ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τήνος: Έκθεση του ζωγράφου Πέτρου Ζουμπουλάκη στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Μετά την εξαιρετική υποδοχή της έκθεσης του καταξιωμένου και βραβευμένου από την Ακαδημία Αθηνών ζωγράφου Πέτρου Ζουμπουλάκη, στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου «Μαρία Ιγγλέση», η έκθεση ταξιδεύει στην Τήνο, στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει την πρόσφατη εικαστική ενότητα «Το Αιγαίο σ’ έδωσε τ’ ωραίο ταξίδι». Η αναφορά του τίτλου της έκθεσης στο γνωστό στίχο του ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη («Η Ιθάκη») σηματοδοτεί και την ποιητική προσέγγιση του καλλιτέχνη στην απεικόνιση νησιών του Αιγαίου, όπως η Μύκονος και η Τήνος.
Το σύνολο των έργων αποτελεί την κορύφωση της πολυετούς έρευνας του καλλιτέχνη για το «Αέναο Τοπίο». Όπως λέει ο ίδιος: «Το τοπίο αποτελούσε ανέκαθεν την πηγή της έμπνευσής μου. Θαυμάζω την ποικιλία και την πολυμορφία του. Οι θάλασσες και τα χερσονήσια, οι ξερολιθιές και τα λιβάδια, οι αμμουδιές του, οι γκρεμοί και οι κοιλάδες του ιδωμένα “από αέρος” αποτελούν μετεξέλιξη του Αέναου Τοπίου μου, που με απασχολεί πολλά χρόνια».
Ο Π. Ζουμπουλάκης, χρησιμοποιεί μια, σχεδόν κινηματογραφική αφήγηση, με πλάνα της φύσης είτε μακρινά, ιδωμένα είτε από ψηλά, είτε κοντινά. Κάθε έργο του λειτουργεί ως αυτόνομη έκφραση, αλλά ταυτόχρονα εντάσσεται σε ένα αέναο εικαστικό σύμπαν, χωρίς αρχή και τέλος. Έτσι, προσκαλεί τον θεατή να λειτουργήσει διαδραστικά και να χρησιμοποιήσει την φαντασία του, για να συμπληρώσει τα «κενά» στοιχεία της μεταβλητής εικαστικής σύνθεσης.
Η έκθεση πλαισιώνεται και από πορτρέτα Ελλήνων ποιητών, οι οποίοι εξύμνησαν τη θάλασσα (Ο. Ελύτης, Ν. Καββαδίας κ.ά), ενώ η ηχητική εγκατάσταση των κυμάτων, του αέρα και της βροχής, δημιουργεί μια πολυαισθητηριακή εμπειρία για τον θεατή.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι ο εικαστικός διάλογος του ζωγράφου με τον Χαλεπά μέσα από το πορτρέτο «Γιαννούλης Χαλεπάς» (2017) του πρώτου και το έργο «Αμφιτρίτη» του εμβληματικού Τήνιου γλύπτη, συλλογής Φ. Γιαννακόπουλου.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το εθνικό μουσείο της Νέας Ζηλανδίας συλλέγει τη ζωντανή ιστορία της πανδημίας της Covid


