Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Πάσχα: Η κορυφαία στιγμή στο θρησκευτικό και λαϊκό εορτολόγιο

Published

on

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Μοιράσου το αρθρο!

Το Πάσχα σηματοδοτεί για τη φύση και την κοινότητα το πέρασμα από την άνοιξη στο θέρος.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

«Η λέξη Πάσχα ετυμολογικά ανάγεται στην εβραϊκή λέξη πέσαχ που σημαίνει πέρασμα και που στη θρησκευτική μυθολογία αναφέρεται στην περιπετειώδη διαφυγή των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο προς τη Γη της Επαγγελίας υπό το θαυματοποιό περαματάρη ηγέτη τους Μωυσή. Πολλά στοιχεία από την εβραϊκή θρησκευτική παράδοση έχουν μετακενωθεί στη χριστιανική τελετουργία: ένα από αυτά είναι και η ονομασία της πιο φορτισμένης για τη χριστιανική Ορθοδοξία γιορτής, τα εξιστορούμενα της οποίας έλαβαν χώρα κατά την περίοδο του εορτασμού του εβραϊκού Πέσαχ στα κατεχόμενα σήμερα εδάφη της πολύπαθης Παλαιστίνης» επισημαίνει η εθνολόγος – λαογράφος και προϊσταμένη Τμήματος Συλλογών, Έρευνας και Τεκμηρίωσης Λαϊκής Τέχνης του Μουσείου Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, Παναγιώτα Ανδριανοπούλου.

Το Πάσχα για τους μετακινούμενους κτηνοτρόφους σηματοδοτούσε το πέρασμα από τα χειμαδιά στα ορεινά βοσκοτόπια και για τους μετακινούμενους μαστόρους των προβιομηχανικών συντεχνιών τη μετακίνηση από την πατρίδα στους τόπους προσωρινής εργασίας τους.

«Η σύμπτωση με την άνοιξη γέννησε συμβολικές αντιστοιχίες ανάστασης, αναγέννησης, αναβλάστησης που αποτυπώνονται στις ιερουργίες του Θείου Δράματος και στην εθιμολογία της Μεγάλης Εβδομάδας. Η Ανάσταση του Χριστού μεταφέρει στο εκκλησιαστικό πλαίσιο την αναγέννηση της φύσης μετά το σιωπηλό και κρύο αλλά τόσο δημιουργικό χειμώνα. Δεν είναι τυχαίο που το κόκκινο αυγό στερεοτυπικά παραπέμπει στο Πάσχα: το αυγό είναι σύμβολο αιώνιας ανάπλασης. Βάφεται κόκκινο όπως το αίμα του θείου μαρτυρίου αλλά και κάθε προσπάθεια «για να γυρίσει ο τροχός»» εξηγεί η Παναγιώτα Ανδριανοπούλου και συνεχίζει:

«Με τα χρόνια τα αυγά βάφτηκαν κόκκινα σε κρεμυδόφυλλα ή βαφή Ανατολή, στολίστηκαν με χαλκομανίες και αυτοκόλλητα για να φτάσουν να γίνουν νεωτερικά πολύχρωμα με αντιτοξικές βαφές. Παλιότερα τα κόκκινα αυγά διαβάζονταν κατά τη λειτουργία της Ανάστασης και με αυτά οι εκκλησιαζόμενοι σχημάτιζαν το Χριστός Ανέστη, σήμερα αρκούμαστε στο να ξαναγίνουμε παιδιά τσουγκρίζοντάς τα στο πασχαλινό τραπέζι».

Το τσούγκρισμα των αυγών όμως παραπέμπει και σε ένα άλλο ισχυρό συμβολικό στοιχείο του Πάσχα, αυτό του κρότου για να φύγει ο θάνατος και να πανηγυρίσει η ζωή.

