«ΤΑ ΝΕΑ» σε συνεργασία με τον φροντιστηριακό όμιλο Ομόκεντρο και τους καθηγητές τους παρουσιάζουν τα SOS των πανελλαδικών εξετάσεων ανά μάθημα. Σήμερα τα θέματα στα Αρχαία Προσανατολισμού.

της Ελευθερίας Βουργίδη*

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αρχαία Προσανατολισμού

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διδαγμένο κείμενο

Ενδεικτικές ερωτήσεις για όλες τις θεματικές ενότητες από το βιβλίο των Αρχαίων Ελληνικών «Φάκελος Υλικού».

Πρώτη θεματική ενότητα:

Να αναλύσετε το παρενθετικό επιχείρημα του Αριστοτέλη το οποίο αναφέρεται στους μύθους. Για ποιους λόγους είναι απαραίτητη η ενασχόληση με τη φιλοσοφία σύμφωνα με τον φιλόσοφο; Να σχολιάσετε την επανάληψη του ρηματικού επιθέτου «φιλοσοφητέον».

Πώς συνδέεται η φιλοσοφία και η ευδαιμονία στη σκέψη του Επίκουρου;

Δεύτερη θεματική ενότητα:

Ποια εφόδια μοίρασε ο Επιμηθέας στα ζώα για να εξασφαλίσει την επιβίωσή τους και τη διαιώνιση του είδους τους;

Για ποιους λόγους καταδικάστηκε ο Προμηθέας και ποια τιμωρία τού επιβλήθηκε;

αιδώς, δίκη: Ποιο είναι το περιεχόμενο καθεμιάς έννοιας; Γιατί θεωρούνταν «πόλεων κόσμοι τε και δεσμοί φιλίας συναγωγοί»;

Η βασική διδασκαλία του Αριστοτέλη πως «η πόλις ήλθεν εκ φύσεως» συμπληρώνεται με τη φράση «ο δε πρώτος συστήσας» δημιουργώντας μια φαινομενική αντίφαση. Πώς μπορεί να αρθεί η αντίφαση αυτή;

Τρίτη θεματική ενότητα:

Τι γνωρίζετε για την αλληγορία και ποια πλεονεκτήματα προσφέρει στη διήγηση;

Ποιο είναι το περιεχόμενο της παιδείας σύμφωνα με το απόσπασμα; Στην απάντησή σας να διευκρινίσετε τον όρο «περιαγωγή».

Ο Σωκράτης προσωποποιεί τον νόμο; Πώς το επιτυγχάνει και ποια είναι η λειτουργικότητα αυτής της προσωποποίησης;

Να επισημάνετε το σημείο στο οποίο συμπίπτουν όλες οι διαφορετικές απόψεις που παρουσιάζονται στο κείμενο και να εξηγήσετε αυτή τη σύμπτωση.

Τέταρτη θεματική ενότητα:

Να σχολιάσετε τα παραδείγματα που φέρνει ο Αριστοτέλης και να εξηγήσετε τη σκοπιμότητά τους. Ποια συλλογιστική μέθοδο ακολουθεί ο φιλόσοφος και σε ποια γενίκευση καταλήγει ύστερα από τα παραδείγματα;

«Ου μικρόν ουν διαφέρει το ούτως ή ούτως ευθύς εκ νέων εθίζεσθαι, αλλά πάμπολυ, μάλλον δε το παν»: Στην πρόταση αυτή ο Αριστοτέλης εγκαταλείπει το συνηθισμένο λιτό και απέριττο ύφος και αισθητοποιεί τη σκέψη του με μια πλειάδα εκφραστικών μέσων. Ποια είναι αυτά και ποια είναι η λειτουργικότητά τους;

Ο καθορισμός του μέσου με κριτήρια υποκειμενικά πώς θα μπορούσε  να συσχετιστεί με τις σχετικοκρατικές θέσεις των σοφιστών;

Πώς εξηγείται η φαινομενικά οξύμωρη φράση «μέσον τε και άριστον»;

Πέμπτη θεματική ενότητα:

Εχοντας υπόψη ότι τελολογική σκέψη ονομάζεται αυτή που αναζητεί τελικό ή τελικά αίτιο (τέλος: σκοπός) για την εξήγηση των πραγμάτων (φαινομένων, πράξεων, όντων κ.λπ.): i. Να γράψετε τις φράσεις του κειμένου αναφοράς που δηλώνουν τελικό αίτιο. ii. Να τις αναλύσετε.

Με ποια αντιθετικά ζεύγη παρουσιάζεται η διαφοροποίηση του ανθρώπου από τα άλλα ζώα;

Τι γνωρίζετε για την αθροιστική θεωρία και πώς τη χρησιμοποιεί στο κείμενό του ο Αριστοτέλης;

Να εντοπίσετε και να αναλύσετε το χωρίο στο οποίο φαίνεται η σχέση των κοινωνικών τάξεων στα πλαίσια της δημοκρατίας.

Εκτη θεματική ενότητα:

Να εξηγήσετε τον ρόλο της προαιρέσεως στη ζωή του ανθρώπου και να αναλύσετε τα χαρακτηριστικά που της αποδίδει ο Επίκτητος.

Ποιοι ήταν οι βασικοί άξονες της πολιτικής του Αλεξάνδρου κατά τις εκστρατείες του;

Ποιο νόημα έχει για τον Μ. Αυρήλιο η αναχώρηση του ατόμου στον εαυτό του και πώς απηχεί στις ιδέες του στωικισμού;

Αδίδακτο κείμενο

Το αδίδακτο κείμενο αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρημα για τον μαθητή που βαθμολογείται με 40 μονάδες.

Τις πρώτες 10 μονάδες ο μαθητής τις αντλεί από τη μετάφραση, ενώ με 10 μονάδες βαθμολογείται και η ερώτηση κατανόησης του κειμένου.

Δέκα μονάδες δίνουν οι ασκήσεις γραμματικής και 10 μονάδες η σύνταξη λέξεων του κειμένου καθώς και διάφορα άλλα συντακτικά φαινόμενα στα οποία ο μαθητής  θα κληθεί να απαντήσει.

Βασική προϋπόθεση για την όσο το δυνατόν καλύτερη ανταπόκρισή του στις απαιτήσεις του κειμένου είναι η γνώση ενός ευρύτερου λεξιλογίου της αρχαίας ελληνικής, καθώς και η ικανοποιητική διαχείριση της γραμματικής και του συντακτικού.

Η γραμματική, συντακτική και σημασιολογική λειτουργία της κάθε λέξης θα βοηθήσει τον μαθητή να αποκρυπτογραφήσει σωστά το νόημα του κειμένου.

*Η Ελευθερία Βουργίδη είναι φιλόλογος στα φροντιστήρια Ομόκεντρο

Γράψτε το σχόλιό σας

googletag.cmd.push(function() {
googletag.display(‘300x250_middle’)
})
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr
Ανατροπή με το άνοιγμα των σχολείων μετά τις διακοπές του Πάσχα