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Πάνω σε ένα τραπέζι σε ένα δωμάτιο του Εθνικού Μουσείου της Νέας Ζηλανδίας, Te Papa Tongarewa, βρίσκεται μια πάνινη τσάντα που απεικονίζει την πρωθυπουργό της χώρας, Τζασίντα Αρντέρν, ως Wonder Woman. Η φωτογραφία συνοδεύεται από το σύνθημα που υιοθέτησε η κυβέρνηση της χώρας «Go hard & go early» για την ανάσχεση της εξάπλωσης της πανδημίας της Covid-19.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δίπλα στην τσάντα υπάρχει ένα σετ από τρία μπαλάκια του τένις στα οποία αναγράφονται συνθήματα όπως: «δεν συναινούμε», «κάτω τα χέρια από τα παιδιά μας» και «η Pfizer σκοτώνει». Οι διαδηλωτές κατά του υποχρεωτικού εμβολιασμού πέταξαν αυτά τα μπαλάκια σε δημοσιογράφους κατά τη διάρκεια μιας διαμαρτυρίας στα τέλη του 2021, σηματοδοτώντας την αρχή μιας εντεινόμενης δυσαρέσκειας μεταξύ ορισμένων ομάδων για τα εμβόλια και τον τρόπο διαχείρισης της πανδημίας.
Αυτά και άλλα αντικείμενα που έχει συλλέξει το μουσείο, αφηγούνται το ιστορικό της πανδημίας στη Νέα Ζηλανδία σε διάστημα δύο ετών: από την κοινωνική συνοχή, με έναν πληθυσμό έτοιμο να συνταχθεί πίσω από την ηγέτιδα του έθνους του, μέχρι τη στροφή προς τη δυσπιστία στα μέσα ενημέρωσης και τους θεσμούς. Ορισμένα αντικείμενα αφηγούνται μια απλή ιστορία, ενώ άλλα πυροδοτούν μια ευρεία συζήτηση.
Η συλλογή του μουσείου περιλαμβάνει fan art με πρωταγωνίστρια την Γενική Διευθύντρια Υγείας της χώρας, Δρ. Άσλεϊ Μπλούμφιλντ, περίτεχνα φτιαγμένους «ιούς» που έχει δημιουργήσει η υφαντουργός Τζο Ντίξι, μάσκες προσώπου με κεντημένα μηνύματα, μπλουζάκια με αντιραστιστικά μηνύματα και άλλα.
Όταν η κυβέρνηση της Νέας Ζηλανδίας επέβαλε λόκνταουν τον Μάρτιο του 2020, οι υπεύθυνοι του μουσείου Te Papa, ήξεραν ότι έπρεπε να αρχίσουν να δημιουργούν ένα αρχείο του γεγονότος. Ορισμένα από τα θέματα που επέλεξε η ομάδα, περιλαμβάνουν την καθημερινότητα κατά τη διάρκεια του λόκνταουν, τη στρατηγική της κυβέρνησης, την αυθόρμητη ανταλλαγή μηνυμάτων στους δρόμους της πόλης, τις απόψεις των Μαορί σχετικά με την πανδημία και τις εμπειρίες των εθνικών μειονοτήτων. Τα θέματα διευρύνθηκαν καθώς η πανδημία εξελισσόταν και έτσι η ομάδα συμπεριέλαβε τα εμβόλια και το αντιεμβολιαστικό κίνημα.
«Αυτό που έγινε εμφανές ήταν η ποσότητα της δημιουργικότητας που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια του λόκνταουν ως απάντηση τόσο στον περιορισμό όσο και στις ανησυχίες σχετικά με τον ιό», δήλωσε στην εφημερίδα Guardian η επιμελήτρια του μουσείου Κλερ Ρενό.
Άλλα αντικείμενα της συλλογής επιδιώκουν να δείξουν την εξέλιξη του στυλ – οι προστατευτικές μάσκες έγιναν γρήγορα καμβάδες για να προβάλλουν οι άνθρωποι την πολιτιστική ή την πολιτική τους ταυτότητα.
«Προσπαθούμε να έχουμε πολλαπλές φωνές και αντικείμενα που αντικατοπτρίζουν πολλαπλές απόψεις», εξήγησε η επιμελήτρια.
Για ορισμένους Νεοζηλανδούς, η πανδημία ξεκίνησε πολύ πριν φτάσει στις ακτές της Νέας Ζηλανδίας. Οι Νεοζηλανδοί κινεζικής καταγωγής ήταν επί μήνες σε επαφή με συγγενείς και φίλους τους που ζούσαν στην Κίνα, οι οποίοι είχαν ήδη νοσήσει από τον ιό. Αυτές οι εμπειρίες, οι οποίες θα έπρεπε να εμπνέουν το συναίσθημα της ενσυναίσθησης, συχνά προκαλούσαν ρατσιστικές αντιδράσεις.
«Οι ιοί δεν έχουν εθνοτική καταγωγή, ωστόσο στις ΗΠΑ, ο Τραμπ αναφερόταν συχνά στον ‘κινεζικό ιό’. Η Νέα Ζηλανδία δεν είναι απομονωμένο μέρος, είμαστε συνδεδεμένοι παγκοσμίως, οπότε αυτά τα μηνύματα έφτασαν και εδώ», σημείωσε η Γκρέις Γκάσιν, επιμελήτρια στο μουσείο Te Papa.
Ένα αντικείμενο που αντικατοπτρίζει αυτή τη στάση, είναι ένα μπλουζάκι που έφτιαξε η καλλιτέχνιδα Cat Xuechen Xiao, η οποία κατάγεται από τη Γουχάν. Πάνω στο μπλουζάκι, η καλλιτέχνης έγραψε τη φράση «Είμαι από τη Γουχάν – αυτή η πόλη δεν είναι ιός, εγώ δεν είμαι ιός».
Η ιστορικός τέχνης και υπεύθυνη για τα μουσεία και την πολιτιστική κληρονομιά στο Πανεπιστήμιο του Όκλαντ, Λίντα Τάιλερ, είπε ότι μουσεία όπως το Te Papa αλλάζουν την ιδιοκτησιακή και αποικιοκρατική στάση τους απέναντι στις συλλογές και υιοθετούν μια πιο συλλογική και διαφοροποιημένη προσέγγιση.
«Αυτά τα φυσικά αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν μέρος μιας εποχής και ενός πολιτισμού φυλάσσουν μνήμες, και τα ιδρύματα διατηρούν τη συλλογική μας μνήμη», τόνισε.
«Δεν μπορούμε όλοι να έχουμε την ευθύνη για τη μεταβίβαση αυτών των αναμνήσεων στις μελλοντικές γενιές, οπότε αν ένα ίδρυμα μπορεί να το κάνει, υπάρχει μεγάλη αξία για όλους μας να γνωρίζουμε ποιοι είμαστε και να μπορούμε να το αναλογιστούμε αυτό με ουσιαστικό τρόπο στο μέλλον», πρόσθεσε.
«Συλλέγουμε ό,τι μπορούμε τώρα -τα πράγματα που θεωρούμε ενδιαφέροντα ή σημαντικά- αλλά ξέρουμε ότι σε 10, 30 ή 80 χρόνια οι άνθρωποι θα έρθουν σε εμάς και θα πουν: ‘Αυτό το πήρα από τη γιαγιά μου από την πανδημία του κορονοϊού’, οπότε δουλεύουμε με μια μακροπρόθεσμη προοπτική», είπε η Ρενό.
ΠΗΓΗ: Guardian