«Στο δημόσιο χώρο οι κρότοι είναι ηχηρότεροι με κωδωνοκρουσίες, αναστάσιμα βεγγαλικά ή πυροβολισμούς. Παλιότερα, με χτύπημα των ποδιών στο στασίδι στην εκκλησία, και ακόμη και σήμερα με θραύση αγγείων στην Κέρκυρα, ρουκετοπόλεμο στο Βροντάδο της Χίου και σαϊτοπόλεμο στην Καλαμάτα. Την ελπίδα που έρχεται συμβολίζει άλλωστε και το εξαγνιστικό φως και η φωτιά, από τις λαμπάδες, δώρα του νονού προς τον αναδεξιμιό ή παλιότερα δώρο αρραβωνιασμένων, μέχρι τα αερόστατα Λεωνιδίου, ή τις φωτιές που ανάβουν στα υψώματα των βουνών στα Άγραφα. Η προσπάθεια, συχνά παιγνιώδης και ανταγωνιστική, να κρατηθεί μέχρι το σπίτι αναμμένο το αναστάσιμο φως και να ανάψει με αυτό το καντηλάκι ή έστω ένα ρεσώ, διατηρεί την πίστη στη δύναμη του φωτός που δόθηκε ταυτόχρονα σε όλη την κοινότητα» τονίζει η εθνολόγος – λαογράφος και συμπληρώνει:

«Σε μια εποχή που ο επιθετικός προσδιορισμός «παραδοσιακός,-ή,-ό,-ά» προσδίδει τη δέουσα ιδιαιτερότητα στην εμπορικότητα μιας σειράς προϊόντων, από τοπικά ζυμαρικά μέχρι…ξυλοκάρβουνα, το Πάσχα, παραδοσιακό ή μετα-παραδοσιακό και παρόλες τις μεταμοντέρνες ενστάσεις περί των διατροφικών του συνηθειών, εξακολουθεί να αποτελεί συνεκτικό ορόσημο, με τη διαλεκτική του ακροβασία ανάμεσα στο θάνατο και τη ζωή, το γλέντι της ελπίδας και το ξόρκι του κακού. Και μόνο το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια με την πανδημία ο αποκλεισμός και η κοινωνική αποστασιοποίηση βάρυναν πολύ περισσότερο τις ημέρες του Πάσχα με την απαγόρευση μετακίνησης ακόμη και στους τόπους καταγωγής, δείχνει την άμεση σύνδεση που αυτόματα ανακαλείται ακόμη και στις μέρες μας: Πάσχα στο χωριό. Και βέβαια όπως αλλάζουν οι εποχές αλλάζουν και οι αναφορές των κοινοτήτων, οπότε μιλάμε πλέον όχι μόνο για κοινότητες καταγωγής, αλλά και για (συχνά φαντασιακές ή εφήμερες) εθιμικές ή συλλογικές κοινότητες, όπου όμως ο τόπος με τις εθιμικές του συμπεριφορές είναι το σημείο αναφοράς. Η επιστροφή στον τόπο καταγωγής άλλοτε, σήμερα συχνά στον τόπο επιλογής ή νοσταλγίας, ενδυναμώνει την έννοια της κοινότητας, τη διαγενεακή επικοινωνία, το δέσιμο με την μικρή πατρίδα και τη μικρή ιστορία των ανθρώπων κάθε τόπου».

Η Κυριακή του Πάσχα συνυφαίνεται με το γλέντι, τόσο σε οικογενειακό όσο και σε κοινοτικό επίπεδο.

«Έτσι, μετά τη Δεύτερη Ανάσταση την Κυριακή το απομεσήμερο αρχίζουν οι τρανοί τελετουργικοί χοροί, με συμμετοχή όλης της κοινότητας, στα χωριά της Δυτικής Μακεδονίας, με αυστηρή σειρά ηλικίας και φύλου. Θα ήταν λάθος να αποκόψουμε το Πάσχα από τα εθιμικά δρώμενα και τις τελετουργίες που κλιμακώνονται με τις μαγικές δοξασίες της Πρωτομαγιάς και τα πανηγύρια του Άη Κωνσταντίνου και της Αγιαλένης, ολοκληρώνοντας έτσι την λατρευτική σήμανση της άνοιξης και την είσοδο στην θερμή επικράτεια του καλοκαιριού. Το Πάσχα, ή αλλιώς η Πασχαλιά, η Λαμπρή, η Λαμπροφόρα, η Καλολόγος, είναι κορυφαία στιγμή στο επίσημο θρησκευτικό και λαϊκό εορτολόγιο. Η λαοφιλία της συνδέεται με τη δια-χρονική, δια-θρησκευτική και δια-πολιτισμική στρωματογραφία της: το Ορθόδοξο Πάσχα έχει ενσωματώσει μνήμες από λαϊκές παγανιστικές και ανιμιστικές τελετουργίες, από την εποχή που ο άνθρωπος λάτρευε τις φυσικές δυνάμεις φοβούμενος την υπερφυσική απειλή. Ο θρήνος της Δήμητρας συναντά αυτόν των Μυροφόρων και η επιστροφή της Περσεφόνης τον αναστημένο Χριστό, από μια αταβιστική ανάγκη του ανθρώπου να ελπίζει, να βλέπει τη γη και τους κόπους να καρπίζουν, να γλεντά ξορκίζοντας το θάνατο» τονίζει η Π. Ανδριανοπούλου.

