Τη δική του εξήγηση γιατί η μείωση του φόρου στα καύσιμα δεν θα ωφελούσε τα φτωχά νοικοκυριά δίνει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, προκαλώντας ομολογουμένως αντιδράσεις, αφού κύριο επιχείρημα είναι ότι οι φτωχοί δεν έχουν αυτοκίνητο.

«Ο φόρος στα καύσιμα είναι ένας αντιστρόφως προοδευτικός φόρος» απάντησε, μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1, ο Θεόδωρος Σκυλακάκης ερωτηθείς εάν θα ήταν δυνατή προσωρινή μείωση του φόρου στα καύσιμα.

Viber

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Η μείωση του, σημείωσε, «θα ήταν ένας αντίστροφος φόρος δηλαδή τα πιο φτωχά νοικοκυριά τα καύσιμα τα χρησιμοποιούν πολύ πιο λίγο γιατί δεν έχουν αυτοκίνητο, ο βαρύς φόρος στα καύσιμα είναι στη βενζίνη, και είναι τεράστιος φόρος, αλλά τα φτωχά νοικοκυριά δεν έχουν αυτοκίνητο. Το μεγαλύτερο κομμάτι των συνταξιούχων, πάρα πολλοί άνεργοι δεν έχουν επίσης»

» Αυτοί δε που έχουν δύο ή τρία αυτοκίνητα που δεν τους λες και τους φτωχούς της κοινωνίας θα ωφεληθούν περισσότερο, οπότε να κάνουμε μια μείωση φόρου που θα ωφελεί κατά κύριο λόγο τους πιο πλούσιους και θα αφήνει απροστάτευτους τους πιο φτωχότερους φαίνεται παράλογο ιδίως όταν έχουμε κάνει διπλασιασμό του επιδόματος θέρμανσης» ολοκλήρωσε τη σκέψη του ο κ. Σκυλακάκης.

Η «ανάγνωση» αυτή του κ. Σκυλακάκη σχετικά με τα περιουσιακά στοιχεία των φτωχών και την μειωμένη επίδραση στη τσέπη τους πιθανής μείωσης του φόρου δεν έμεινε ασχολίαστη από την αξιωματική αντιπολίτευση, άλλωστε ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά μετ’ επιτάσεις μείωση του ειδικού φόρου στα καύσιμα, αλλά και από το ΚΙΝΑΛ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει μάλιστα λόγο για εμπαιγμό της κυβέρνησης και «δούλεμα» προς τις μεσαίες και κατώτερες οικονομικά τάξεις, με τον εκπρόσωπο Τύπου Νάσο Ηλιόπουλο σε μια φανερά ειρωνική ανάρτηση και συνδυάζοντας τις δηλώσεις του υπουργού με τις σημερινές ανακοινώσεις για μείωση του ΕΝΦΙΑ, να σημειώνει ότι «Ο Σκυλακάκης μας ενημέρωσε ότι δεν μειώνουν τους φόρους στα καύσιμα, γιατί δεν θέλουν να ευνοήσουν τους πλούσιους. Αυτούς που «τιμώρησαν» με τη κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας».

Στο ίδιο πνεύμα το ΚΙΝΑΛ, σημειώνει ότι «Την ίδια ημέρα που ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών ανακοινώνουν πως υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για φοροαπαλλαγές στη μεγάλη ακίνητη περιουσία, χωρίς μάλιστα να έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2022, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Σκυλακάκης δηλώνει πως είναι αντιλαϊκό μέτρο η προσωρινή μείωση των φόρων στα καύσιμα» για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι «οι προτεραιότητές τους είναι ξεκάθαρες».

Αμηχανία και απουσία σχεδίου από τον ΣΥΡΙΖΑ

Από την πλευρά του ο κ. Σκυλακάκης κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ για «αμηχανία και απουσία σχεδίου», τονίζοντας πως «παρά τις κρίσεις η κυβέρνηση συνεχίζει να είναι ισχυρή».

Ο κ. Σκυλακάκης εκτίμησε ότι στην ουσία ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει εκλογές και ακολουθεί μια στρατηγική για να αντιμετωπίσει τα εσωκομματικά του προβλήματα.

