μακρύς. Σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ, εκτίμησε ότι ενδεχόμενη επανεκλογή Τραμπ θα συνδεόταν πια με μια από τις μεγαλύτερες συνταγματικές κρίσεις στην ιστορία των ΗΠΑ.
Ο Τραμπ στόχευε να βγάλει τις ΗΠΑ από το ΝΑΤΟ και να λειτουργήσει ως σύμμαχος του Πούτιν, ανέφερε ο κ. Φουκουγιάμα, σημειώνοντας ότι η έκβαση στις επόμενες αμερικανικές εκλογές θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στις εξελίξεις στην Ευρώπη. «Ποιος γνωρίζει ποιες είναι θέσεις του Τραμπ για την Ουκρανία;», διερωτήθηκε μεταξύ άλλων.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
-
COVER STORY2 ημέρες ago
Στην παραλία Κεχρια Σκιαθου ο Σακης Ρουβάς
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ5 ημέρες ago
Σοκ στον Βόλο- Σκοτώθηκε 14χρονο κορίτσι -Έπεσε στο μπάνιο του σπιτιού της
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ3 ημέρες ago
50χρονη από Πτελεό είπε ψέματα και ..αναστάτωσε ολόκληρο χωριό!
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago
Πέθανε ο έμπορος αυτοκινήτων Γιάννης Μέκκας από τον Βόλο
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ3 ημέρες ago
Στα δικαστήρια Βόλου συνοδεία αστυνομικών οδηγήθηκε για τρίτη φορά σε δύο εβδομάδες 29χρονος
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago
Αυτός είναι ο Bολιώτης προπονητής kick boxing που κατηγορείται για ασέλγεια σε βάρος 15χρονης μαθήτριάς του
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ2 ημέρες ago
Ο Αντωνης Ρέμος απόλαυσε το μπάνιο του στην Μηλινα
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago
Συγκοινωνία Σκιάθου: Αναλυτικά τα νέα δρομολόγια και η κάρτα διαδρομών