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Νάματα»: Από την αστείρευτη βρυσομάνα της αγιασώτικης λαογραφικής παράδοσης


Μπείτε στην ομάδα μας στο WhatsUP και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ το νέο βιβλίο του Παναγιώτη Μιχ. Κουτσκουδή με τίτλο «Νάματα» και υπότιτλο «από την αστείρευτη βρυσομάνα της αγιασώτικης λαογραφικής παράδοσης», στο οποίο αποθησαυρίζονται στοιχεία για τα ήθη, τα έθιμα, τις παραδόσεις και τα πανηγύρια της Αγιάσου, που οποία πολλοί την χαρακτήρισαν βρυσομάνα του λεσβιακού λαϊκού πολιτισμού.

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Όπως γράφει ο συγγραφέας «Δείτε το βιβλίο αυτό σαν ένα ταγάρι μέσα στο οποίο αποταμιεύονται πολλά από τα κρουσταλλένια νάματα αυτής της αστείρευτης βρυσομάνας, που εξακολουθεί να ξεδιψά τις νέες γενιές, σαν τα γαλακτοφόρα μητρικά μαστάρια που θρέφουν αφειδώλευτα το πεινασμένο λεχούδι.»
Εκδόθηκε με τις ευγενικές χορηγίες του Τάκη Τζίνη και του Δημήτρη Σπανού και αφιερώνεται στη μνήμη του Στρατή Π. Τζίνη (1912-2006), μεγάλου λάτρη του λαϊκού μας πολιτισμού και ακάματου εργάτη της κοινωνικής προσφοράς, που άφησε τεράστιο έργο υπηρετώντας τον τόπο μας από πολλά μετερίζια.
Όλα τα έσοδα από την πώλησή του θα διατεθούν για την ενίσχυση της εκδοτικής δραστηριότητας του Αναγνωστηρίου Αγιάσου, στο οποίο ο συγγραφέας εκχωρεί το αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης. Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να επικοινωνήσει με τον Πρόεδρο του Αναγνωστηρίου Αγιάσου, Κλεάνθη Κορομηλά (6974112575) ή με τον Παναγιώτη Μ. Κουτσκουδή (6940630194).

Μπείτε στην ομάδα μας στο Facebook και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ακολουθήστε το astratv.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago
Επεισόδιο στα κεντρικά καταστήματα της ΔΕΗ στον Βόλο μεταξύ δύο πολιτών
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ1 ημέρα ago
Πέθανε η Μαριάνα Καρακίτσου Σαραφοπούλου από Βόλο σε ηλικία 64 ετών.
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ2 ημέρες ago
58 χρόνος έπεσε σε χαράδρα και σκοτώθηκε στο σεσκλο
-
LIFESTYLE3 ημέρες ago
ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΜΑΡΙΝΑ ΑΣΛΑΝΟΓΛΟΥ ΚΑΙ ΑΣΗΜΑΚΗΣ ΑΛΕΞΙΟΥ ΣΤΟ BARACOA ΤΗΣ ΣΚΙΑΘΟΥ
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ22 ώρες ago
Fuel Pass 2: Καθυστέρηση στην πληρωμή του επιδόματος
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ5 ημέρες ago
Στη θλίψη βυθίστηκε ο Αλμυρός Μαγνησίας από τον θάνατο του Παναγιώτη Αναστασίου
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ4 ημέρες ago
Πέθανε ο 50χρονος Αριστείδης Βογιατζής από το Βόλο- Εργαζόταν στο εργοστάσιο της ΕΥΡΗΚΑ
-
ΜΑΓΝΗΣΙΑ3 ημέρες ago
Διακοπές ρεύματος την Κυριακή στον Βόλο