Δίνοντας δε μια άλλη διάσταση σημείωσε πως «η απλή αναλογική δημιουργεί μια αστάθεια που θα έχει βλαπτικές οικονομικές συνέπειες».

Οι οικονομικές επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης

Αναφορικά με την ενεργειακή κρίση, τόνισε ότι η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου οδηγεί σε άμεση μείωση ύψους 600 εκατομμυρίων ευρώ του ΑΕΠ και αντίστοιχα του εθνικού μας εισοδήματος.

Εκτίμησε δε πως αν δεν υπάρξει μια μείζονα παγκόσμια κρίση, η τιμή του φυσικού αερίου θα μειωθεί και θα επανέλθει σε κάτι διαχειρίσιμο που θα απορροφήσει η οικονομία και στη συνέχεια θα υπάρξει αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.

Επιπλέον, ο κ. Σκυλακάκης τόνισε πως το ηλεκτρικό ρεύμα έχει χαμηλό φόρο και οι παρεμβάσεις είναι μεγαλύτερες από 6% που είναι ο φόρος.

Πρόσθεσε μάλιστα πως οι αυξήσεις στα καύσιμα είναι προσωρινές και τις απέδωσε στην κρίση στην Ουκρανία.

Η ευκαιρία με το Ταμείο Ανάκαμψης

Αναφερθείς στο Ταμείο Ανάκαμψης σημείωσε πως θα γίνουν αναπλάσεις με αναπτυξιακό πρόσημο και μεγάλα πακέτα επιδοτήσεων, όπως η ψηφιακή αναβάθμιση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Αποκάλυψε, δε, ότι το πακέτο για την Πολιτική Προστασία είναι πολύ μεγάλο και ότι χρήματα που έρχονται, θα μπαίνουν κατευθείαν στην μάχη.

Αναφορικά με το πρόγραμμα Τρίτση και την τοπική αυτοδιοίκηση, κάλεσε τους δημάρχους να τα αξιοποιήσουν με τρόπο που να ενισχύσει την ανθεκτικότητα των δήμων.

Αναφορικά με τον Τουρισμό, εμφανίστηκε αισιόδοξος λέγοντας ότι θα κινηθεί πάνω από 80% που είναι η πρόβλεψη του προϋπολογισμού.

Όλη η συνέντευξη του κ. Σκυλακάκη στα Παραπολιτικά 90,1

O αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:

⇒ Για το αν η αντιπολιτευτική τακτική του ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει να βάλει τη χώρα σε μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο και αν αυτό επηρεάζει την πολιτική σταθερότητα:

Αυτό θα συνέβαινε μόνο αν η κυβέρνηση παρασυρόταν σε μια τέτοια ολισθηρή ατραπό. Κατά τη γνώμη μου από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ δεν υπάρχει σχέδιο αντίθετα υπάρχει μια τεράστια αμηχανία.

Μια αμηχανία που οφείλεται στο γεγονός ότι σε μια στιγμή που θα έπρεπε η κυβέρνηση να είναι στη χειρότερη δυνατή θέση – ξέρετε λίγο μετά τα μέσα της τετραετίας οι κυβερνήσεις παγκοσμίως ειναι πιο αδύνατες ειδικά αν αντιμετωπίζουν τεράστιες εξωγενείς κρίσεις όπως η δική μας- παρόλα αυτά ο ΣΥΡΙΖΑ είναι μακράν πίσω στις δημοσκοπήσεις κι ας φωνάζει για αυτές, και απειλείται η θέση του ως κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Υπάρχει ένα ρητό που λεει «αν δεν ξέρεις τι να κάνεις, κάνεις αυτό που ξέρεις». Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ξέρει τι να κάνει και κάνει αυτό που ξέρει δηλαδή φωνάζει, κάνει μια ακραία πολιτική, εν πολλοίς τοξική με ύβρεις και όλα αυτά γιατί αυτό ξέρει να κάνει. Αυτό έκανε μια φορά πετυχημένα γιατί συνέβαινε μια τεράστια κρίση στη χώρα το ’12 και μπόρεσε να επωφεληθεί αλλά δεν είναι κάθε μέρα τ’ Αι –Γιαννιού.