Η Δευτέρα του Πάσχα είναι επίσης γιορτάσιμη μέρα. «Δεν είναι τυχαίος ο εορτασμός του δρακοκτόνου καβαλάρη Άη-Γιώργη τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, όταν η 23η Απριλίου συνέπιπτε με τη Σαρακοστή. Η γιορτή του Άη-Γιωργιού από μόνη της ήταν ένα σημαντικό σύνορο χρόνου για τις παραδοσιακές κοινωνίες. Προστάτης των αγροτοκτηνοτροφικών πληθυσμών, η γιορτή του σήμαινε την αρχή της στράτας, ειδικά των σαρακατσαναίων τσελιγκάδων, από τα χειμαδιά στα βουνίσια βοσκοτόπια. Τώρα άρχιζαν οι μετακινήσεις για επαγγελματικούς λόγους, ενώ αυτή την ημέρα επισφραγίζονταν και συμφωνίες για αγροτικές εργασίες. Έχει όμως ο Άη-Γιώργης άλλη μια ιδιότητα ζωτική για τις παραδοσιακές – και όχι μόνο- κοινότητες: είναι ο προστάτης των νερών. Ως δρακοκτόνος καβαλάρης άφησε το νερό να ξανακυλήσει ζωοφόρο, σύμφωνα με το θρύλο όπως επιζεί πίσω από τα λιτανευτικά προσκυνηματικά έθιμα του Αγίου Γεωργίου στη Νεστάνη και τα Δολιανά Αρκαδίας. Προς τιμήν του καβαλάρη αγίου αλλού οργανώνονται αθλητικοί αγώνες και ιπποδρομίες, όπως στην Αράχωβα Φωκίδας» εξιστορεί η προϊσταμένη του Τμήματος Συλλογών, Έρευνας και Τεκμηρίωσης Λαϊκής Τέχνης του Μουσείου Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού.

Η Τρίτη του Πάσχα είναι επίσης μέρα τρανών κοινοτικών χορών, όπως ο χορός της Τράτας στα Μέγαρα Αττικής στην κεντρική πλατεία της πόλης, με έντονα στοιχεία διατήρησης της τοπικής ταυτότητας. Επίσης, διασώζεται ο χορός του κυρ-Βοριά στην Κάρυστο της Εύβοιας, που ξόρκιζε τους ανέμους. Από την Τερπνή Σερρών μέχρι το Μενίδι της Αττικής, και από τη Μέστη Έβρου μέχρι τη μονή Δοβρά στην Ημαθία την Παρασκευή μετά το Πάσχα γιορτάζεται η Ζωοδόχος Πηγή με ημερήσια πανηγύρια, τα οποία ξεκινούν μετά το τέλος της λειτουργίας, στους περίβολους ή στα χοροστάσια εκκλησιών και ξωκλησιών.

(Πηγή πληροφοριών: ΑΠΕ – ΜΠΕ)

https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v10.0&appId=723998868044315&autoLogAppEvents=1

Περισσότερα Εδω

Facebook

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Google News

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΕΛΛΑΔΑ

Αρκούδα βγήκε βόλτα στη Φλώρινα – Την «πήραν» στο κυνήγι αδέσποτα σκυλιά

Published

on

By

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Μοιράσου το αρθρο!

Σκυλιά κυνηγούν μια αρκούδα σε κατοικημένη περιοχή της πόλης

Αρκούδα «κατέβηκε» μεταμεσονύκτιες ώρες στην πόλη της Φλώρινας από το βουνό, ωστόσο τα αδέσποτα της περιοχής την ανάγκασαν να κατευθυνθεί άμεσα στο δάσος.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ο υπεύθυνος επικοινωνίας του «Αρκτούρου», Πάνος Στεφάνου εξηγεί τον λόγο που επισκέπτονται αυτή την περίοδο κατοικημένες περιοχές.
«Αυτό το διάστημα είναι η περίοδος αναπαραγωγής για τις αρκούδες, οπότε η κινητικότητα είναι σίγουρα αυξημένη. Ο βασικός λόγος για να βρεθεί σε μια κατοικημένη περιοχή είναι το φαγητό. Η αναπαραγωγική περίοδος προϋποθέτει για τις αρκούδες και αυξημένες διατροφικές ανάγκες» αναφέρει στο GRTimes.gr ο κ. Στεφάνου.