Η στάση του κ. Τσίπρα δεν είναι γιατί θέλει εκλογές, η στάση του κ. Τσίπρα είναι γιατί έχει τεράστια εσωκομματικά προβλήματα και επειδή έχει τεράστια εσωκομματικά προβλήματα και αυτή τη στρατηγική αμηχανία, κάνει αυτό που ξέρει, δεν ξέρει να κάνει και κάτι άλλο.

Εμείς αν ακολουθήσουμε μια αδύναμη αντιπολίτευση και τα δικά της προβλήματα αν το κάναμε θα ήμασταν άξιοι της μοίρας μας δηλαδή θα ήταν τεράστιο πολιτικό λάθος.

Οι κυβερνήσεις είναι εκεί για να δρουν και να επιχειρούν άμεσα με τους πολίτες, αυτό είναι το μεγάλο τους πλεονέκτημα. Ότι μπορούν να κάνουν, εφόσον δουλεύουν καλά, τη ζωή των ανθρώπων καλύτερη, αυτό είναι το στοίχημα για μια κυβέρνηση, εκεί βρίσκονται και οι αποτυχίες και εκεί πρέπει να βρει και επιτυχίες.

Η οικονομία μπαίνει σε μια πολύ καλύτερη περίοδο και η κυβέρνηση δεν εχει κανένα λόγο σε μια περίοδο που θα φύγει η πανδημία και θα αναπτυχτεί ταχύτατα η οικονομία να μην περιμένει και να κάνει τις εκλογές στην ώρα τους. Πόσο μάλλον που έχουμε και την περιπέτεια της απλής αναλογικής μπροστά μας που δημιουργεί μια αστάθεια από τη φύση της και συνεπώς δεν θα ήθελες με κανένα τρόπο να πολλαπλασιάσεις αυτή την αστάθεια που έχει πολύ βλαπτικές οικονομικές συνέπειες .

Για την ενεργειακή κρίση: Έχει δύο πτυχές αυτή η υπόθεση, η μια πτυχή είναι ότι όταν αυξάνονται διεθνή αγαθά που κατά κύριο λόγο δεν παράγονται στην Ελλάδα το ΑΕΠ μας μειώνεται. Όταν δηλαδή το φυσικό αέριο αυξάνεται κατά 10 € εμείς που ξοδεύουμε ένα μεγάλο όγκο φυσικού αερίου για ηλεκτρισμό κυρίως και αρκετά λιγότερο για θέρμανση χάνουμε 600 εκατ.€ όλοι.

Τα χάνουμε με την αύξηση των λογαριασμών του ρεύματος ένα κομμάτι της απώλειας αυτής το κάνει πιο ελαφρό η κυβέρνηση παρεμβαίνοντας αλλά η δυνατότητα να παρέμβεις και να μηδενίσεις μια μείωση του εθνικού πλούτου δεν υπάρχει, διότι μειώθηκε ο εθνικός πλούτος όταν αγοράζεις κάτι ακριβότερα απ’ έξω.

Για τα νοικοκυριά: Για αυτό και η κυβέρνηση παρεμβαίνει, τώρα παρεμβαίνει και στις επιχειρήσεις μειώνοντας στο 50% την αύξηση που μας έρχεται διεθνώς, αλλά η πρόβλεψη ότι θα είναι η ίδια πίεση με αυτή που νοιώσαμε τους τελευταίους μήνες και στο προβλεπτό μέλλον είναι μια πρόβλεψη παρακινδυνευμένη, γιατί υπάρχει μια αβεβαιότητα, που οι αγορές έχουν προεξοφλήσει στο φυσικό αέριο, που είναι η Ουκρανία, η οποία με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα τελείωσει.

Θα δούμε τι θα συμβεί αλλά αν δεν έχουμε μια μείζονα διεθνή κρίση πρόσθετη με μαθηματική βεβαιότητα θα μειωθεί το φυσικό αέριο, δεν θα επανέλθει κατά τη γνώμη μου στο μεσοπρόθεσμο διάστημα στα προ της κρίσης επίπεδα, αλλά θα παει σε κάτι πολύ πιο διαχειρίσιμο που θα το απορροφήσει η οικονομία χωρίς δυσκολία και ταυτόχρονα καθώς θα αποκλιμακώνονται οι τιμές των ναύλων και κάποιων άλλων αγαθών που είχαν πάει στα ουράνια λόγω της πανδημίας θα έχουμε μια αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.

Αν αυτή θα είναι σε δύο μήνες ή σε τέσσερις μήνες δεν μπορώ να σας πω αλλά η εκτίμηση η διεθνής είναι ότι φέτος θα έχουμε έναν υψηλότερο πληθωρισμό ο οποίος θα αρχίσει να μειώνεται καθώς θα περνάμε στο δεύτερο μέρος του έτους και προφανώς θα μειωθεί στη συνέχεια και το ’23 και θα έχουμε και μείωση τιμών.

Δεν θα έχουμε μόνο αποκλιμάκωση πληθωρισμού θα έχουμε σε κάποιους τομείς και μείωση τιμών γιατί είχαν αυξηθεί υπερβολικά και αυτό είναι ένας λόγος να περιμένουμε να αναπτυχθεί η οικονομία και να μην βιαζόμαστε.

⇒ Για το αν θα μπορούσε να υπάρξει μια προσωρινή μείωση του φόρου στα καύσιμα ή στην ενέργεια: Το ηλεκτρικό το οποίο είναι αυτό που κυρίως ανεβαίνει έχει πάρα πολύ χαμηλό φόρο, έχει 6%. Οι παρεμβάσεις που κάνουμε στο ηλεκτρικό είναι πολύ μεγαλύτερες από το 6% και ούτε μπορούμε να πάμε σε μηδενική φορολογία στον ηλεκτρισμό, δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα.

Τα καύσιμα δεν έχουν αυξηθεί με τον ίδιο τρόπο που έχει αυξηθεί το φυσικό αέριο, τα καύσιμα έχουν επανέλθει περίπου στο ‘19 ή λίγο παραπάνω. Είναι τιμές που τις είχαμε ξανά το ’12-’13 και είναι μια τιμή που είναι περίπου 7-10% πάνω από την τιμή του ‘19 και κατά τη γνώμη μου είναι προσωρινή γιατί και αυτό οφείλεται στην ιστορία της Ουκρανίας.

Το κυριότερο όμως είναι ότι ο φόρος στα καύσιμα είναι ένας αντιστρόφως προοδευτικός φόρος, η μείωση του θα ήταν ένας αντίστροφος φόρος δηλαδή τα πιο φτωχά νοικοκυριά τα καύσιμα τα χρησιμοποιούν πολύ πιο λίγο γιατί δεν έχουν αυτοκίνητο, ο βαρύς φόρος στα καύσιμα είναι στη βενζίνη, αυτοί δε που έχουν δύο ή τρία αυτοκίνητα που δεν τους λες και τους φτωχούς της κοινωνίας θα ωφεληθούν περισσότερο, οπότε να κάνουμε μια μείωση φόρου που θα ωφελεί κατά κύριο λόγο τους πιο πλούσιους και θα αφήνει απροστάτευτους τους πιο φτωχότερους φαίνεται παράλογο ιδίως όταν έχουμε κάνει διπλασιασμό του επιδόματος θέρμανσης.

Για το Ταμείο Ανάκαμψης: Έχουμε ένα σημαντικό εργαλείο το οποίο ήδη έχει αρχίσει και ενεργοποιείται. Για παράδειγμα σήμερα παρουσιάζει η κα Κεραμέως τη δυνατότητα που δίνουμε τους εκπαιδευτικούς να αποκτήσουν τη δική τους συσκευή που να τη χρησιμοποιούν και στο σπίτι και στο σχολείο όπως απέκτησαν οι μαθητές με χρήματα του ταμείου Ανάκαμψης, και βέβαια αυτές οι συσκευές θα είναι μαζί με ένα application που θα επιτρέπει την ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ μαθητών και καθηγητών.