Όπως θα δείτε στα παρακάτω βίντεο η αρκούδα τρέχει μέσα στην πόλη της Φλώρινας σαν κάτι να την ανησυχεί, ενώ στο επόμενο βίντεο φαίνεται ότι αδέσποτα σκυλιά της περιοχής την κυνηγούν, με αποτέλεσμα να τραπεί σε φυγή.

Επιπλέον, ο κ. Στεφάνου συμπληρώνει ότι εκτός από την εύρεση τροφής, μπορεί η αρκούδα να έχει μετακινηθεί, λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού. «Η συγκεκριμένη μπορεί να μην είχε ζωτικό χώρο, διότι υπήρχαν πιο μεγάλες από αυτή, με αποτέλεσμα να αναζητήσει άλλο μέρος κι έτσι να «κατέβει» στην πόλη της Φλώρινας. Όμως, να τονίσουμε στους πολίτες ότι είναι απλά ένα πέρασμα του ζώου και δεν υπάρχει προθυμία εγκατάστασης. Έχει συμβεί στο παρελθόν κι άλλες φορές και είναι πολύ πιθανό να επαναληφθεί».

https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v10.0&appId=723998868044315&autoLogAppEvents=1

Περισσότερα Εδω

Facebook

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Google News

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Μιχαηλίδου: Καμία δομή παιδικής προστασίας δεν κλείνει αλλά καμία δεν θα μείνει χωρίς κανόνες

Published

on

By

Whats App

Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Μοιράσου το αρθρο!

«Καμία δομή παιδικής προστασίας δεν κλείνει, καμία όμως δεν θα μείνει χωρίς κανόνες», δήλωσε χθες Τρίτη η υφυπουργός Εργασίας αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Δόμνα Μιχαηλίδου (φωτογραφία, επάνω, από Eurokinissi/Γιώργος Κονταρίνης) μετά τη συνάντηση που είχε με φορείς παιδικής προστασίας.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αυστηρές προδιαγραφές

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης τονίστηκε η σημασία θέσπισης κοινού ρυθμιστικού πλαισίου για τις Μονάδες Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας Ιδιωτικού Δικαίου (ΜοΠΠ), που ορίζει αυστηρές προδιαγραφές και σαφή κριτήρια ίδρυσης και λειτουργίας τους.

Σύμφωνα με την κυρία Μιχαηλίδου, η υπουργική απόφαση επιδιώκει δύο κύριους σκοπούς: πρώτο, τη ρύθμιση της λειτουργίας, της στελέχωσης, των κτιριακών προδιαγραφών, του ελέγχου και των εν συνόλω παρεχόμενων υπηρεσιών, ώστε η φροντίδα των παιδιών εντός δομών να είναι η βέλτιστη δυνατή.

Και δεύτερο, η λειτουργία των δομών να είναι προσανατολισμένη στον σκοπό της εύρεσης κατάλληλης οικογένειας για κάθε παιδί.
Ακόμη, η υφυπουργός Εργασίας υπογράμμισε ότι το τελικό περιεχόμενο της υπουργικής απόφασης που ορίζει τις προδιαγραφές ίδρυσης και λειτουργίας των ΜοΠΠ από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα διαμορφώθηκε μετά τη δημόσια διαβούλευση στην οποία συμμετείχαν οι φορείς παιδικής προστασίας.

Οπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, όλες οι απόψεις που κατατέθηκαν αξιολογήθηκαν και πολλές από αυτές υιοθετήθηκαν, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των δομών, η βέλτιστη παροχή υπηρεσιών στα παιδιά, η σωστή στελέχωσή τους με κατάλληλο προσωπικό (κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, φροντιστές, κ.ά.) και η ταχύτερη δυνατή αποϊδρυματοποίηση όλων των παιδιών.

Η κυρία Μιχαηλίδου ανέφερε ότι για όλες τις δομές προβλέπεται μεταβατική περίοδος ενός έτους, ώστε να καταφέρουν να προσαρμοστούν στις προϋποθέσεις λειτουργίας που ορίζονται και διαβεβαίωσε ότι το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα στηρίξει κάθε προσπάθειά τους προς αυτήν την κατεύθυνση.