Έχουμε τις αστικές αναπλάσεις, ξεκινάμε από το παραλιακό μέτωπο, από τον Πειραιά και μετά πηγαίνουμε μέχρι τη Βουλιαγμένη, ένα έργο που θα αναβαθμίσει ένα κομμάτι της Αθήνας που ήδη είναι κέντρο ανάπτυξης. Έχουμε πάρα πολλές τέτοιες αστικές αναπλάσεις και στη Θεσσαλονίκη και στην Πάτρα και σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας με κυρίως αναπτυξιακό πρόσημο που θα αυξήσουν στην πραγματικότητα όχι μόνο την ποιότητα ζωής αλλά και την αξία πολλών χιλιάδων ακινήτων.

Και βεβαίως έχουμε και μεγάλα πακέτα ιδιωτικών επιδοτήσεων τόσο για τους μικρομεσαίους που δίνουμε επιδοτήσεις, θα ανοίξει το πακέτο σε λίγο για την ψηφιακή αναβάθμιση των μικρομεσαίων και αμέσως μετά για το εξοικονομώ και την ενεργειακή παραγωγή των μικρομεσαίων. Ανοίγει τώρα το πακέτο για τον αγροτοδιατροφικό τομέα και βεβαίως έχουμε το μεγάλο εργαλείο των δανείων που είναι για κάθε είδους επιχειρήσεων αν θέλουν να στραφούν στην πράσινη μετάβαση, στην ψηφιακή αναβάθμιση, την εξωστρέφεια και την έρευνα και ανάπτυξη.

Για την πολιτική προστασία: Για την πολιτική Προστασία το πακέτο είναι πολύ μεγάλο όμως οι διαδικασίες θα πάρουν δύο με τρία χρόνια. Διαγωνισμοί, κατασκευές, μηχανήματα, συντονισμός όλων των συστημάτων θέλει δύο με τρία χρόνια. Ενδιαμέσως πρέπει ότι παραλαμβάνεται να μπαίνει στη μάχη πάρα πολύ γρήγορα και πρέπει και ο συντονισμός και η προβλεπτικότητα να βελτιωθεί.

Σε ότι αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση έχει σημασία τα πρόγραμματα Τρίτση να έρθουν οι δήμοι και να βάλουν τις υποδομές με την έννοια να μην κάνουν πράγματα με μικρή αποτελεσματικότητα που είναι ψηφοθηρικά αλλά να σκεφτούν ότι μπαίνουμε σε μια περίοδο μακρόχρονης κλιματικής κρίσης και θα συμβαίνουν αυτά τα φαινόμενα συνεχώς και πρέπει να προετοιμαστούν.

Και τέλος πρέπει να προετοιμαστεί και ο ιδιωτικός τομέας, έχουμε αυτή τη στιγμή τα τεράστια εξοικονομώ που βγαίνουν και για τις επιχειρήσεις και για τα νοικοκυριά και πρέπει να αξιοποιηθούν και ο ιδιωτικός τομέας, ειδικά ο αγροτικός, και αυτός να αξιοποιήσει τα επενδυτικά εργαλεία και να επενδύσει γιατί οι καλλιέργειες θα είναι πολύ πιο ευάλωτες στα κλιματικά φαινόμενα.

Θα έχουμε δηλαδή μεγάλες καταστροφές που δεν θα μπορεί ο κρατικός προϋπολογισμός συνεχώς να έρχεται και να το λύνει.

⇒ Για τον τουρισμό: Οι προβλέψεις είναι πολύ καλύτερες από αυτές που βάλαμε στον προϋπολογισμό. Στον προϋπολογισμό είχαμε βάλει 80%, πιστεύω ότι θα πάμε καλύτερα, πόσο καλύτερα θα το δούμε. Είδαμε τον επικεφαλής τους TUI να μιλάει για άνω από το ’19. Εγώ είμαι πολύ αισιόδοξος για τον τουρισμό και για τις επενδύσεις φέτος.

Οι οικονομικές επιπτώσεις από την πανδημία COVID-19 στη Κρήτη