Οι φορείς

Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας του Πανελλήνιου Δικτύου Πιστοποιημένων Φορέων Παρόχων Υπηρεσιών στα Ατομα με Αναπηρία Γιώργος Παπαδάκης τάχθηκε υπέρ της θέσπισης προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας Μονάδων Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, και σημείωσε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό το μεταβατικό στάδιο προσαρμογής.

Η Ειδική Παιδικής Προστασίας στο γραφείο της Unicef στην Ελλάδα Μαριέλλα Μιχαηλίδου δήλωσε ότι για τη Unicef, το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι σημαντικό βήμα και δικλείδα ασφάλειας για την προστασία των παιδιών τα οποία παραμένουν στην ιδρυματική φροντίδα, μέχρις ότου ολοκληρωθεί η μεταρρύθμιση του συστήματος παιδικής προστασίας.

«Ο στόχος είναι η αποϊδρυματοποίηση» ανέφερε η Μαριέλλα Μιχαηλίδου.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία Ιωάννης Μοσχολιός χαρακτήρισε θετική εξέλιξη τη θέσπιση ενιαίου πλαισίου προδιαγραφών για τις ΜοΠΠ που λειτουργούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, «προκειμένου να υπάρχει έλεγχος και να εξασφαλίζεται αξιοπρεπής διαβίωση όχι μόνο στα παιδιά με αναπηρία, αλλά και σε όλα τα παιδιά που διαβιούν σε αυτά τα ιδρύματα».

Ο κ. Μοσχολιός τόνισε την ανάγκη να υπάρξει συμπεριληπτική αντιμετώπιση, εξηγώντας ότι τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου πρέπει να διέπονται από τους ίδιους κανόνες.

Πηγή: ΑΠΕ

https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v10.0&appId=723998868044315&autoLogAppEvents=1

Περισσότερα Εδω

Facebook

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Google News

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Continue Reading
Advertisement

Μπείτε στην ομάδα μας στο Discord και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Μπείτε στην ομάδα μας στο Telegram και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Advertisement
Advertisement

Εγγραφείτε στο Ενημερωτικό Δελτίο μας

Διατηρούμε τα δεδομένα σας ιδιωτικά και μοιράζεστε τα δεδομένα σας μόνο με τρίτα μέρη που καθιστούν δυνατή αυτή την υπηρεσία. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου μας.
ΕΛΛΑΔΑ2 λεπτά ago

Αρκούδα βγήκε βόλτα στη Φλώρινα – Την «πήραν» στο κυνήγι αδέσποτα σκυλιά

ΕΛΛΑΔΑ21 λεπτά ago

Μιχαηλίδου: Καμία δομή παιδικής προστασίας δεν κλείνει αλλά καμία δεν θα μείνει χωρίς κανόνες

VIDEO38 λεπτά ago

Η προπονήτρια του Ολυμπιακός Βόλου στο Μπάσκετ Ελένη Παπαθανασίου στο Δελτίο Ειδήσεων του Astra

ΕΛΛΑΔΑ40 λεπτά ago

Αυτές είναι οι πιο καθαρές παραλίες της Αττικής

ΚΟΣΜΟΣ48 λεπτά ago

Ρωσία: «Είμαστε σε πλήρη απομόνωση» είπε αναλυτής στην κρατική τηλεόραση – Πώς επιχείρησε να το «σώσει» η παρουσιάστρια

ΕΛΛΑΔΑ60 λεπτά ago

Δίκη Φιλιππίδη: Η κατάθεση της γυναίκας που τον κατηγορεί για απόπειρα βιασμού το 2010

OIKONOMIA1 ώρα ago

ΕΚΤ: Το ολλανδικό γεράκι θέλει αύξηση των επιτοκίων κατά 0,50%

ΚΟΣΜΟΣ1 ώρα ago

Ρωσία: «Η Ουκρανία έχει πρακτικά αποσυρθεί από τις ειρηνευτικές συνομιλίες» λέει ο αναπληρωτής ΥΠΕΞ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ1 ώρα ago

Τουρκία: Οργή για την αποθέωση του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Κογκρέσο

ΕΛΛΑΔΑ1 ώρα ago

Αυτοκτονία 14χρονου: Αναπάντητα ερωτήματα για το θάνατό του – Τι λένε συμμαθητές και γονείς

Δημοφιλή